Ei tarttis noudattaa täydentäviä ehtoja, eikä käyttää lannoitteiden taulukkoarvoja, eikä käydä ruiskutuskurssia, eikä testata ruiskua.
Mikäli luopuis koko sitoumuksesta. Ei siinä menetä kuin 54€/ha. Kaikki valinnaiset toimenpiteet näyttävät siltä, että saa vain kulukorvauksen.Kun kukaan ei sitoutuisi tähän systeemiin, loppuisi ympäristötarkastajien työt, ja byrokratia pienenisi. Kun aina haukumme vaikeaa byrokratiaa, olemme itse osittain syypäitä sen ylläpitoon.
Vaikka toimenpiteet on valittavissa vuosikohtaisesti, on monta helpotusta, jos ei sitoudu koko leikkiin. Tässä on vielä sekin hulluus, että viljelijät itse kirjoittavat lainsäädäntöä sitoutumalla johonkin toimenpiteeseen, koska yleistynyt toimenpide viedään laisäädäntöön seuraavalla sitoutumiskaudella. Että harkitaas vielä
Sun on laskimessa pikselit ja binäärit ny pikkasen metikössä. 
Niin siis, mitä saa sillä 54 eurolla ? Vähennetyn lannoituksen kirouksen ?
Tetriksen pakkopelaamisen typpi- ja fosforigrammoilla ? Viisivuotissuunnitelman, joka
pitää itse laskeskella ?
Kaikki muut "lisätoimenpiteet" ovat kiusoja, jotka saattavat viedä sadosta
saman verran kuin antavat tukea. Joku 80 % kasvipeitteisyys ei ole mikään
nenää niistämällä tehtävä homma, kun nyt on se 50%;:kin ollut tiukalla,
ja keväällä tehtynä on perusmuokkaus epäonnistunut pariinkin
kertaan viime kaudella. Kyllä sitä syysviljasta syysviljalle pystyy muutaman
vuoden pinnistelemään, mutta luoho sen sitten valtaa. Lantakorvaukselle pistää
kaupunki topin, suojelee pohjavesialueitaan.
Kyllä siis tuo tilatuki ja LFA näyttävät olevan se merkittävin painopiste,
ja ympäristökorvaus lähinnä näpertelyä. Luomuun tuo järjestelmä painostaa,
siellä saa sitte rehellisesti luomuilla.
Jos viljan hinta palaa johonkin lähelle 200 eukkoa, voi olla harmituksessa
märkää juuriruohotusta puiskennella. Tai mallasohraa.
Tietenkin niillä, joilla muutenkin on liikaa peltoa, on jonkun neljännestuhannen ha:n
apilakerääjä-viherlannoitus LHP - riistat aivan mainioita kohteita fenttiä ulkoiluttaa
- joskus silloin kun renki sattuu kerkiämään.
-SS-