Mitäs mieltä olette. Voiko maatalous voittaa tulevassa eduskuntavaaleissa jos ministerin salkku siirtyy kokoomukselta keskustalle. Mun mielestä Orpo on onnistunut mahdottomassa tehtävässä yli odotusten enimmäkseen sen takia että hän on enempi tai vähempi kyseenalaistanut kaiken. Kuka olisi tulevaisuudessa parempi nimi ja onko se keskustasta vai kokkari. Entä voiko moinen vakanssi mennä rkp/ vihr puolelle menestyksekkäästi viljelijän kannalta.
Maatalous ei voita siinä mitään, jos salkku menee Keskustalle. Periaatteessa Keskustassa on maa- ja metsätalouden substanssiosaajia moninkertaisesti Kokoomukseen verrattuna, mutta paljonko substanssiosaamista on muillakaan ministereillä? Demokratioissa ei ole tapana, että upseerit istuvat puolustusministereinä.
Politiikka on ennen kaikkea tahtoa ja asennetta. Itse olen ainakin altis uskomaan Petteri Orvon tahdon ja asenteen vilpittömyyteen. Usein voi olla myös niin, että etäältä näkee paremmin. Ajatellaan vaikka tätä hallintobyrokratiaa. Anttila ja Korkeaoja, ehkä Koskinenkin ovat itse eläneet sen byrokratian keskellä sekä lainsäätäjinä että käytännön viljelijöinä. He ovat laitostuneet byrokratian koukeroihin eivätkä osaa enää niitä ihmetellä. Orpo taas on tuoreena ministerinä ollut riemastuttavan hämillään siitä kaikesta kummallisesta, millä maatalousyrittäjää vedetään kölin alta. Näkisin mielelläni Orvon maatalousministerinä myös toimintakykyisessä hallituksessa. Annettaisiin edes mahdollisuus.
Vaikka Orpo haluaisi muihin tehtäviin, haluaisin silti MMM:n kokoomuslaisen hoitoon. Tämä jo siksikin, ettei maataloudesta syntyisi sellaista kiistakapulaa, pelinappulaa ja kissanhäntää, jollainen siitä tuli Ahon hallituksessa (Kirsi Pihan kiukuttelut ym.). Kokoomuslainen ministeri myisi maatalousnäkökulman myös muulle hallitus- ja eduskuntaryhmälle ja veisi viestiä sitä tarvitseville. Eihän se nyt ole mikään salaisuus, että Kokoomuksessa asuu myös erittäin voimakasta maatalousantipatiaa, jota vain kokoomuslainen itse pystyy suitsimaan.
Olen kuitenkin aika skeptinen asian suhteen. Keskustassa on liian monta pitkän linjan poliitikkoa, joiden vuoro on nyt. Kimmo Tiilikainen
, Jari Leppä
ja varsinkin Anne Kalmari
tukijoukkoineen ovat varmasti jo lähtökuopissa. Sen sijaan Anttila on jo palkintonsa saanut, hänestä ei tule koskaan enää ministeriä eikä Korkeaojaakaan enää kiinnosta. Timo Kaunistoa kiinnostaisi ja olisihan hän kielitaitoinen, edustava, osaava ja salonkikelpoinen, mutta ajanut itsensä pahasti sivuraiteelle. Esko Kivirantaa parempaa ei olisikaan, mutta hänkään ei edusta riittävästi ajattelun valtavirtaa. Kivirannan mielestä Eduskunnassa hänen itsensä lisäksi yksi fiksu kansanedustaja ja se on Eero Lehti. Sellaisia ei kannata ääneen huudella, jos mielii ministeriksi.
Eli P. Orpo olisi toiveissa ja asioista tavallisesti hyvin perillä olevien tahojen mukaan myös MTK:n toiveissa, mutta taitaa reaalipolitiikka kävellä tämän toiveen yli. Lisäksi edelleen pelkään, ettei porvarihallitus olisi toimintakykyinen, kun SDP-SAK-STTK pysäyttäisi maan.
RKP:ssä olisi osaajia, mutta maataloussiipi on siellä liian pieni, että sille uhrattaisiin 50 % ministerinpaikoista. Persuissa on varmasti positiivista asennetta maatalouteen, mutta ei nykypäivän maatalouden osaajia tässä eikä tulevassakaan eduskunnassa. Taustajoukoissa kyllä.