Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kysymys Serti-Matille  (Luettu 24754 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19969
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kysymys Serti-Matille
Lajikepuhtaus menee yleensä pilalle esikasvin takia,sama syy miksi sertissä on eka vuotena vieraita. 

Sanoisimpa että tuo on täyttä soppaa... ei millään pahalla  ::)  Jos väite pitäisi paikkaansa, niin suurin osa pelloista näyttäisi sekaviljalta jos on vähänkin viljelykiertoa. Tehokkain tapa pilata puhtaus on luistaa puimurin puhdistamisesta, varsinkin säiliön, ja kaikesta putkistojen, kuljettimien ja putkien siivoamisesta.

Olen juurikin ihmetellyt tuota samaa...ehkäpä juurikin menestys tuo sellaista teknologiaa, jossa puimuriin tosiasiallisesti jää kymmeniä kiloja viljaa, vaikka olisi kaikki luukut klonattu. Jos saksalainen puimuriteknologia edelleen on perinteidensä mukanen, sitä viljaa siellä uumenissa riittää. Ja sitten jos koneenkäyttäjä on vähän isompi kuin kääpiö, ja elintasomahaakin kertynyt, sitten semmoiset postikortin kokoiset puhdistusluukut kahden suojapeltikerroksen takana siellä josskin, ei oikein iske varmaankaan...

Richtig gute Arbeit.

-SS-

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Kysymys Serti-Matille
Kuivurin saa helposti täysin puhtaaksi.Kun vielä kierrättää puhdistuksen jälkeen pienen määrän seuraavaa lajiketta niin puhtaus on riittävä.Meillä puinti on hoidettu siten että sama puimuri pui yhtä tai kahta lajiketta koko syksyn.Välissä 150 hehtaaria timoteitä puhdistuksen jälkeen.

Kun vaihdetaan lajia tai lajiketta niin esikasvia kasvaa enemmän tai vähemmän kasvustosta läpi.Määrä ei välttämättä ole suuri mutta kuten mainitsin on syy miksi sertissä yleensä vieraita kun tulee uusi lajike.Kitkemällä ei pääse absoluuttiseen puhtauteen.

Hukkakaurasta täysin vapaita peltoja on toistaiseksi olemassa.Viron puolella ei varmasti ole,Myönnän että siemenet ovat siellä halvempia,niin on kaikki muukin.En vain itse voisi kuvitellakkaan ostavani ulkolaista tuotetta,maitoa,lihaa ym.jos kotimaista on saatavana.kuulostaa samalta kun kaupunkilaiset räkytttää että Suomalainen ruoka on kallista.Minä myyn siemeniä varmasti kohtuullisella hinnalla aina mutta en niin halvalla että homma ei kannata,tällä pitää hankkia toimeentulo.Jos ei onnistu niin miellyttävämpiäkin tapoja käyttää aikansa on.Yksi yrittäjäkolleega sanoi hyvin turhasta työstä että senkin ajan voisi käyttää vaikka nussimiseen.

mah

  • Vieras
Vs: Kysymys Serti-Matille
Ei kai kukaan jaksaisi nussia koko päivää...? :-X

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Kysymys Serti-Matille
Vaikkei jaksakkaan niin miksi tehdä turhaa työtä tai kannattamatonta työtä?On helpompaa myydä rehuviljana kuin maksaa siitä että saa myydä siementä,ei täällä voi kilpailla Viron hintatason kanssa.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Kysymys Serti-Matille
Sertiin tulee laatuongelmia aina kun tulee pulavuosia siemenestä.Kaikki ketjut lisää tuotantoalojaan ja etsii uusia sopimustuottajia.Siksi väitän että kaksi-tai kolmekymmentä vuotta alalla olleet osaa hommansa paremmin.Samoin hukkakaura on hallinnassa paremmin pelloilla joita on tarkastettu vuosittain pitkän ajan.

En ota vastuuta muitten tekemisistä,jokainen pakkaaja vastaa omistaan.Yritän tehdä näistä tarpeista mitä sattuu olemaan mahdollisimman hyvää tavaraa.Seulakoon suurentaminen ei oo ratkaisu vaan se että lajitellaan tarkasti pois kaikki normaalia pienemmät ja poikkeavat siemenet.Jos tuolla minun koneella lajitellaan 2,5mm seulalla niin hävikki on huomattavasti suurempaa kuin jollain harrastelijavehkeellä.Täysin turhaa hävikkiä

aretus84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: Kysymys Serti-Matille
Eikös nää isot toimijat kuten hankkija pakkaa ite siemenet?  Mulla on noi sekasotkut aina tullu kyseisestä puulaakista...

