Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Siemenpula uhkaa ?  (Luettu 2321 kertaa)

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Siemenpula uhkaa ?
Kauran siementä ei ehkä riitä

Kauran siemenestä voi tulla pulaa, sillä Eviran alustavien itävyys- ja kasvitautitulosten mukaan erityisesti kauran itävyys on matala. Ylipäätään satokauden 2008 viljasadon itävyys vaihtelee paljon.

Tilastossa seurattavien siemenlevintäisten kasvitautien tilanne näyttää ensimmäisten tulosten perusteella viimevuotisen kaltaiselta.

Näytteissä on todettu vioitusten koko kirjo: home-, puinti-, kuumenemis- ja hallavioituksia. Epävarmojen säiden takia viljaa on jouduttu korjaamaan väkisin liian kosteana. Eriä ehkä kuivattiin varsin korkeissa lämpötiloissa, koska oli kiire saada seuraava erä kuivuriin. Kosteana puitu vilja vioittuu puimurissa helposti ja homeet iskeytyvät rikkoutuneisiin alkioihin. Epätasaisesti tuleentunut kostea vilja voi saada home- ja kuumenemisvioituksia myös odottaessaan kuormassa kuivuriin pääsyä.

Alkusyksyn hallayöt koettelivat osaa kasvustoista. Kylmä kausi tuleentumisvaiheessa on kehittänyt joillekin lajikkeille myös vahvan itämislevon. Eviran laboratoriossa itämislepo murretaan erityiskäsittelyin ja tilastossa esitetyt tulokset vastaavat erien todellista itämiskykyä.
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Siemenpula uhkaa ?
Mulla oli hyvää Belindaa laarissa. Oli pystyssä puidessa, eikä ole sateen raiskaama. Kevyt maa joten HLP:kin yli 60kg. Juuri uusittu sertisiemenestä. Tarttetko kallista "rehukauraa"?
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Pekka-akkeP

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Vs: Siemenpula uhkaa ?
Itse olen pähkäillyt että kummasta tulee pula...

Siemenestä vaiko maksukykyisistä ja/tai haluisista siemenen ostajista ???