Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jas 39 Gripen  (Luettu 8283 kertaa)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Jas 39 Gripen
Suomi voisi taas tehä hyviä kauppoja ja ostaa käytettyjä koneita Saksasta..... Koneiden merkki on toissijainen asia: pääasia on hyvät kaupat. Suomellahan on jo kokemusta noista hyvistä kaupoista saksalaisten kanssa  ::)
Juu ennen vanhaan ne osti halvalla itäsaksan jäämistöstä edullisesti T 72 vaunuja ja sitten ne romutettiin.

Samalla kaavalla sieltä voisi löytyä DDR vanhoja Mig 29 koneita

Toiset ostaa Hornetteja jenkilästä ja toiset romua ja ilmaa saksasta! Sinipunat on tulleet Suomelle s........tanan kalliiksi. Ensin ostettiin panssareita itä-saksan varastosta, sitten ostettiin bukkeja venäjältä ja nyt nh-90 koptereita eu:sta! Kaikki muut on jo sulatuksessa, paitsi NH-90, niistä 2 on huollossa kun kolmas lentää! :o
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71937
Vs: Jas 39 Gripen
kahen suhe yhteen!   hei, me tienataan tällä!                             on se vaan kiva kun osataan ostaa oikein ja kunnon tavaraa.   ken lie keksinnä nuo hornetit ostaa?     olikos lillan silloin peräsimessä?

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Jas 39 Gripen

 Eipä ne hornetitkaan ihan pikku lekalla kasaan menneet, pikkusen piti komponenttia viilata. Vasta-kaupat taitaa olla meijän paraatilaji, muut liian vaikeita...
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71937
Vs: Jas 39 Gripen
kyllä näin hienoissa koivikoissa vasta-kaupat aina menee.   toista se olis jos vihtoja joutuis myymään...

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2685
  • Etelä-Karjala
Vs: Jas 39 Gripen
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Jas 39 Gripen
Suomi voisi taas tehä hyviä kauppoja ja ostaa käytettyjä koneita Saksasta..... Koneiden merkki on toissijainen asia: pääasia on hyvät kaupat. Suomellahan on jo kokemusta noista hyvistä kaupoista saksalaisten kanssa  ::)
Juu ennen vanhaan ne osti halvalla itäsaksan jäämistöstä edullisesti T 72 vaunuja ja sitten ne romutettiin.

Samalla kaavalla sieltä voisi löytyä DDR vanhoja Mig 29 koneita

Ei voisi. Ne on myyty jo kymmenisen vuotta sitten Puolaan. DDR:n 24 Mig 29:ä palvelivat toista kymmentä vuotta Länsi-Saksan ilmavoimissa, missä ne yleisesti rankattiin Luftwaffen parhaiksi hävittäjiksi (vrt. mm. Panavia Tornado). Koneilla harrastettiin myös ilmataisteluharjoituksia amerikkalaisten F16 ja F15 -koneita vastaan. Amerikkalaiset olivat erittäin vaikuttuneita Migien ominaisuuksista. Netistä löytyy lukuisia Youtube-filminpätkiä ja muuta saksan- ja englanninkielistä materiaalia aiheesta - mm. http://www.fabulousfulcrums.de/Presse/Playboy.htm

13 vuoden palvelun jälkeen Saksalaiset myivät kuitenkin Migit Puolaan v. 2003-2004 , koska haluttiin tehdä tilaa jo aiemmin tilatuille, uudenaikaisemmille ja Nato-yhteensopivammille Eurofightereille. Myös kaluston kirjavuutta haluttiin vähentää varaosahuollon ja koulutuksen helpotamiseksi. Vasta Natoon liittyneessä Puolassa oli jo entuudestaan Migejä ja rahapula painoi vaa'assa enemmän kuin Nato-sopivuus. Muistaakseni Puola maksoi Migeistä yhden euron kappaleelta.

Vaikka Mig 29 on tänä päivänä jo kovin iäkäs keksintö, se on osaavissa käsissä edelleen ihan varteenotettava torjuntahävittäjä esimerkiksi samaa ikäluokkaa edustavan F/A 18 Hornetin vastustajana. Sitä vastaan ei voi käydä soitellen sotaan.

Hävittäjäkoneet ovat siitä hämmästyttävää kalustoa, että ne - joskin moneen kertaan modernisoituina - kykenevät palvelemaan melko uskottavasti noin neljännesvuosisadan, siinä missä saman ikäistä henkilöautoa pidetään jo museoon valmiina. Verrataanpa vaikkapa 1950-luvulla ensilentonsa suorittaneita Saab Drakeneita saman yhtiön samoihin aikoihin tuottamiin autoihin? On toki laitteilla hintaeroakin. Itävallassa Drakenit palvelivat vuoteen 2005 asti.

Viimeksi muokattu: 06.04.15 - klo:17:51 kirjoittanut JösseJänis

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Jas 39 Gripen
kuis monta rippeniä on puonnu kahen edellisen vuoden aikana ja monta hornetia?   tietääkö kukaan?

Hornetteja on tainut Suomen ilmavoimissa pudota 3kpl:ta! Kaksi kun törmäsi yhteen ja kolmas oli se mikä modifioitiin näistä törmänneistä 2 paikkaiseksi Suomessa. Gripeneitä ropisi alkutaipaleella mennen tullen.

