Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Siemenviljakauppiaat  (Luettu 7419 kertaa)

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Siemenviljakauppiaat
Olis tarkoituksena uusia koko siemenarsenaali. Millaisia kokemuksia teillä on eri kauppiasta. Onko jokin syy jonka perusteella pitäisi keskusliikkeille maksaa enempi kuin Peltosiemen ja Tilasiemen ryhmälle?

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
Vs: Siemenviljakauppiaat
ei jos ei halua sellaista lajiketta mitä ei saa muualta kuin keskolta.

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3604
Vs: Siemenviljakauppiaat
Olis tarkoituksena uusia koko siemenarsenaali. Millaisia kokemuksia teillä on eri kauppiasta. Onko jokin syy jonka perusteella pitäisi keskusliikkeille maksaa enempi kuin Peltosiemen ja Tilasiemen ryhmälle?


Boonus  ;D ;D ;D ;D

velikulta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: Siemenviljakauppiaat
Vain hölmöt ostaa siemenviljaa siemenkauppiailta.
Korkeintaan säkki pari, jos haluaa jotain uutta ja "supersatoisaa".
Itse en  ole saanut koskaan normaalia suurempia satoja sertifioidulla. Säät on olleet aina paljon suurempi satotekijä kuin lajike.

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Siemenviljakauppiaat
Vain hölmöt ostaa siemenviljaa siemenkauppiailta.
Korkeintaan säkki pari, jos haluaa jotain uutta ja "supersatoisaa".
Itse en  ole saanut koskaan normaalia suurempia satoja sertifioidulla. Säät on olleet aina paljon suurempi satotekijä kuin lajike.

***Voi sen noinkin ajatella. Mitäs jos tässä on kuitenkin kyse toimintojen ulkoistamisesta? Ehkäpä ei ole aikaa/haluja oman siemennen kanssa näprätä.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Siemenviljakauppiaat
***Voi sen noinkin ajatella. Mitäs jos tässä on kuitenkin kyse toimintojen ulkoistamisesta? Ehkäpä ei ole aikaa/haluja oman siemennen kanssa näprätä.

Mä olen jo muutaman vuoden harrastanut tuollaista, kun kylvettävä ala on sen verran pieni, ettei kannata ruveta siementä kunnostamaan. Joka vuosi sertifioitua peltoon. :)
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Siemenviljakauppiaat
Viimeisimmät ohrat tuli tilasiemeneltä, vehnät agrimarketilta.

Ainoa syy kumpaankin oli haluttu lajike.

Tilasiemenellä parempi palveluasenne, ja mieluummin keskustelee jonkun sellaisen kanssa joka oikeasti tietää jotain.

Kumpikin siemen toimi suunnilleen odotusten mukaisesti.

En keksi mitään syytä maksaa keskusliikkeelle yhtään enempää jos ei ole muuta eroa.

torppis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 170
Vs: Siemenviljakauppiaat
Parhaissa lajikkeissa alkaa olla monopolitoimittajat, eli niitä saa vain yhdeltä. Rehuviljassa lajikevalikoimaa on enemmän ja lajikkeella ei ole niin suurta merkitystä kuin maltaalla ja leipäviljalla. Eli on vapaammat kädet kilpailuttaa. Pyydä tarjoukset mieleisistä lajikkeista jokaiselta, lopun ratkaisee hinta. Jos tilapakkaamo on lähellä, se pystyy todennäköisesti tekemään hyvän tarjouksen.

Sertifioidun siemenen taudinkestävyydessä on todennäköisesti suurimmat erot mitä ei etukäteen pysty toteamaan. Näyttää siltä, että siemenviljelijät tinkivät tautitorjunnasta tai sitten aineissa on eroa, koska sertifioidussa siemenessä on usein enemmän tauteja kuin omassa joka on peitattu Baytanilla. Tätä viestiä tulee nykyisin joka puolelta.

velikulta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: Siemenviljakauppiaat
[quote author=Maalaispoika link=topic=5939.msg74236#msg74236

Mä olen jo muutaman vuoden harrastanut tuollaista, kun kylvettävä ala on sen verran pieni, ettei kannata ruveta siementä kunnostamaan. Joka vuosi sertifioitua peltoon. :)
[/quote]

