Minusta se on VR vika jos metsäteolisuus ei käytä rataa. Minkähän äläkän Sepe ois nostanu jos Vehviläinen ois ministerinä määrännyt VR ajamaan rataosuutta tappiolla.
Heh heh, seli seli. Vehviläinen ei edes kysynyt VR:ltä tarvitseeko ne sitä rataa. VR:n ei kannata ajaa sitä rataa myöten puita ,koska se ei ole sähköistetty. Toiset 50 milj menee sähköistykseen.
Muistaako Sepe montako puuntavaran lastauslaituria ja varastointipaikkaa tuli sinne radanvarteen juuri metsäteollisuuden toiveitten takia.
Se niistä metsäteollisuuden mielipiteistä, mutta kun valtio perii pelkkää ratamaksua tonnia kohti, melkein saman mitä puu kulkee rahteineen kumipyörineen tien päällä. Ei tarvitse olla kovin kummoinen taloustieteilijä jos ratamaksun päälle tulee VR.n perimät rahtikustannukset ja lisäksi pari kuormaus kustannusta vielä mukaan. Saattaa syy löytyä sieltä, miksi rataa ei haluta käyttää.
Suomalainen ratkaisu olisi tietullit raskaalle liikenteelle, että kustannusrakennetta saadaaan raskaalle liikenteelle ja sitämyötä kilpailukykyä pinemmäksi.
Vielä -80 luvulla oli edullisempaa kuljettaa rekka Helsingista junalla Rovaniemelle kuin ajaa se. Nyt vain valitetaan raskaanliikenteen lisääntymisestä, tieverkoston vaurioista jne. Vaikka olisi valtiolla työkaluja käytettävissä asian parantamiseen, mutta kaikki tarmo laitetaan pääkaupunkiseudun henkilöliikenteen modernisoimiseen ja sekin soutaen ja huovaten. (automaatti metro ja asemalaiturien pituudet jne...)
http://www.lvm.fi/fileserver/LVM46_2007.pdf