Onko teillä kuinka punaisella mangaanit viljavuusnäytteissä? Mulla ei toistaiseksi ole, vaikka tuntuisi lähenevän punaista pikku hiljaa. Onko tuosta mangaanin ruiskuttamisesta hyötyä jos ei vielä olla miinuksella? Lähinnä kauralle tulisi mieleen, että voisi kokeilla onko apua...
Jos peeHoo 7,5 maalajista riippumatta, niin mangaania joutuu hiukan laittaa. Onneks se on nykypäivänä helppoo mantraceilla sun muilla litkuilla.
Mulla ei oo missään tuollaista phta, arveluttavan korkea luokka alkaa jo seiskan nurkilta. Mangaania kaikkiin kasvustoihin, mantracia gramitrelin sekaan mikäli ph korkea, mangaanit näillä keveillä Kht ja mm mailla helpolla matalalla. Ja näkyy sadossa todella karusti, kaurasta ei pahimmillaan tuu "mitään" kun mangaanin puute puree.
Ohrillakin oireet näkyy mikäli jättää ruiskuttamatta, joskus oon jopa ajanut pelkkää mantracia/gramitrelia aikaisessa orasvaiheessa, ennen rikkaruiskutusta kun ruskeaa täplää näkyvissä. Tavoite laittaa liraus ennen kuin puutoksia näkyy, pieneen kasviin riittää pieni määrä ja myöhemmin hiukan lisää toiseen ruiskutukseen yhdistäen. Hintaa Gramitrel purkilla sen verran, että kertaruiskutus litran annoksella muutaman euron, suunnilleen 50kg rehuohraa bruttona. Silloin kun kasvustossa näkyy mangaanin puutos oireet, puutos on paha ja sadonmenetys varmaa.
Doupattua tulee vahvasti muutenkin, mutta tarpeen mukaan. Ohrissa oli lakoa jonkinverran huolimatta parhaimmilaan 0.3l moddusta ja litra terpalia annoksesta. Tiheyttäkin toki, kasvuvoimaa pellossa ja kilojakin tuli...

Koen saaneeni panostuksen takaisin korkojen kera, ohrat on laarissa puntarin kautta.
Jänskättää vehnät, ne jäi minimikäsittelylle kun kuivuus iski kesällä, lisätyppeä oraalle täyttämään typpitarve, rikat+hiveniä ja suurin osa sai CCC tujauksen just kuivan kauden alussa. Ei eroa käsittelemättömään kuivissa paikoissa, yhtä heikkoa kaikki. Taudit ja sääsket jäi torjumatta. Sato jää tavoitteesta varmasti, mutta ei ollut järkeä tuhltata panoksia kuivuuden kiusaamaan kasvustoon, jossa ruiskutuksella vioitusvaara ilmeinen.