Miksi sitten viljelet maata?
Olen aivan varma ettei sinun maanviljelysi kannata senkään vertaa mitä kannattaisi oman siemenen kunnostus.
Vai saatko koneillesi, rakennuksillesi ja maallesi yli 6% tuoton, kun oma palkkasi ja eläkkeesi on muiden kulujen ohella vähennetty ensin viljelytuloistasi?
Meni vähän ohi aiheesta, mutta oli pakko. ;)

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Siemenviljakauppiaat
Kyseessä varmaan tissinkoittaja jolla suurin osa on nurmella. Viljan parempien tukien ansiosta on varaa ostaa siementä.  :-\
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Siemenviljakauppiaat
Molemmilla ketjuilla alkaa olla täysi valikoima lajikkeita joten luulen että siemenet on edullisinta hankkia pakkaamolta tai niin että tuttu kauppias myy ja laskuttaa,pakkaamo toimittaa tavaran.Sertifioidusta siemenestä on keskusteltu aiemminkin joten tiedän mihin keskustelu johtaa kun minä osallistun.Meilläpäin kuitenkin on niin että kaikki(minä mukaan lukien)ostavat siemenet joka vuosi ja keskittyvät sitäkin tehokkaammin omaan tuotantoonsa ulkoistaen siementen ohella monta muutakin asiaa jotka on halvempaa ostaa kuin tehdä itse.Voisi verrata esim.perunan kotitarveviljelyyn kun jokainen viljelijä viljelee perunaa kotitarpeiksi eikä laske että paljonko potut näin maksaa ja paljonko ne maksaa kun yksi tuottaja viljelisi ne kaikille muille,tai paljonko perheen perunat ylipäänsä ostamalla maksaa. www.peltosiemen.fi,www.jyvajemmari.fi,www.naturcom.fi.www.tilasiemen.fi

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Siemenviljakauppiaat
paljonko ne maksaa kun yksi tuottaja viljelisi ne kaikille muille

***Maksaisivat todella paljon.  Sama tilanne Yaran lannoitteissa.
Kui mää ain olen paras?

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Siemenviljakauppiaat
Ei tässä monopolia saa aikaiseksi vaikka kuinka yrittäisi,mutta verkostoitumisen hyötyjä minä tarkoitan.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Siemenviljakauppiaat
Miksi sitten viljelet maata?
Olen aivan varma ettei sinun maanviljelysi kannata senkään vertaa mitä kannattaisi oman siemenen kunnostus.
Vai saatko koneillesi, rakennuksillesi ja maallesi yli 6% tuoton, kun oma palkkasi ja eläkkeesi on muiden kulujen ohella vähennetty ensin viljelytuloistasi?
Meni vähän ohi aiheesta, mutta oli pakko. ;)

Hyvähän se on, että kyseenalaistetaan toisten valintoja. Maata viljelen sen takia, että kotieläimillä olisi syömistä. Kannattavuus on aika hyvin selvillä (kirjanpitotila) ja ainakaan vielä en ole konkurssia tehnyt. Oman siemenen käyttöä voisin harkita, jos ja kun pinta-ala tästä lisääntyy ja saan sopivat tilat siemensäkkien varastointiin.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1568
Vs: Siemenviljakauppiaat

Keskusliikkeiden kautta siemenet joutuu usein ostamaan "sika säkissä"-tyylin..
Vakuustodistuksia pääsee tavamaan vasta kun säkit on pihassa, pahimmassa tapauksessa huhtikuun lopulla, voi käydä että siemenen laatu on heikkoa eli ostettu siemenmäärä ei riitäkkään suunnitellulle alalle, eikä välttämättä enää ko. lajiketta ole saatavissa. :-\..
Hintahan näissä on sama oli siemen sitten priimaa tai sitten rimaa hipoen sertin rajat ylittävää.. >:(
Eipä kyllä noi tilapakkaamotkaan aina osaa tilausta tehdessä sanoa laadusta mitään.. ???

Ollappa netissä kauppapaikka mistä voisi ostaa siemeniä..siis siemenistä olisi vakuustodistukset ym. tiedot nähtävissä, hinta olisi laadun mukaan.
Siemenerien vertailun helpottamiseksi ohjelma voisi laskea annetulle pinta-alalle tarvittavan siemenmäärän ja kustannuksen..

Miksei jopa sellainen Huuto.net tyylinen ratkaisu, ostajat määrittää lopullisen hinnan, kai sitä hyvästä kannattaa maksaa, vai ???