Kaksi. Toinen mennen, toinen tullen. Ensimmäinen oli prototyyppi. Toinen esisarjan koneita lentonäytöksessä. Myöhemmin palveluskäytössä on tuhoutunut yksi kone. Kaikki lentäjät ovat säästyneet. Jos joku voi osoittaa sarjatuotannossa olevan hävittäjäkoneen, jolle ei edes prototyyppivaiheessa ole sattunut yhtään onnettomuutta, minä lupaan osoittaa Veeti-Eemelin kirjoituksen, jossa on edes rahtunen järkeä.

Gripen on ollut varsin varma ja luotettava hävittäjä verrattuna vaikkapa moniin Suomen ilmavoimissa palvelleisiin suihkukoneisiin. Tietysti Hawkien ja Fougien kohtaloita on edesauttanut niiden käyttö harjoituskoneina, mutta on meillä pudonnut Hornetejakin yhtä paljon kuin Gripeneitä Ruotsissa, vaikka näitä veteraanikoneita ei todellakaan voitane enää lastentaudeista syyttää. Kannattaa myös muistaa, että Ruotsissa Gripeneitä on palveluksessa kolminkertainen määrä meidän Horneteihimme verrattuna. Lentotuntien määrästä en tosin osaa sanoa mitään.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Jas 39 Gripen
Tais operatiivisessa käytössä olla n.60 ja gripeneitä oli joku 300 kpl ruotsilla. Eli yksi lentää ja 5 huollossa?
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Jas 39 Gripen

Verrataanpa vaikkapa 1950-luvulla ensilentonsa suorittaneita Saab Drakeneita saman yhtiön samoihin aikoihin tuottamiin autoihin? On toki laitteilla hintaeroakin. Itävallassa Drakenit palvelivat vuoteen 2005 asti.

Oijjoi...tässähän ihan herkistyy.

Noita DK:ita tuli tankattua intissä monta kertaa.

 :)

Viimeksi muokattu: 06.04.15 - klo:20:52 kirjoittanut Herra Heinamaki

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Jas 39 Gripen

Verrataanpa vaikkapa 1950-luvulla ensilentonsa suorittaneita Saab Drakeneita saman yhtiön samoihin aikoihin tuottamiin autoihin? On toki laitteilla hintaeroakin. Itävallassa Drakenit palvelivat vuoteen 2005 asti.

Oijjoi...tässähän ihan herkistyy.

Noita DK:ita tuli tankattua intissä monta kertaa.

 :)

Kaunis lintu. Ja kovaääninen. Niillä olisi kannattanut lentää vielä pari vuotta ja ostaa sitten Gripeneitä. Olisi ollut kokonaisedullisempi ostos. Draken lienee on Suomen ilmavoimien turvallisin suihkukone. Yksi kone tuhoutui moottoripalossa ja yksi maahansyöksyssä korkeusmittarin väärien asetusten vuoksi.

Drakenin edeltäjiä, Folland Gnateja tuhoutui neljä eri onnettomuuksissa, vaikka niitä kaikkiaan Suomeen hankittiin vain 13 kpl. Koneille kertyi varsin vähän lentotunteja (reilut 600 h/ kone) ja ne olivat ensimmäisen onnettomuuden jälkeen jonkin aikaa lentokiellossakin. Toisaalta Intian ilmavoimat on kyseisellä konetyypillä jopa saavuttanut jotain menestystäkin sodissaan Pakistania vastaan.

De Havilland Vampireita tuhoutui vain yksi, mutta lentotuntejakaan näille koneille ei yhteensä kertynyt kuin noin 5000. Neljästä Mig 15-koneesta tuhoutui yksi, vaikka näilläkään koneilla ei valtavia lentotunteja kerätty. Fouga Magistereita oli Suomessa paljon ja niillä myös lennettiin paljon. Jotkut lentäjät viettivät Fougan ohjaimissa toista tuhatta tuntia. Onnettomuuksissa menetettiin 21 konetta ja 22 ihmishenkeä. Mig 21 F ja 21 Bis -koneita putosi pitkälle toista kymmentä. Myöskään Hawkien onnettomuuksista ei jaksa enää edes pitää kirjaa.

Sotilasilmailu on aika vaarallista myös rauhan aikana.

Veeti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13633
Vs: Jas 39 Gripen
Gripenin mukana ei saada kehittynyttä aseteknologiaa, jenkkikoneitten mukana kyllä.

Ilman hyvää asejärjestelmää kone on "alaston".

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Jas 39 Gripen
siittä jos hyvä paketti halutaan, niin se on tehtävä sekoitus. rysälästä taitaa löytyä tämänhetken paras kone ja jenkeiltä siihen muut releet.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

navettapiika

  • Vieras
Vs: Jas 39 Gripen
Eli ostetaan kaksi paskaa ja tehdään niistä sitten yksi hyvä... ihanan kallista. ;D

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Jas 39 Gripen
Eli ostetaan kaksi paskaa ja tehdään niistä sitten yksi hyvä... ihanan kallista. ;D



elämä on.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

navettapiika

  • Vieras
Vs: Jas 39 Gripen
Eli ostetaan kaksi paskaa ja tehdään niistä sitten yksi hyvä... ihanan kallista. ;D



elämä on.
Näin on, ja sittenkin riskillä mennään..