Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Emolehmäpihatto:parsi vai vinokuivike ???  (Luettu 13313 kertaa)

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Emolehmäpihatto:parsi vai vinokuivike ???
en ymmärrä mikä ongelma se olkien kerääminen teille on ei se niin järjetön homma ole ja 400 paali saa oli syksy millonen tahansa
itse korjasin tänä syksynä yli 1500 olkipaalia 125cm kokosia 30 hehtaaria pystyy paalaamaan helposti päivässä kyllä sitä olkea saa kunhan jaksaa vaan kerätä

Miten viime vuonna, saitko 1500 paalia? Ei se oljen keräys ja etsintä varmasti mikän ongelma normaaleina vuosina olekkaan. Mutta ei itse paalattu olkikaan ilmaiseksi sieltä pellolta kotiin kantaudu, eikä sitä tontut sine emon alle levitä, eikä se kustannuksitta sinne pellolle takaisinkaan leviä.

Jos emolehmän pidon kustannustehokkuutta lähetään hakemaan niin mielestäni pitäisi pyrkiä ratkaisuun, missä käyttökustannus(investointikustannus) on mahdollisimman pieni, kuitenkin huomioiden emojen terveys. Ja tähän paras ratkaisu on mielestäni makuuparsi, juuri ylivoimaisesti pienimmän kuivikkeen menon takia. Kuivituksen kustannukset suhteessa emojen tuottoon nousevat jatkuvasti. Ja sitten voi käydä kuten tänä vuonna. Turvetta ei saa ja meilläpäin kuivan oljen saanti oli myös työn ja tuskan takana.  Märkä, höyryävä ja maatumaan lähtenyt olki ei ole kuiviketta.

herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Emolehmäpihatto:parsi vai vinokuivike ???
Niin

itse päädyin vinokuivikepohjaan. Kiertelin navetoita runsaasti, parsiratkaisuissa mietitytti mitä tapahtuu kun parsirakenteet alkaa lahota. Melkoinen homma on niiden kunnostus.

Olen samaa mieltä et makuuparsiratkaisu on kustannustehokkain. Kuivikemenekin osaltakin. Olkia on kuitenkin paljon ja lähellä, joten ei ongelma.

1500 olkipaalia on melkoinen vuori, johan siitä riittää myydä lämpövoimalalle  ;) Paljonko otit paalilta, rahdin osalta ?