Jaa kauppa on ehtinyt ensin, sitten kannattaa ehkä unohtaa nuo ajatelmat. Ja selittää osaltaan tietty Arlan hinnanalennustakin. Kun kotimarkkinan kilpailu ajaa perinteiset lisäarvotuotteet alas (tai ainakin markkinaosuuden), ja maailmanmarkkinoilla alkaa muutkin hinnat laskea, niin eihän se hyvää tiedä firmalle jolle "premium" on lähes vieras käsite.
Coopille päätyi se milkon meijeri, mitä ruotsin kivi ei antanut arlan ostaa. Ne keräs tuottajia purkkimaitoa ja muita lyhyen leiman tuotteita varten yksinkertasesti lupaamalla ton 6 senttiä arlan hinnan päälle vuoteen 2019. Näin Ruotsissakin päästiin samaan kuin Britanniassa, kauppa maksaa tuottajille parhaan hinnan...
Valion kannattaisi ottaa mallia arlan virheistä ruotsissa, jotta vältettäisiin samat kuviot kotimarkkinoilla. Ei aina mentäs iso pää edellä.
Kovat katteet luo sitä kilpailua. Ja on aika tasapainottelua se miten pitää katteet ja markkinaosuus kohtuullisena. Arla on kai todennut että Coop ei saa pakattua niin paljoa maitoa että sen pohjalta kannattaisi tiputtaa perusmaitojen katteet. Ihan hyvä päätös luulisin. Suomessa tilanne on tietty vähän eri, ilman merkittäviä lisäinvestointeja kilpailijat pystyivät ja pystyvät pakkaamaan helposti yli puolet suomen perusmaidoista.
Suomessa Esim. kermamarkkina vaikuttaa nyt sellaiselta että Valiolla on kovat katteet, mutta markkinaosuutta aika vähän. Ja mielestäni pitäisi differoida (esim. kaupan merkkejä pakkaamalla) jotta voidaan pitää se kovan katteen osuus about ennallaan ja samalla ottaa kohtuullisen katteen markkinasta suurempi osa.
Monissa muissa maitotuotteissa suomessa ei katteet ole niin kovat että kauppaa kiinnostaisi, ja sitten taas erikoistuotteissa (välipalat, rahkat yms.) pitää pysytella aallonharjalla, "parhaana" niin katteet ja markkinaosuus säilyy. Ja sitten tietty luoda sellaiset volyymit tuotantoon että niillä tuodaan kustannusetua pieniin verrattuna.