Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Oma vilja kioskeista  (Luettu 4989 kertaa)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Oma vilja kioskeista
Aikoinaan vuonna sirppi ja vasara, ku meillä oli vielä lypsylehmiä ja teurassonneja, niin ohran seassa jauhettiin jonkin verran kauraa pölyä sitomassa ja vatsaa tasottamassa.

mah

  • Vieras
Vs: Oma vilja kioskeista
Minä olen ihmetellyt pitkään että mikä tarkoitus kauralla on lehmien ruokinnassa?
Minä olen miettinyt tuota samaa kohta 20 vuotta. Voihan sitä ruokkia tietysti enemmän päivässä, mutta niin pitääkin ruokkia.. samalla elukkaan työnnetään paljon kaurankuoria, joiden ruokinnallinen vaikutus on pelkästään negatiivinen.

Syynä lienee se, että jos pelto ei kasva kuin kauraa, niin sitten sitä pitää syöttää.
Niinpä. Kyllähän kaura on monille kaikkein helpoin viljeltävä. Siis viljatiloille. Ei sovellu oikein allekirjoittautuneen karjatalouden käyttöön, jos aikeena on viljellä suojaviljaa ilman lakoutumisriskiä. Itse kun on viljelyuran aloittanut aikakautena, jolloin eteläosassa maata ei viljelty kuin vehnää, niin on tuo kauran kanssa kikkailu jäänyt pelkästään pystykauppatasolle.... :-X

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Oma vilja kioskeista
Minä olen ihmetellyt pitkään että mikä tarkoitus kauralla on lehmien ruokinnassa?
Minä olen miettinyt tuota samaa kohta 20 vuotta. Voihan sitä ruokkia tietysti enemmän päivässä, mutta niin pitääkin ruokkia.. samalla elukkaan työnnetään paljon kaurankuoria, joiden ruokinnallinen vaikutus on pelkästään negatiivinen.

Syynä lienee se, että jos pelto ei kasva kuin kauraa, niin sitten sitä pitää syöttää.
Niinpä. Kyllähän kaura on monille kaikkein helpoin viljeltävä. Siis viljatiloille. Ei sovellu oikein allekirjoittautuneen karjatalouden käyttöön, jos aikeena on viljellä suojaviljaa ilman lakoutumisriskiä. Itse kun on viljelyuran aloittanut aikakautena, jolloin eteläosassa maata ei viljelty kuin vehnää, niin on tuo kauran kanssa kikkailu jäänyt pelkästään pystykauppatasolle.... :-X
Joo, kaura on hyvä kasvi sellaiseen puolittaiseen näennäisviljelyyn. Jota itsekin aloin siis harrastamaan viime vuonna  :)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Maakalle

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 826
Vs: Oma vilja kioskeista
Minä olen ihmetellyt pitkään että mikä tarkoitus kauralla on lehmien ruokinnassa?

Mitä enemmän eri kasveja ruokinnassa sitä parempi maitotuotos, vaikka jonkun komponentin kemialliset arvot olisivatkin vähän heikommat. Itsellä ajatus lähinnä että pellot ei riitä kaiken ruokittavan viljan tuottamiseen ja kakkaa käyttämättömiltä saisi kauraa halvalla.

Maakalle

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 826
Vs: Oma vilja kioskeista
Ei toimi kuin kuivana. Rahtimyllärien seokset "kestävät" kesällä kuukauden ja talvella kolme... kaura nää eltaantuu tuossa ajassa.

Siirry suoraan appeeseen. Et tee niillä kioskeilla yhtään mitään jos sulla on robo ja ape pöydällä.
Kuivana toimii. Meillä on erillisruokinta ja kaura menee litistettynä kioskista. Yhtenä talvena oli ohrakaura -seosta, jonka sekoitin kuivurilla päästämällä kahdesta siilosta kaatosuppiloon ja siitä elevaattorilla kärryyn. Ei vaan ollut ohralla merkitystä ruokinnnassa, olis kannattanu ohra myydä (ja ehkä kaurakin), sen jälkeen on menty pelkällä kauralla.

Kaura siirretään peräkärrystä kierukalla myllynpäälle suppiloon. Kipa 5t kärrykuorma eli noin kolmisen tonnia riittää kuukaudeksi.

Kuivata täytyy sen verran, että säilyy. Meillä kuivataan "normaalisti" kaikki.

Täysrehu ei temppuile oikeastaan koskaan, joskus jauhoisuus tekee temppujaan. :utta (liikaa) litistetty kaura tuppaa holvaamaan kioskin alasuppiloon. Varsinkin ilmnakosteuden vaihdellessa litiste myös sähköistyy ja siksi sen valuminen spiraalille vaikeutuu. Myllytetään kerran päivässä, sen verran mahtuu myllyn alle. Ammuja 25.

Mikä mylly on käytössä ja miten varmatoiminen se on - eli siis uskaltaako jättää lomittajan tai kesäharjoittelijan tekemäksi?

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Oma vilja kioskeista
Ei toimi kuin kuivana. Rahtimyllärien seokset "kestävät" kesällä kuukauden ja talvella kolme... kaura nää eltaantuu tuossa ajassa.

Siirry suoraan appeeseen. Et tee niillä kioskeilla yhtään mitään jos sulla on robo ja ape pöydällä.
Kuivana toimii. Meillä on erillisruokinta ja kaura menee litistettynä kioskista. Yhtenä talvena oli ohrakaura -seosta, jonka sekoitin kuivurilla päästämällä kahdesta siilosta kaatosuppiloon ja siitä elevaattorilla kärryyn. Ei vaan ollut ohralla merkitystä ruokinnnassa, olis kannattanu ohra myydä (ja ehkä kaurakin), sen jälkeen on menty pelkällä kauralla.

Kaura siirretään peräkärrystä kierukalla myllynpäälle suppiloon. Kipa 5t kärrykuorma eli noin kolmisen tonnia riittää kuukaudeksi.

Kuivata täytyy sen verran, että säilyy. Meillä kuivataan "normaalisti" kaikki.

Täysrehu ei temppuile oikeastaan koskaan, joskus jauhoisuus tekee temppujaan. :utta (liikaa) litistetty kaura tuppaa holvaamaan kioskin alasuppiloon. Varsinkin ilmnakosteuden vaihdellessa litiste myös sähköistyy ja siksi sen valuminen spiraalille vaikeutuu. Myllytetään kerran päivässä, sen verran mahtuu myllyn alle. Ammuja 25.

Mikä mylly on käytössä ja miten varmatoiminen se on - eli siis uskaltaako jättää lomittajan tai kesäharjoittelijan tekemäksi?
Mylly on joku punanen....emmää muista minkä merkkinen se on. Käytettynä ostin kun edellisestä poltin moottorin ajamalla sitä (vahingossa) väkisin kahdella vaiheella.

Ite mää tota oon käyttäny pääasiassa, mutta osaa siitä katkaisijasta muutkin vääntää. Samoin kuin kierukan katkaisijastakin. Kummatkin ihan käsiohjauksella. Vilja menee ylhäältä sisään ja litisteet putoo alas ...oon vaan niin huoleton (huolimaton) puimurimies, että tuppaa olemaan oljenpätkiä joskus kauran joukossa (muilla Sampo 360lla puivilla ei varmaankaan oo) ja ne joskus jarruttavat viljan kulkua. :)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Oma vilja kioskeista
herneohravehnäkaura seos vaikuttanut nyt ainakin hyvinkin onnistuneelta :D
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)