Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ei Sanaakaan maastullissa koko Yaran hinnan laskusta!!!  (Luettu 6160 kertaa)

Kartsa

• Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
Uskomatonta painetaanko tämä Maajussin apulannan ennakko ostajan hinta etu ns. villasella... Saa....na!!!!!!! kukaan tai ketään ei oo kirjottanu maastulliin sanallakaan, MTK vois ainakin edes yrittää näyttää että sitä kiinnostaa...  :( :( :(   Voitaisko tämän topikin alla jättää ne sellaset vastaukset antamatta että MITÄS OSTIT!!!!! EKKÖ TIEDÄ TALOUDESTA MITÄÄ!!! KYLLÄ MÄÄ TÄMÄN TIESIN!!! JÄLKIVIISAUS ON NII ***** HELEPPOA!!!!

Terminator

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Tuppaa olemaan että jos mtk sanoo että nyt Yara ostopoikottiin, niin teolisuus huutaa jo seuraavalla minuutilla että teillä on kartelli.

Yarahan oli jo kiitollinen Farmitissa viljeliöiden palautteesta. ;D
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

Jurttijussi

• Vieras
Uskomatonta painetaanko tämä Maajussin apulannan ennakko ostajan hinta etu ns. villasella... Saa....na!!!!!!! kukaan tai ketään ei oo kirjottanu maastulliin sanallakaan, MTK vois ainakin edes yrittää näyttää että sitä kiinnostaa...  :( :( :(   Voitaisko tämän topikin alla jättää ne sellaset vastaukset antamatta että MITÄS OSTIT!!!!! EKKÖ TIEDÄ TALOUDESTA MITÄÄ!!! KYLLÄ MÄÄ TÄMÄN TIESIN!!! JÄLKIVIISAUS ON NII ***** HELEPPOA!!!!
No mitäs ostit??? Mä olen aina tilannu lannoitteet joulu-tammikuulla... Ennen on ollut kalliimpaa nyt halvempaa...Mitäs sitä tapojaan muuttamaan ja myös muita kuin kemiraa on käytetty!

torppis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
MTK on ollut koko ajan Yaran asioista hiljaa, johtuu alunperin siitä, että kun Kilpailuvirasto pyysi MTK:n lausuntoa GrowHown kaupasta, johtokunta puolsi hanketta.
Nyt MTK kyllä kehuu SEN VAATIMUKSESTA saavutettua hinnanalennusta, mutta ei ymmärrä kokonaisuudesta tuon taivaallista.

Näyttää siltä, että hinnanalennus oli suunniteltu mahdollisimman hankalaan aikaan kilpailijoiden kannalta. Hinnanalennuksesta tehtiin myös kerralla raju, eikä siinä ajatella viljelijän etua, vaan kilpailijoiden karistamista. MTK on mielissään kuukauden hinta-alesta, mutta hymy hyytyy vielä pian. Kunhan kevät lähestyy, Yara alkaa taas kiristää sillä ettei tavaraa ehditä saamaan keväällä kaikille ja hinnat nousevat, saattaa vielä käydä niinkin että toukokuussa hinnat oikeasti ovat 10 % korkeampia kesäkuun toimituksille.

Totuus paljastuu ensi syksynä, kun nähdään onko kilpailijat vielä hengissä. Tässä Yara kuitenkin unohtaa kaksi asiaa. Ensinnäkin on aivan varmaa, että kilpailuvirasto tulee puuttumaan peliin tavalla tai toisella. Toiseksi ei kilpailu poistu parin kilpailijan kaatamisella. Parin kauppiaan kaataminen ei kaada kilpailevaa lannoitevalmistusta venäjällä ja lähi-idässä. Yara avasi nämä tuontiportit tällä kaudella ahneudellaan. Jos nykyiset tuojat kaadetaan, uusia löytyy ensi kaudelle. Ne osaavatkin olla sitten jo vähän viisaampia ja varovaisempia kilpailija Yaraa kohtaa.

Kyllä Yara tämän häviää, MTK ei sitä vielä ymmärrä. Harhaanjohtava markkinointi on ohjannut viljelijät ennakko-ostoihin joista tuli kalliisti takkiin. Tämä johtaa väistämättä 30 - 40 % asiakaskatoon.

kyllitati

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
No mitäs ostit??? Mä olen aina tilannu lannoitteet joulu-tammikuulla... Ennen on ollut kalliimpaa nyt halvempaa...Mitäs sitä tapojaan muuttamaan ja myös muita kuin kemiraa on käytetty!

