Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe säilörehujyrät  (Luettu 6249 kertaa)

antti-x

  • Vieras
säilörehujyrät
Ajattelin liittää uutena aiheena kun on ihan kiinnostava konsepti, mitä mieltä tällaisesta siis ollaan?

onkohan Vastaavia rehujyriä paljon suomessa käytössä. Vaikuttaa ihan viisaalta keksinnöltä. taitaa vaatia erikseen rehunlevitys ja tiivistys traktorin, kun pienempi traktori ainakin joutuu koville kun tuollaista roikuttaa rehun levityksen aikana ilmassa. Hinta tuntuu äkkiseltään korkealta, mutta maksaa se muihin töihin ylipainava pyöräkuormaajakin

Ei 3,5 tonnia tarpeeksi lähellä varsien päitä ja pienillä nopeuksilla varmaan ole jollekin vakiona 130hp tai yli traktorille ongelma. Itse asiassa aika mielenkiintoisia vehkeitä. JD 6430 painaisi tuollaisen pienimmän + vannepainojen ja ison rehutalikon kanssa jo about 12 tonnia. 14 tonnia jos nappaa talikkoon pari paalia painoksi ;)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: säilörehujyrät
Näppärä järkä hitsaa laatikon joka täytetään betonilla ja kiinitetään traktorin nostolaiteeseen. Toinen kuormaimeen. Mulla tuo 15 vuotta vanha Valtrakin repii 5t maasta irti peräpäällä ja 2,5 tonnia kuormaimella. Omapaino on jotain 5 tonnia, että tuolta pohjalta kun laskee niin siihenkin saisi TEORIASSA 12,5 tonnia painoa ihan kevyesti!
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: säilörehujyrät
Olen syksystä saakka jo katsellut tuolla ratapihalla lojuvaa pyörärivistöä, siitä ei montaa tarvitsisi saada, kun tuollaisen jo tekisi.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: säilörehujyrät
Mä en uskaltaisi painottaa traktoria liikaa ja käännellä sitä jyrkästi pehmeällä rehukasalla.

Taitaa olla silleen, että rehusilpun pituus sentteinä kertoo suoraan montako tonnia polkukoneen täytyy painaa  ??? ??? Eli tämä polkukoneen painonlisäys lienee tärkeää vain niille, joilla on jo rehunteossakin joku ongelma  ???

Tossa jokunen viikko takaperin olin yhdessä laakasiilossa hengailemassa. Tiiviys oli niin suuri, että KärkiAgrin myyntimiehen penetrometri ei ollut edes uponnut kasaan  ;D Varmaan jotain 300 kgka/kuutio  :D Se oli jo niin tiukkaa, että rehua ei varmaan olisi edes pystynyt irrottamaan alle 12 tonnin koneella.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

antti-x

  • Vieras
Vs: säilörehujyrät
Mä en uskaltaisi painottaa traktoria liikaa ja käännellä sitä jyrkästi pehmeällä rehukasalla.


Jos traktoria päätyy pyörittämään pehmeän rehukasan päällä, niin virhe on tehty varmaan jo edellisenä päivänä ;)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: säilörehujyrät
Mä en uskaltaisi painottaa traktoria liikaa ja käännellä sitä jyrkästi pehmeällä rehukasalla.


Jos traktoria päätyy pyörittämään pehmeän rehukasan päällä, niin virhe on tehty varmaan jo edellisenä päivänä ;)

Mä tunnen yhden ukon joka pyöritti uuden Massikan aumalta katolleen. Ja seuraavana vuonna uudelleen  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: säilörehujyrät
Mä en uskaltaisi painottaa traktoria liikaa ja käännellä sitä jyrkästi pehmeällä rehukasalla.

Taitaa olla silleen, että rehusilpun pituus sentteinä kertoo suoraan montako tonnia polkukoneen täytyy painaa  ??? ??? Eli tämä polkukoneen painonlisäys lienee tärkeää vain niille, joilla on jo rehunteossakin joku ongelma  ???

Tossa jokunen viikko takaperin olin yhdessä laakasiilossa hengailemassa. Tiiviys oli niin suuri, että KärkiAgrin myyntimiehen penetrometri ei ollut edes uponnut kasaan  ;D Varmaan jotain 300 kgka/kuutio  :D Se oli jo niin tiukkaa, että rehua ei varmaan olisi edes pystynyt irrottamaan alle 12 tonnin koneella.

