Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vasikkala  (Luettu 4016 kertaa)

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vasikkala
Suunnittelen vasikoille alkukasvattamoa 0,5-6kk:n ikäisille vasikoille ja kaipaisin muutumia vinkkejä.

Kasvatetaanko vasikat samassa tilassa tuonne 6kk:n ikään, vai onko ensimmäiset 3kk kuivitetulla pohjalla ja sitten kovemalle/ritilän päälle.

Miten monta on kasvatusryhmässä?

Miten olette pärjänneet hengityssairauksien kanssa?

Mien on kärpäset torjuttu?

Meillä jatkokasvatus hoituu ritiläpohjaisessa lämpimässä navetassa.

Kiitos etukäteen. 8)

nauta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Vasikkala
Mulla on vasikat vanhassa,entisessä lypsykarjanavetassa n.3 kk:n ikään asti.Vasut tulee terneinä,18 vasikan ryhmässä.Juottona rajoitettu hapanjuotto Vasikka-masterilla.Ilmanvaihtoon kannattaa panostaa,se auttaa yskän loitolla pitämiseen.Jatkokasvattamo mulla on kylmäpihatto,se on mielestäni eläimen kannalta paras ratkaisu.Jalkavaivoja ei oo ollu,varmasti johtuen pehmeästä makuualustasta.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Vasikkala
Mihin kasvatat vaskoita, omaan loppukasvattamoon, välitykseen vai lypsykarjaksi?

nauta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Vasikkala
Omaan loppukasvattamoon sonneja.

taru

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Vasikkala
ilmastointiin kannattaa panostaa, ja ois tosi hyvä jos saisivat luonnon valoa. Oon nähny vasikkaloita joissa huono ilmastointi-> hengitystietulehus ongelma. Ja mun mielestä ei ois pahitteeksi vaikka oisivat 3-4 kk ikään asti lämpimässä pehmeällä alustalla. Vois auttaa heikoimpiaki kasvamaan muiden mukana. Tästäki on kokemusta...
Sisulla se etanaki arkkiin pääsi!

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Vasikkala
Ternikasvattamossa on kaksi asiaa jotka ovat perustavaa laatua ja syytä olla kunnossa. Muut asiat sitten vain täydentävät tulosta.

  Ilmankosteus pitää olla hallinnassa ja ryhmäkoko yhdessä "ilmastossa" riittävän pieni.

 Vasikka-iglu ulkona pakkasessa ja tuiskussa on vasikalle parempi kuin lämmin navetta jossa on vesipisaroita katossa. :P

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Vasikkala
Ternikasvattamossa on kaksi asiaa jotka ovat perustavaa laatua ja syytä olla kunnossa. Muut asiat sitten vain täydentävät tulosta.

  Ilmankosteus pitää olla hallinnassa ja ryhmäkoko yhdessä "ilmastossa" riittävän pieni.

 Vasikka-iglu ulkona pakkasessa ja tuiskussa on vasikalle parempi kuin lämmin navetta jossa on vesipisaroita katossa. :P

nähdäkseni ryhmäkoolla ei ole suurta merkitystä jos eläimet on saman kokoisia ja ikäisiä.
sisäilma on tärkein asia.