Niin tosihan tuo, mutta se johtuu siitä, että saat joulukuusaa varonpalautukset ja tilatuen.

maatyolainen

• Vieras
Juttu kustannusvaikutuksesta tuotantosuunnittain , esim 2007 heinäkuun ja 2008 vastaavan hinnan vertailu. Jotain tuollaista kaipaisin , mutta on varmaan laitettava hesariin koska paljastuisi ettei kustannusnousu ole sama kaikkille , ja joillekin se korvattiin toisille ei.
Ostoajankohta on täysin sivuseikka , se on jokaisen oma päätös ja sillä selvä.

Jurttijussi

• Vieras

Niin tosihan tuo, mutta se johtuu siitä, että saat joulukuusaa varonpalautukset ja tilatuen.

Tsori mutta tänäänkin maksoin jälkiveroa ja sama jatkuu helmikuulla...
Tilatukea ei oo viä näkyny... Ootellaan uusia lannoite alennuksia. ;D

gonemies

• Vieras
Tuli tänään  ja piti antaa heti takaisin ,eri tilille tosin,11-13%.

torppis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:

Tuli tänään  ja piti antaa heti takaisin ,eri tilille tosin,11-13%.

[/quote]

Et kai vaan Yaralle?  :o

ENTER

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Oli siellä apulantahinnasto sivulla 16.
Salpietarin hinta likellä npk hintoja.
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

Heino Leino

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
ja tämänpäeväsessä lehessä ihan tolokusti kirjoteltu
Elämä on parasta kometiijjaa

gonemies

• Vieras

[/quote]

>>>Et kai vaan Yaralle? 

Ei vaan verohallinto saajana verot& mettänhoitomaksu.

Ainoat hoidot tosin tapahtuneet tänä vuonna omatoimisesti.

viiri45

Oli siellä apulantahinnasto sivulla 16.
Salpietarin hinta likellä npk hintoja.

Ihmeelistä kali on ilmaista ja fosfori todella halpaa.
-Kaikki saa mutta komiat ensi!

torppis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
MTK / MT on ilmiselvästi kiusaantunut Yara-kohusta. Miksi?

Olen ollut muutamissa tilaisuuksissa mukana, joissa MTK:n edustaja on viimeiseen saakka välttänyt sanomasta lannoitteista sanaakaan, mutta on joutunut ottamaan esille kun paikallaolijat jostain syystä ovat ottaneet.

Onko MTK:n johto niin hyvin syötetty ja juotettu Kotkanniemessä, ettei tuttujen kanssa viitsi alkaa riitasille?

Olisi muuten kiva tietää, kuinka moni MTK:n johdossa ei olekaan jostain syystä tilannut lannoitteita "liian aikaisin"  ;)

Komissaari

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Tuulivoimalla huomiseen
Itkijöissä on suuri joukko niitä jokka on kylillä soitellu poskea iät ajat että Persaukinen naapuri, ostaa lannoitteet vasta "nyt". Ja itse viisaudessaan ostaa lannoitteet arviolta ilman suunnitelmaa ja tietoa tarpeesta heinäkuussa, ihan vain siksi että itse luulee että muuta ajattelee sen olevan joku vakavaraisuuden taikka vaurauden mittari. Monet vielä pitää tietetentahdoin näytillä niitä ulkosalla jonkun viikon.  Halliin nostettuaan on hallia pitänny vielä tuulettaa jokunen päivä juuri sieltä ovelta josta lantakasa näkyy :) Ovi jota muuten ei ikinä käytetä, ei lannoitteen siirtoon eikä muuhunkaan :) Itse kun tiedän että näistä monet on ostettu agrirahalla, pankkilainalla yms muulla kuin 14 pv netto ehdolla, ymmärtäähän sen itkuisuuden tuolla maailmannäkemyksellä. Maailma kun loppuu sihen mihin lantaluukusta näkee. Itse en ole rikas mutta harvoin on tullu lannoitteita ostettua keväällä rahan vähyyden takia. Olen vain saanut ne maaliskuussa samalla hinnalla kuin kemiran tarjous ollut heinäkuussa, miksi sitoa pääomia?  Noihin edellisiin vielä, kun suuressa "rikkaudessa ja vauraudessa" on henkseleitä paukutellen jotkut jopa ostaneet (on ollut tärkeää pitää asiasta ääntä että puoli pitäjää tietää) useamman vuoden lannoitteet menneen 12 kk aikana säästääkseen.  On se hiton reteetä avaa hallinovi 1010 kevällä ja nostaa maailman kalleinta lantaa koneeseen ;)

Viimeksi muokattu: 05.12.08 - klo:09:11 kirjoittanut Komissaari

Akana