Miksi sitä pitäisi käänellä sielä rehukasan päällä? Yleesä siinä siilon edessä on betonilaatta minkä päälle sen koneen voi ajaa ja käännellä siinä.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: säilörehujyrät
Mä en uskaltaisi painottaa traktoria liikaa ja käännellä sitä jyrkästi pehmeällä rehukasalla.

Taitaa olla silleen, että rehusilpun pituus sentteinä kertoo suoraan montako tonnia polkukoneen täytyy painaa  ??? ??? Eli tämä polkukoneen painonlisäys lienee tärkeää vain niille, joilla on jo rehunteossakin joku ongelma  ???

Tossa jokunen viikko takaperin olin yhdessä laakasiilossa hengailemassa. Tiiviys oli niin suuri, että KärkiAgrin myyntimiehen penetrometri ei ollut edes uponnut kasaan  ;D Varmaan jotain 300 kgka/kuutio  :D Se oli jo niin tiukkaa, että rehua ei varmaan olisi edes pystynyt irrottamaan alle 12 tonnin koneella.

Miksi sitä pitäisi käänellä sielä rehukasan päällä? Yleesä siinä siilon edessä on betonilaatta minkä päälle sen koneen voi ajaa ja käännellä siinä.

Voi hitto miten vaikeaa tämä taas on..

Mitä enemmän painoa etuakselilla -> sitä todennäköisemmin jotain hajoaa etuakselilta jos traktoria käännetään liian jyrkästi. Eteenkin jos pyörät uppoavat. Eteenkin reunojen tiivistyksessä kääntyvillä etupyörillä on merkitystä  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: säilörehujyrät
Mä en uskaltaisi painottaa traktoria liikaa ja käännellä sitä jyrkästi pehmeällä rehukasalla.

Taitaa olla silleen, että rehusilpun pituus sentteinä kertoo suoraan montako tonnia polkukoneen täytyy painaa  ??? ??? Eli tämä polkukoneen painonlisäys lienee tärkeää vain niille, joilla on jo rehunteossakin joku ongelma  ???

Tossa jokunen viikko takaperin olin yhdessä laakasiilossa hengailemassa. Tiiviys oli niin suuri, että KärkiAgrin myyntimiehen penetrometri ei ollut edes uponnut kasaan  ;D Varmaan jotain 300 kgka/kuutio  :D Se oli jo niin tiukkaa, että rehua ei varmaan olisi edes pystynyt irrottamaan alle 12 tonnin koneella.

Miksi sitä pitäisi käänellä sielä rehukasan päällä? Yleesä siinä siilon edessä on betonilaatta minkä päälle sen koneen voi ajaa ja käännellä siinä.

Voi hitto miten vaikeaa tämä taas on..

Mitä enemmän painoa etuakselilla -> sitä todennäköisemmin jotain hajoaa etuakselilta jos traktoria käännetään liian jyrkästi. Eteenkin jos pyörät uppoavat. Eteenkin reunojen tiivistyksessä kääntyvillä etupyörillä on merkitystä  ???

Paripyörät! ja sitä painoa voi siitä etuakselilta vähentää tarvittaessa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

antti-x

  • Vieras
Vs: säilörehujyrät
Mä en uskaltaisi painottaa traktoria liikaa ja käännellä sitä jyrkästi pehmeällä rehukasalla.

Taitaa olla silleen, että rehusilpun pituus sentteinä kertoo suoraan montako tonnia polkukoneen täytyy painaa  ??? ??? Eli tämä polkukoneen painonlisäys lienee tärkeää vain niille, joilla on jo rehunteossakin joku ongelma  ???

Tossa jokunen viikko takaperin olin yhdessä laakasiilossa hengailemassa. Tiiviys oli niin suuri, että KärkiAgrin myyntimiehen penetrometri ei ollut edes uponnut kasaan  ;D Varmaan jotain 300 kgka/kuutio  :D Se oli jo niin tiukkaa, että rehua ei varmaan olisi edes pystynyt irrottamaan alle 12 tonnin koneella.

Miksi sitä pitäisi käänellä sielä rehukasan päällä? Yleesä siinä siilon edessä on betonilaatta minkä päälle sen koneen voi ajaa ja käännellä siinä.

Voi hitto miten vaikeaa tämä taas on..

Mitä enemmän painoa etuakselilla -> sitä todennäköisemmin jotain hajoaa etuakselilta jos traktoria käännetään liian jyrkästi. Eteenkin jos pyörät uppoavat. Eteenkin reunojen tiivistyksessä kääntyvillä etupyörillä on merkitystä  ???