Ainankin ko. firman etuhan se on saada myytyä joka vuos uusi siemen. Kieltämättä ihmettelen kovin mikäli jo tuottajilla sotkeentuis siemen, koska eihän sitä kai enää mitenkään sais puhistettua. Mut kun pakataan asiakkaalle niin sillonhan uuden siemenen myynti on taattua kun pikkusen lisäillään vieraita lajeja. Tuon Harbingerin sekaan oli jostain eksynyt  6 tahosta ohraa.. laskeskelin yli 60 jyvää per tähkä. Ainankin tuolla sekotuksella saa melkosen nopeesti oman siemenen pilalle :/

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Kysymys Serti-Matille
ainakaan homoyn tekemisistä en ota vastuuta.Meillä on kaurassa ongelma vieraitten kans ensimäisenä vuotena jos esikasvina on ollut ohra.Jos timotei niin silloin ongelmaa ei oo.Tosin täällä vieraat ei haittaa sillälailla kun yleensä siemen uusitaan joka vuosi.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52008
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kysymys Serti-Matille
Meillä on kaurassa ongelma vieraitten kans ensimäisenä vuotena jos esikasvina on ollut ohra.Tosin täällä vieraat ei haittaa sillälailla kun yleensä siemen uusitaan joka vuosi.

Ja millä perusteella?  :o Kelvoton ja ammattitaidoton muokkaus?

Tohon joka vuotiseen uusimiseen et usko itsekkään.

Seulakoon suurentaminen ei oo ratkaisu vaan se että lajitellaan tarkasti pois kaikki normaalia pienemmät ja poikkeavat siemenet. Jos tuolla minun koneella lajitellaan 2,5mm seulalla niin hävikki on huomattavasti suurempaa kuin jollain harrastelijavehkeellä.Täysin turhaa hävikkiä

On sulla sitten kertaallisen paska kone ja surkea raakaerä jos toi on totta. :o

Mulla ainakin ohralla 2.5mm seulalla ei lähde pois kuin alle 2.5mm tavarat, siitä jyväset menee puhaltimille jotka noukkii kahteen kouruun lisää epäkuranttia tavaraa pois, viimisenä triööri ottaa haljenneet ja pyöreet veks.

Rumpulajittelijat ja viskurit on sitten oma asiansa jäljen suhteen, saahan niillä oljet ainakin pois.



Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3136
Vs: Kysymys Serti-Matille
Siinä se ohjelma prinssi ja maanviljeliä, siinä ne esitti vehnää missä oli sekoittu useita laijikeita keskenään,silleen  että joku menestyy niin ei haittaa vaikka toinen on huonompi.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Kysymys Serti-Matille
SLN voisi tulla kouluttamaan minut tähän siementuotantoon.On tullu tehtyä vasta muutamia kymmeniä miljoonia kiloja niin oppipoikia tässä varmaan ollaan.Korvaan kyllä kulut

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52008
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kysymys Serti-Matille
SLN voisi tulla kouluttamaan minut tähän siementuotantoon.On tullu tehtyä vasta muutamia kymmeniä miljoonia kiloja niin oppipoikia tässä varmaan ollaan.Korvaan kyllä kulut

SKN, korjaan.

En epäile sun ammattitaitoa tai kyseenalaista sitä, mut tollanen ylenpalttinen itsensä ja tuotteensa kehuminen alkaa vähän jo kallistumaan sen kirveshekan jutuksi. Sihen vielä lisätään omaa siementä käyttävien amatöörisoiminen niin huh huh...

No, ei kinata enempää, olen saanu jo vastauksen kysymykseeni noista puhtauksista. Fittuilukshan tää kohta menee.

Hyvää kevättä ja pussita rauhassa jyviäs.  ;D

PS, olen minäkin jokusen säkin jyvää pussittanu joskus muinoin....

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2528
  • Etelä-Karjala
Vs: Kysymys Serti-Matille
olen minäkin jokusen säkin jyvää pussittanu joskus muinoin....

Vaiko siementä? Kumiseen pussiin..? ;D
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52008
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kysymys Serti-Matille
olen minäkin jokusen säkin jyvää pussittanu joskus muinoin....

Vaiko siementä? Kumiseen pussiin..? ;D

Muoviseen ja paperiseen...

Kuminen siemensäkki on irtosuhteisiin. ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Kysymys Serti-Matille
olen minäkin jokusen säkin jyvää pussittanu joskus muinoin....

Vaiko siementä? Kumiseen pussiin..? ;D

Muoviseen ja paperiseen...

Ihan tässä tulevat omatkin teiniajat mieleen.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52008
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kysymys Serti-Matille
olen minäkin jokusen säkin jyvää pussittanu joskus muinoin....

Vaiko siementä? Kumiseen pussiin..? ;D

Muoviseen ja paperiseen...

Ihan tässä tulevat omatkin teiniajat mieleen.

Saiks lestitki vetää tumppuun??? :o
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159