Joo, tosiaan pitäisi kai jotain tehdä yhteen vuokrasopimukseen. Eli jos vuokramaan tukioikeus on vahvistettu viljelijälle. Jos taas uudempi sopimus, missä vain hallinta viljelijällä, ei tarvitsisi tehdä mitään.
Puhuivat koulutuksessa, että tarttis ottaa maanomistajan kanssa ainakin puheeksi, kun vanhoilla lauseilla tukien palautumisesta ei mitään merkitystä. Ja 2015 kuulema tilatukioikeuksia ei pysty siirtämään. Etteivät koe itseään petetyiksi?
Joko uusi sopimus tai katkaista sopimus vuorokaudeksi tjsp...
Tämän jälkeen ei siis tilatuen omistusta voi vahvistaa EI aktiiviviljelijälle, siis sille vuokraajalle Mutta sen voi palauttaa hyvillä mielin "hänen määräämälleen henkilölle", joka on aktiiviviljelijä. Eli seuraava vuokraaja tai omistaja. Tosin eihän tuollaista lausetta varmaankaan kenenkään vuokrasopparissa lue, mutta voihan siitä sellaisen täydentävän sopimuksen rustata 
Vuoraaja ja vuokraaja? Eli maamees tarkoittaa ensin vuokraajalla maanomistajaa ja sitten viljelijää? Kun teen omistajaturvallisen vuokrasopimuksen, kirjaan siihen: Vuokasopimuksen päättyessä vuokralleottaja sitoutuu korvauksetta siirtämään vuokrattua pinta-alaa vastaavan määrän tukioikeuksia vuokralleantajan määräämälle viljelijälle.
Viestinnän helpottamiseksi suosittelen käyttämään termejä maan omistaja, vuokranantaja tai vuokraisäntä ja toisaalta vuokralainen, vuokraviljelijä tai vain viljelijä.
Mitä itse peruskysymykseen tulee, Yodavaarin vastaukseen kulminoituikin kaikki oleellinen. Nykytilanne jättää aloittajalle vapauden siirtää olosuhteiden muuttuessa vuokralohkojen uudelle viljelijälle tai hyödyntää niitä itse, jos sattuu olemaan, saamaan tai raivaamaan tukioikeudettomia peltoja.
Vaikka nämä tukioikeudet ovatkin tulleet vähän kuin entisen tytön faksi eli yllättäen ja pyytämättä, niin en minä ainakaan lähtisi niistä luopumista mitenkään oma-aloitteisesti kiirehtimään. Useinkaan ei ole haitaksi, että pöydällä olevien lisäksi taskusta löytyy vielä muutama ekstra-pelimerkki. Voipahan itse päättää, kuinka sen käyttää.