Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Naudanlihantuotannon pääomakustannus lihakiloa kohti  (Luettu 5463 kertaa)

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
 Oleellisinta kai naudantuotannon kannattavuudessa on se miten paljon lihakilon hinnasta menee vieraan pääoman kustannuksiin.
Nyt on oikea aika laskea se kun viime vuodelta tiedot olemassa. Lasketaan yhteen vieraan pääoman lyhennykset ja korot ja jaetaan se tuotetulla lihakilomäärällä. Ei tarvita korkeata matematiikkaa.
Nyt hommiin ja tieto tälle palstalle. Ei tarvita velkasummia eikä lihakiloja tälle palstalle vaan ainostaan se luku joka jakolaskusta tulee.
Me kaikki tällä palstalla liikkuvat maidontuottajat ,lihantuottjat ja muut asianharrastajat odotamme jännityksellä minkälaisia lukuja tulee.
JK Pääomakustannukksiin lasketaan vain rakennusten ja kaluston hankintaan otettu vieras pääoma.

Viimeksi muokattu: 01.01.15 - klo:11:57 kirjoittanut paukkula

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Mä laskisin kyl aivan toisin ja huomiosin myös oleelliset asiat  ;D

Mun mielestäni kannattaisi vertailla mitä lisäarvoa lihantuotanto on tuottanut verrattuna vaikka rehuohrantuotantoon. Ja nimenomaan käyttäen oman tilan lukuja myös ohrantuotannossa, eli esim, se 3 tn kahua/ha sairaalla panostuksella..

Ja vertailuajaksi vähintään 5 vuotta.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Pääomakulut rakennuksista ei ole ongelma, oikeilla rotuvalinnoilla  8)
Mutta noi rehukulut, jotka on kyllä pääsääntöisesti rehuntekokoneiden kuluja, ne vaikuttaa aika paljon  :(
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Pääomakulut rakennuksista ei ole ongelma, oikeilla rotuvalinnoilla  8)
Mutta noi rehukulut, jotka on kyllä pääsääntöisesti rehuntekokoneiden kuluja, ne vaikuttaa aika paljon  :(
lopullisen kustannuksen tietää vasta kun kalusto on kuusankoskella.Siihen asti pelkkiä arvailuja.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Kuluja on monenmoisia. Mutta lasketaaan nyt ensin rakennusten ja rakenuksiin liityvien kaluston hankintaan liittyvät pääomakulut. ne kun on niin helppo laskea ja ovat vertailukelpoisia eri tilojen kesken .
Itse olen kyllä tietoinen mitä tilallamme navetan ja kaluston pääomakulut tekevät centteinä maitolitraa kohti.
Eikö joku rohkea tuo pohjaluvun naudanlihan osalta.

Viimeksi muokattu: 01.01.15 - klo:13:22 kirjoittanut paukkula

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Kuluja on monenmoisia. Mutta lasketaaan nyt ensin rakennusten ja rakenuksiin liityvien kaluston hankintaan liittyvät pääomakulut. ne kun on niin helppo laskea ja ovat vertailukelpoisia eri tilojen kesken .
Itse olen kyllä tietoinen mitä tilallamme navetan ja kaluston pääomakulut tekevät centteinä maitolitraa kohti.
anna tulla vaan,suotta kainostelet.11,2 euroo teuraskilo ;D
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Kuluja on monenmoisia. Mutta lasketaaan nyt ensin rakennusten ja rakenuksiin liityvien kaluston hankintaan liittyvät pääomakulut. ne kun on niin helppo laskea ja ovat vertailukelpoisia eri tilojen kesken .
Itse olen kyllä tietoinen mitä tilallamme navetan ja kaluston pääomakulut tekevät centteinä maitolitraa kohti.
Eli jos rakennus on poistettu ja urakoitsija tekee rehut niin vastaus on tasan 0 €/kg  8) 8)

Mitä tämä kertoo toiminnan järkevyydestä  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Kuluja on monenmoisia. Mutta lasketaaan nyt ensin rakennusten ja rakenuksiin liityvien kaluston hankintaan liittyvät pääomakulut. ne kun on niin helppo laskea ja ovat vertailukelpoisia eri tilojen kesken .
Itse olen kyllä tietoinen mitä tilallamme navetan ja kaluston pääomakulut tekevät centteinä maitolitraa kohti.
Eli jos rakennus on poistettu ja urakoitsija tekee rehut niin vastaus on tasan 0 €/kg  8) 8)

Mitä tämä kertoo toiminnan järkevyydestä  ???
lopettaminen pirun helppoo. ;D
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Kuluja on monenmoisia. Mutta lasketaaan nyt ensin rakennusten ja rakenuksiin liityvien kaluston hankintaan liittyvät pääomakulut. ne kun on niin helppo laskea ja ovat vertailukelpoisia eri tilojen kesken .
Itse olen kyllä tietoinen mitä tilallamme navetan ja kaluston pääomakulut tekevät centteinä maitolitraa kohti.
Eli jos rakennus on poistettu ja urakoitsija tekee rehut niin vastaus on tasan 0 €/kg  8) 8)

Mitä tämä kertoo toiminnan järkevyydestä  ???