Paripyörät! ja sitä painoa voi siitä etuakselilta vähentää tarvittaessa.

Paripyörät edessä eivät minun logiikkani mukaan ainakaan vähennä rasitusta etuakselille. Kaatumisriskiä toki. Painon vähentäminen on tietty eri asia.

Mutta joka tapauksessa tuollainen jyrähän tulee nimenomaan taakse eli kevittää etuakselia taka-akselin kustannuksella.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: säilörehujyrät
Paripyörät! ja sitä painoa voi siitä etuakselilta vähentää tarvittaessa.
Ei hitto vieköön :D Painon kasvattaminen ei auta kuin määränsä. (jenkeillä on muuten kaava, jolla voi laskea siilolletulevasta tonnimäärästä tunnissa tiivistyskoneen massantarpeen.) Jos renkaat on kapeat, tarvitaan useampi yliajo, koska pursuaminen on nopeaa --> heikko teho. Paripyörä ei auta kuin leveyssuuntaisen pursuamisen estoon. Jyrä perässä on kuin kolmas akseli, yksi ajokerta lisää samalla ajolla. Kaks kertaa jyrän kans edestakaisin on sama kuin ilman sitä kolme kertaa, eikä käy traktorin päälle niin paljoa. Telakoneen tiivistysvoima perustuu siihen, ettei pitkän telan alla oleva rehumatto pääse nousemaan ylöspäin eikä heti sivullekaan  -> yleensä kerta-ajo riittää. Jos ei kerrospaksuuden kanssa ole ahnehdittu.

Kunnolla tiivistetyssä siilossa voi käydä ladalla kääntymässä päällä ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: säilörehujyrät
Mä tunnen yhden ukon joka pyöritti uuden Massikan aumalta katolleen. Ja seuraavana vuonna uudelleen  ;D
Itsekkin olen kuullut että ainakin kerran on menty katolleen uudella massikalla aumaa poljettaessa, onko vika merkissä :o

Trakoreiden teknisissä tiedoissa yleensä kerrotaan se maksimi sallittu paino painotettuna...

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: säilörehujyrät
Mä tunnen yhden ukon joka pyöritti uuden Massikan aumalta katolleen. Ja seuraavana vuonna uudelleen  ;D
Itsekkin olen kuullut että ainakin kerran on menty katolleen uudella massikalla aumaa poljettaessa, onko vika merkissä :o

Trakoreiden teknisissä tiedoissa yleensä kerrotaan se maksimi sallittu paino painotettuna...

Kyllä se vika on aina siellä kuskin päässä
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Timoteus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Vs: säilörehujyrät
Tervehdys! Kiinnostavan ja ajankohtaisen keskustelun olette avanneet palstalle.
Kuin myös itsekin olen miettinyt asiaa ja nyt vähän perehtynytkin tuohon jyrään.
Mitä ilmeisemmin näitä laitteita ei ole vielä maassa tavattu ja mitä olen eri asiantuntijoiden kanssa ollut puheissa
niin hekään eivät tunteneet tuollaisesta laitetta. Se vähä mitä itsekin olen perehtynyt laitteeseen ja tietoon mitä netistä olen saanut selville, tämä vaikuttaa oikein hyvältä ja varteen otettavalta koneelta säilörehun tiivistämiseen.
Mitä nyt vähän noita kieliä osaan ja oikein muistelisin,niin noissa esitteissä lupailivat 40% paremman tiivistyksen tavanomaiseen tiivistys tekniikkaan verrattuna. Varmaankaan se ei ole ongelma että tarvitsisi eri koneet levitykseen ja tiivistämiseen. 

Tässä on talvenaikana ollut selvityksen ja työn alla yhden myyjän kanssa, josko hän rupeaisi tuomaan maahan ja myymään tuollaista rehujyrää suomeenkin. Ja millaisia markkinoita täällä mahtaisi olla kyseiselle koneelle.
Ja hän on selvittämässä asiaa nyt yhden valmistajan kanssa ja hankkii vielä parempaa lisätietoa kyseisestä jyrästä.
Sitten olen itsekin paremmin perillä asian suhteen kun saan kanssa lisää tietoa häneltä.
       

jylperö

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1255
Vs: säilörehujyrät
Minä vaan ihmettelen miten voi nuinkin yksinkertaisesta asiasta kuin auman tamppaus tehdä näin vaikeaa..