Olen lukenut ihmetellen tämänkin palstan kirjoituksia Valion johtajan ylistyksestä ja siitä kuinka hyvin Laaksonen on johtanut yhtiötä. Esitän seuraavassa kysymyksiä, joihin jokainen voi miettiä itse vastauksia vaikka taskulaskimen kanssa.
Valio on maksanut maidosta hyvää hintaa vaikkakin suhteelinen etumatka on kadonnut viimeisten vuosien aikana verrattuna EU-maiden hintaan. Valion johtaja on keskittynyt riitelemään julkisuudessa KKV:n ja monen muun tahon kanssa. Tämä ei ole ainakaan auttanut asiaa, jossa 70 miljoonan euron sakko tulee maksuun, jos Korkein Hallinto-oikeus sen toteaa sen olevan oikein. Ja siitä päätöksestä ei voi enää valitaa. Mitä maksaa jokainen Valiolainen maidonlähettäjä sakosta kun 70 000 000 jaetaan valiolaisten tuottajien lukumäärällä?
Vaikka sakko olisi euron, suurempi vahinko tehtiin jo silloin, kun nestemaidon hintaa poljettiin, laillisesti tai ei, kahden vuoden ajan. Markkinoille alehintaan jaettua tuotteen hintaa ei saa takaisin millään. Tuolloin Valion nestemaidon myynti oli noin 400 000 000 litraa / vuosi. Mitä maksoi nuo vuodet, jos alennus oli 13 senttiä?
Edelleen, jos Valio tuomitaan, alkaa vahingonkorvaus oikeuden käynti. Mitä mahtaa olla vaatimukset?
Nyt on jaettu Putin tuotteita puoleen hintaan, mitä arvelet kaupan neuvotteluasemalle tapahtuvan, onko jatkossa helppoa saada hinnat edes nykyiselleen saati korotuksia? Valion myyntimies totesi viikolla "ettei tässä ole mitään järkeä, mutta ohjeet on tullut ylhäältä"
Tähän kirjoitukseen minut sai se Valman viesti, jossa Laaksonen jälleen kerran manipuloi tuottajia maalailemalla kuvaa 18 sentin hinnan alennuksesta ja TÄMÄ SIKSI ETTÄ SYYSKUUN HINTA LASKEE VAIN 6 SENTTIÄ.
Eiköhän ole suuremman siivouksen paikka Valiossa?
Minun puolesta Hyvästi Laaksonen ja tervemenoa miljardikerhoon (meidän rahoilla...kele!)