Joillakin tiloilla on rakennukset verotuksessa poistettu mutta velkaa jäljellä.

Se jos velkaa ei ole niin pääomakustannus lihakiloa kohti  on  0.
Kyllä silloin pitääs naudanlihan tuotanto myös tuottaa palkaakin.

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Pääomakulut rakennuksista ei ole ongelma, oikeilla rotuvalinnoilla  8)


 Jollain maisemahaikuilla ei ole mitään tekemistä naudanlihantuotannon kanssa.
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Pääomakulut rakennuksista ei ole ongelma, oikeilla rotuvalinnoilla  8)


 Jollain maisemahaikuilla ei ole mitään tekemistä naudanlihantuotannon kanssa.
Juuri näin
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Pääomakulut rakennuksista ei ole ongelma, oikeilla rotuvalinnoilla  8)


 Jollain maisemahaikuilla ei ole mitään tekemistä naudanlihantuotannon kanssa.
Juuri näin

Naudanlihantuotanto ja kannattava tuotanto, on ihan eri asioita  :o
Jos tarkoitus on tuottaa vain kiloja, niin haikuista ei kannata puhua mitään, mutta jos katotaan tuotantoa sillä silmällä, paljonko se tuottaa euroja viivan alle, niin tilanne muuttuu aivan toiseksi  8)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Pääomakulut rakennuksista ei ole ongelma, oikeilla rotuvalinnoilla  8)


 Jollain maisemahaikuilla ei ole mitään tekemistä naudanlihantuotannon kanssa.
Juuri näin
Naudanlihantuotanto ja kannattava tuotanto, on ihan eri asioita  :o
Jos tarkoitus on tuottaa vain kiloja, niin haikuista ei kannata puhua mitään, mutta jos katotaan tuotantoa sillä silmällä, paljonko se tuottaa euroja viivan alle, niin tilanne muuttuu aivan toiseksi  8)
Juuri näin, vai onko jollakin pankkitilin yksikkönä kpl tai kg ?
Kukaan ei kykene tekemään niillä rahaa (osuus)teurastamon kanssa.  Mutta ne, jotka myyvät suoraan asiakkaille, vaikkapa lautasella, saattavat päästä kunnioitettaviin katteisiin.  Muttei sekään kaikilta onnistu.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Viime vuonna taisi olla myytyä kiloa kohti korot noin 0,4 senttiä ja lyhennykset 27 senttiä, tänä vuonna ei sitten senttiäkään kun ei ole velkojakaan. Mitä nuo tunnusluvut sitten kertoo pääomakuluista, no eivät yhtään mitään. Poistamatonta pääomaa koneista(pääosin) ja rakennuksista taitaa olla vuoden lopun tilanteessa vajaa 300ke, eli vajaa 10 euroa per kilo ja kohtuullinen 5 prosentin korkovaatimus tekee sitten sen n 50 senttiä per kilo. No mitä nämä luvut sitten kertovat, no ei juuri mitään, varsinkin kun olen "säästellyt" konepoistoja nettovarallisuuden takia. Sitten taas emolehmätilan teurasmyyntiä ei voi suoraan verrata loppukasvattajan myyntiin, joka on moninkertainen samalla volyymillä, kun ei tarvitse tuottaa niitä vasikoita.

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Pääomakulut rakennuksista ei ole ongelma, oikeilla rotuvalinnoilla  8)


 Jollain maisemahaikuilla ei ole mitään tekemistä naudanlihantuotannon kanssa.
Juuri näin

Naudanlihantuotanto ja kannattava tuotanto, on ihan eri asioita  :o
Jos tarkoitus on tuottaa vain kiloja, niin haikuista ei kannata puhua mitään, mutta jos katotaan tuotantoa sillä silmällä, paljonko se tuottaa euroja viivan alle, niin tilanne muuttuu aivan toiseksi  8)

 Jos kuitenkin puhuttaisiin sellaisesta tuotannosta jolla kansaa ruokitaan, vai kuvitteletko että valtiovallalla riittäisi rahaa ja ymmärrystä jos nykyinen kilomäärä pyrittäisiin tuottamaan haikuilla? Tiedän että ne ovat joillekkin tiloille hyvin kannattavaa hommaa mutta niin voi olla puu-ukkojen myynti torillakin, eikä silläkään ole mitään tekemistä valtakunnan metsätalouden tilan ja puumarkkinoiden kanssa.

 Edit: 2014 lyhennykset 1,0€/kg ja korot 12snt/kg Edit2 jaa että vain navetta ja kalusto? No sitten paljon vähemmän.

Viimeksi muokattu: 01.01.15 - klo:20:12 kirjoittanut Täpinäreiska

Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.