[quote auth
Tottakai se on näin, mutta pankit menee juuri niin, että kun ohjauskorko nousee, niin myös niiden korot nousee, se lukee joka lainapaperissa vai etkö ole niitä lukenut, mitä olet allekirjoittanut 
***** Sotket nyt kaksi asiaa, Suomen valtion lainaaman rahan koron ja EKP:n ohjauskoron. Se mitä valtio nimeltä Suomi maksaa lainarahastaan ei vaikuta yritysten ja yksityisten lainarahan hintaan millään tavoin.
En mä mitään sotke, itse sotket jos kuvittelet että EKP:n ohjauskorko ei vaikuta lainojen korkoihin 
Kyllä se vaikuttaa, se on se peruskorko johon laitetaan pankin marginaali päälle 
***** En minä sotke. Sinun kirjoituksestasi saa sen kuvan että kuvittelet Suomen luottoluokituksen tippumisen vaikuttavan yksityisten ja yritysten lainojen korkoihin.
Luottoluokituksen tippuminen alkaa vääjäämättömästi nostamaan kaikkien uusien lainojen korkoja ja ennenpitkää myös entisten lainojen korkoja, näin se menee maailmalla ja kun "Suomen" maailmalta lainaama raha kallistuu, niin kaikki muukin raha tässä maassa alkaa kallistua aika nopeasti, kaikissa lainapapereissa on myös ehto että kun peruskorko nousee niin vanhojen lainojen korot myös nousee, siihen menee ehkä vuosi mutta sitten ne nousee, vähän kerrallaan 
**** Suomen luottoluokituksen tippuminen nostaa vain ja ainoastaan Suomen valtionlainojen korkoa. Joilla taas ei ole mitään tekemistä yksityisten rahamarkkinoiden rahan hinnan kanssa. Sen sijaan EKP:n ohajuskoron muutos vaikuttaa pankkien myöntämien lainojen korkoihin ja marginaaleihin. Siis nämä kaksi asiaa eivät ole mitenkään kytköksissä toisiinsa.
No eihän se nyt noin mene, kun Suomen luottoluokitus alenee niin Suomen valtion lainojen korot nousee välittömästi, joka heijastuu lainamarkkinoille ja kaikkien lainojen korot nousee hiljalleen, koska valtio imee koko ajan rahaa markkinoilta jos saa sitä Suomesta halvemmalla kuin maailmalta , näinhän siinä' käy kun raha maailmalla kallistuu

Eli valtion lainat myös kotimaassa kallistuu ja sitä myöten myös kaikki muut lainat

[/quote]
***** Kyllä se kuule menee tasan tarkkaan noin kuten edellä kerroin. Suomen valtionlainat ovat kärpäsenpaskan kokoinen siivu kansainvälisistä rahoitusmarkkinoista. Suomen valtion ottamasta lainasta n.90% on ulkomaista rahaa, rahoittajia ovat pääasisassa ulkomaiset rahastot, eläke- ja vakuutusyhtiöt sekä pankit.