Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ruotsalaistutkijat tyrmäävät luomun  (Luettu 16365 kertaa)

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Vs: Ruotsalaistutkijat tyrmäävät luomun
Minä olen kuullut ihan toisenlaista. Laadukkain mahdollinen ravinto on sijoitus ja satsaus jokapäiväisen elämän laatuun. Jokin muu sijoitus jätetään tekemättä esim. se maasturi. Miten suuri säästö yhteiskunnalle ja ympäristölle onkaan ihminen, joka yltää raapuuttaa omaa selkäänsä ja eikä tarvitse lääkkeitä ollenkaan  tai ainakin vähemmän tai myöhemmin(lääkkeiden ympäristökuorma on järkyttävä) puhumattakaan työkyvyn säilymisestä pitempään.  Ruoka olkoon lääkkeemme jne.
Sekoitit tahallaan asiat ja vedit mukaan vielä ylipainon, jolla tuskin on luomun kanssa mitään tekemistä. Tämä vertaus on raskaasti perusteltua kritiikkiä luomutm markkinointikoodeksia vastaan, ei luonnonmukaisen tuotannon kehittämistä tai sen hyötyjä vastaan.

Ja jos suosii luomuruokaa, on syytäkin jättää bensarosvot kauppaan.

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Herpertti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Tähän alkuun sopii viime talvena amerikaanolta kuulemani vertaus luomuruuan ostajasta hummerilla ajavaan ökykuluttajaan. Perusteena oli amerikkalaisen organic farmingin fossiilisten lähteiden käyttö per ravinnekorjattu tuotekilo luomu vs. tavanomainen. Luomun ostaja siis tukee uusiutumattomien energialähteiden surutonta käyttöä samoin kuin ökymaasturilla ajeleva. " koska minulla on varaa...."

Vertaus on räikeä ja asenteellinen, vaikka sen voi numeroista todentaa.

Energian puolesta en ole kovin huolissani, jos vain teknologian kehitysvauhti pysyy ja esim pv-elementtien hinta laskee samaa tahtia kuin tähän asti. Öljyn hyötysuhde heikkenee koko ajan, eroei taitaa olla alle 7. Se tarkoittaa että joka seitsämäs tynnyri tarvitaan öljyn tuotantoon.

Minä olen kuullut ihan toisenlaista. Laadukkain mahdollinen ravinto on sijoitus ja satsaus jokapäiväisen elämän laatuun. Jokin muu sijoitus jätetään tekemättä esim. se maasturi. Miten suuri säästö yhteiskunnalle ja ympäristölle onkaan ihminen, joka yltää raapuuttaa omaa selkäänsä ja eikä tarvitse lääkkeitä ollenkaan  tai ainakin vähemmän tai myöhemmin(lääkkeiden ympäristökuorma on järkyttävä) puhumattakaan työkyvyn säilymisestä pitempään.  Ruoka olkoon lääkkeemme jne.

Ruoka on kaiken kulttuurin kivijalka, se kertoo meistä kaiken oleellisen  :o
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

Guarter

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Sekoitit tahallaan asiat ja vedit mukaan vielä ylipainon, jolla tuskin on luomun kanssa mitään tekemistä. Tämä vertaus on raskaasti perusteltua kritiikkiä luomutm markkinointikoodeksia vastaan, ei luonnonmukaisen tuotannon kehittämistä tai sen hyötyjä vastaan.

Ja jos suosii luomuruokaa, on syytäkin jättää bensarosvot kauppaan.

Löytyykö samaisesta kritiikistä mikä on fossiilisten lähteiden käyttö per kasvin"suojeluaine" kg tai lääketeollisuuden tuottama lääke kg ym.kemikaalit esim. pesuaineet(joiden käyttö luomussa on vähäisempää)?
Liikalihavuus ja terveys on OLENNAINEN osa kokonaisuutta arvioitaessa. Se on yksi luomun suosimisen perusta, tavoitellaan terveyttä ja pitkää ikää. Tutkija/asiantuntijahan voivat tosin todistaa, että pitkä ikä on pitkä hiilijalanjälki   :o  Miltäs nuo luomuviljelijät yleensä näyttävät ovatko he ohuita vai paksuja, kyllä asialla on jotain tekemistä luomun kanssa? Luomu on kokonaisuus -silti ei tarvitse mennä ihan hihhuksi. 

MT tänään 21.11-14 s.26

Lisääntyminen kärsii kemikaaleista

Hormonitoimintaa häiritsevien kemikaalien käyttö tulee yhteiskunnalle kalliiksi...
...Pelkästään miesten lisääntymiskyvyn heikkeneminen maksaa EU:ssa vuosittain lähes 600miljoonaa euroa.

Miten nyt sitten on, onko 600milj. euroa kustannus vai säästö ihmiskunnalle, taitaa riippua siitä keneltä asiantuntijalta kysytään? 600miljoonan edestä vähemmän hiilijalanjäljen läpsyttelijöitä  :-X

c.c.less

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Agronjetin ryhityskehmä
Tähän alkuun sopii viime talvena amerikaanolta kuulemani vertaus luomuruuan ostajasta hummerilla ajavaan ökykuluttajaan. Perusteena oli amerikkalaisen organic farmingin fossiilisten lähteiden käyttö per ravinnekorjattu tuotekilo luomu vs. tavanomainen. Luomun ostaja siis tukee uusiutumattomien energialähteiden surutonta käyttöä samoin kuin ökymaasturilla ajeleva. " koska minulla on varaa...."

