Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kaliumin tarve viljanviljelyssä  (Luettu 11094 kertaa)

Tupajumi

  • Vieras
Kaliumin tarve viljanviljelyssä
Uusimmassa Leipä Leveämmäksi-lehdessä on juttua kaliumista, siinä artikkelissa on lause, joka kiinnitti huomioni:

"Nykyisen tulkinnan mukaan viljojen viljelyssä ei ole välttämätöntä ylläpitää maan korkeaa kaliumlukua, eikä pyrkiä nostamaan heikkoja luokkia tyydyttävään luokkaan"

Tämä on suorastaan rahanarvoista tietoa, itsekin olen suotta käyttänyt turhaan korkean kaliumpitoisuuden sisältäviä lannoitteita lohkoilla, joissa kaliumluokat on tyydyttävä tai välttävä -tasoilla, saamatta mitään vastinetta satsaukselle.

Viimeksi muokattu: 26.12.14 - klo:17:28 kirjoittanut Tupajumi

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kaliumin tarve viljanviljelyssä
No paljonko olet nyt sitten hävinnyt, tuo asiahan on tiedetty jo 25 vuotta  :D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Kaliumin tarve viljanviljelyssä
Viljat nyysii kaliumia aina luksusottona magnesiumin kustannuksella ja tekevät sitten retvakkaa kortta ja lakoavat kuin puutteenalaiset lavatansseissa  :'(
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

SKM

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2041
  • Sir Loimaa, savinenseudun (r)kunkku
Vs: Kaliumin tarve viljanviljelyssä
ja lakoavat kuin puutteenalaiset lavatansseissa  :'(

 ;D ;D
Vuokrapienviljelijän unelma Loimaalla: 70-lukulaiset veljekset Simulta ja Hankmo sekä isovaari Faari vm. 1976

Monen eri nimimerkin sujuva käyttö takaa samanmielisten kokoontumisajon.

Santeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 267
Vs: Kaliumin tarve viljanviljelyssä
Onkohan asia ihan näin kuin typpi ja fosforikauppias sanoo. Muualla päin maailmaa kali on nousemassa kovaan arvoon kun halutaan saara suuria satoja.

Talvinenä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Kaliumin tarve viljanviljelyssä
Herrat taitavat viljellä viljaa samalla lohkolla tästä ikuisuuteen? Maanviljelijä viljelee toisinaan myös nurmea, ja silloin maan kali on kyllä tarpeeseen.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Kaliumin tarve viljanviljelyssä
Miksi mulle ei tuu leipä leveämmäksi lehteä? Isällekin tulee ja on ollut sentään vuosia eläkkeellä :)

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Kaliumin tarve viljanviljelyssä
Miksi mulle ei tuu leipä leveämmäksi lehteä? Isällekin tulee ja on ollut sentään vuosia eläkkeellä :)

Olet kehunut muita apulantoja kuin Yaraa.

"Minä olen Yara, sinun jumalasi. Älä pidä muita jumalia." Sanoo SKN hänen poikansa savimaan päällä.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Kaliumin tarve viljanviljelyssä
Miksi mulle ei tuu leipä leveämmäksi lehteä? Isällekin tulee ja on ollut sentään vuosia eläkkeellä :)

Meilläkin tuli pitkään LL isän nimellä, en ole muistanut katsoa onko vaihtunut. Hauskempaa oli kuitenkin se, että myös lannoitteet tuli monta vuotta patun nimellä, tilasipa miltä kauppiaalta hyvänsä.  ;D
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

4630

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Kaliumin tarve viljanviljelyssä
Miksi mulle ei tuu leipä leveämmäksi lehteä? Isällekin tulee ja on ollut sentään vuosia eläkkeellä :)

Meilläkin tuli pitkään LL isän nimellä, en ole muistanut katsoa onko vaihtunut. Hauskempaa oli kuitenkin se, että myös lannoitteet tuli monta vuotta patun nimellä, tilasipa miltä kauppiaalta hyvänsä.  ;D
Joutuko maksaa laskunkin. ;D ;D ;D

Talvinenä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Kaliumin tarve viljanviljelyssä
Laskinpa tässä MTT:n rehutaulukkoarvojen perusteella 4 tonnin ohrasadon kaliuminoton. Pelkästään oljissa 60 kg ja jyvissä 20 kg. Puintiin mennessä osa kasvin ottamasta kalista on jo huuhtoutunut pois. Olikohan se noin 100 kg, mitä kesän kuluessa ohrassa on ollut maksimissaan. Silti esim. Yara suosittelee lannoitusoppaassaan kaliumtasolla tyydyttävä 40 kg kaliannosta, jos edeltävän viljan oljet on korjattu pois. Optimistisesti oletetaan, että kalia tulee tarpeeksi maasta. Ja sitten leipä leveämmäksi -lehden jutuissa kuitenkin todistetaan, että reilumpi kalilannoitus on nostanut satoja. Eipä tarvitse ihmetellä, että viljavuustilastot on kalin osalta punasella. Voi tietty olla, että lompakon näkökulmasta asia näyttää toiselta.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Kaliumin tarve viljanviljelyssä
Käytännössä kalin puute rupeaa ainakin nurmella rajoitamaan satotasoa ja karjanlannan kali ei riitäkuin korkeintaan ylläpitoon. Sama se on viljanviljelyssäkin.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

SKM

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2041
  • Sir Loimaa, savinenseudun (r)kunkku
Vs: Kaliumin tarve viljanviljelyssä
Miksi mulle ei tuu leipä leveämmäksi lehteä? Isällekin tulee ja on ollut sentään vuosia eläkkeellä :)

Olet kehunut muita apulantoja kuin Yaraa.

 Sanoo SKN hänen poikansa opelmies junior savimaan päällä.
Vuokrapienviljelijän unelma Loimaalla: 70-lukulaiset veljekset Simulta ja Hankmo sekä isovaari Faari vm. 1976

Monen eri nimimerkin sujuva käyttö takaa samanmielisten kokoontumisajon.

Naturalis

  • Vieras
Vs: Kaliumin tarve viljanviljelyssä
Miksi mulle ei tuu leipä leveämmäksi lehteä? Isällekin tulee ja on ollut sentään vuosia eläkkeellä :)

Olet kehunut muita apulantoja kuin Yaraa.

 Sanoo SKN hänen poikansa opelmies junior savimaan päällä.
Voisko nimimerkki SKM valistaa meitä tiätämätttömiä kun kerran olet ilmeisesti Suomen paras maanviljelijä.
Mitkä ovat hyvä viljalajikkeet tälle vuodelle? Mistä halvimmat lannoitteet? Mistä halvimmat ks.aineet?
Vai onko sulla vaan touhutippahousussa kun trollaat paskaa sivustoille?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kaliumin tarve viljanviljelyssä
Miksi mulle ei tuu leipä leveämmäksi lehteä? Isällekin tulee ja on ollut sentään vuosia eläkkeellä :)

Olet kehunut muita apulantoja kuin Yaraa.

 Sanoo SKN hänen poikansa opelmies junior savimaan päällä.
Voisko nimimerkki SKM valistaa meitä tiätämätttömiä kun kerran olet ilmeisesti Suomen paras maanviljelijä.
Mitkä ovat hyvä viljalajikkeet tälle vuodelle? Mistä halvimmat lannoitteet? Mistä halvimmat ks.aineet?
Vai onko sulla vaan touhutippahousussa kun trollaat paskaa sivustoille?

 ;D ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159