Vertaus on räikeä ja asenteellinen, vaikka sen voi numeroista todentaa.

Energian puolesta en ole kovin huolissani, jos vain teknologian kehitysvauhti pysyy ja esim pv-elementtien hinta laskee samaa tahtia kuin tähän asti. Öljyn hyötysuhde heikkenee koko ajan, eroei taitaa olla alle 7. Se tarkoittaa että joka seitsämäs tynnyri tarvitaan öljyn tuotantoon.

Onko tuolle kuulopuheelle jotain taustatietoa, tämä ei ainakaan tue tuota väitettä:
http://luomu.fi/tietoverkko/luomuviljely-paihittaa-tavanomaisen-30-vuotisessa-tutkimuksessa/

...eihän nuo suoraan päde Suomessa, täällä tahtoo luomuviljasato olla sen puolet tavanomaisesta. Toki jotkut saavat neljää tonnia vakituiseen, mutta onpa vastapainoksi niitä kasitonnareita myrkkypuolella.
Jotain tapahtui, emmekä ole varmoja mitä.

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Onko tuolle kuulopuheelle jotain taustatietoa, tämä ei ainakaan tue tuota väitettä:
http://luomu.fi/tietoverkko/luomuviljely-paihittaa-tavanomaisen-30-vuotisessa-tutkimuksessa/

...eihän nuo suoraan päde Suomessa, täällä tahtoo luomuviljasato olla sen puolet tavanomaisesta. Toki jotkut saavat neljää tonnia vakituiseen, mutta onpa vastapainoksi niitä kasitonnareita myrkkypuolella.
Yritin hakea, mutta en enää löytänyt. Jossain amerikkalaislehdessä se oli. Sellainen metatason tutkimus, jossa verrattiin markkinakelpoisen luomuruuan määrää ja tuotantopanoksia tilatason tiedonkeruun pohjalta. Tuo linkittämäsi tutkimus on ansiokas koeruutujärjestely, jonka tuloksia ei ole syytä epäillä ainakaan mun ymmärryksen pohjalta, mutta suhtaudun skeptisesti koeruutuviljelyn yhteenvetotulosten viemistä suoraan käytäntöön. Osaaminen ei (ainakaan vielä) ole potentiaalia lähelläkään.

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer
Jos ihminen tekee työkseen jotain työtä, joka tuhoaa luontoa... niin silloinhan hänen pitäisi minimoida työpanoksensa ja rahapulassa ostaa halvinta ruokaa  ??? Sen kalliimman luomun ostaminenhan pakottaisi suurempaan luonnon pilaamiseen.

Tää on se peruste miksi minä en osta luomua. Jokainen lantti on tienattu luontoa raiskaamalla tai bensaa polttamalla  :'(
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Viljelijä

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  Mitä höpiset, kaikki maanviljelijäthä täällä suomessa pilaa Itämerta, niin ainakin kuulettaa. Yks asia on selvää torjunta-aineitten ja kemikaalien kanssa läträäjien terveys on vaarassa. Minä ostan Luomua aina kun vain saatavilla, on yks hailee mitä se maksaa.

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer
  Mitä höpiset, kaikki maanviljelijäthä täällä suomessa pilaa Itämerta, niin ainakin kuulettaa. Yks asia on selvää torjunta-aineitten ja kemikaalien kanssa läträäjien terveys on vaarassa. Minä ostan Luomua aina kun vain saatavilla, on yks hailee mitä se maksaa.
Huomaa, että seuraat valmiiksi pureskeltua ideologiaa. Mutta et itse ole arvioinut omien tekemistesi vaikutuksia  ;)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Herpertti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Huomaa, että seuraat valmiiksi pureskeltua ideologiaa. Mutta et itse ole arvioinut omien tekemistesi vaikutuksia  ;)

Onko sulla mitään käsitystä, mikä on suomalaisten osuus Itämeren päästöistä, taisi olla peräti 4 %:tia josta maataloudelle on laskettu puolet, pikkasen niinku jäitä hattuun  :o :o
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

Viljelijä

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
 Kyllä tiedän että Suomalaisten osuus Itämereen laskevista päästöistä jonkin verran yli 5% ja maataluden osuus siitä2-3 %, että väärää kohdetta syyllistetään. Suomen pinta-alasta viljeltyä maata 7 %.Ei paljoa auttas vaikka Suomessa lopetettas viljely kokonaan.

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer

Onko sulla mitään käsitystä, mikä on suomalaisten osuus Itämeren päästöistä, taisi olla peräti 4 %:tia josta maataloudelle on laskettu puolet, pikkasen niinku jäitä hattuun  :o :o
Notta.... Itämeren paska on kokonaisuudesta ihan mitätön asia, mä mietin kaikkea ihan planeetan tasolla

sorkkis

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari

Notta.... Itämeren paska on kokonaisuudesta ihan mitätön asia, mä mietin kaikkea ihan planeetan tasolla
Näin se on .  :'(
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .