Olin menneenä talvena maatalouspolitiikan asiantuntijoita kuulemassa, luento aineesta 'tukipolitiikkaa aloittelijoille'. Ja tiivistäen idea on, jotta markkinatavaraan ei pidä tukia sotkea, jotta ei sotketa markkinoita (tästä voisi pitkäänkin muistella aikaisempaa, kansallista korkeahinta-aikaa), vaan tuilla tuetaan markkinattomia, maataloudelle asetettuja muita tavoitteita. Käytäntö on tietysti aina vaikeaa - kukapa ei tässä kokisi olevansa väliinputoaja...
Varmaan näin. Mutta tämänkin ongelma on se, että luomua toi jotain muuta marginaalituotetta voidaan tukea, mutta silloin tulee tilanteita että tavaraa ei silti tule markkinoille kun tuetaan niitä hehtaareita eikä kiloja. Samalla monesti sitten saadaan se aikaan että hehtaarit siirtyvät eurojen perässä ja kohta ei euroja olekaan eikä liioin tuotteita.
Ymmärrän kyllä että jonkin perusviljan tukemisessa ei ole järkeä, mutta ei tämä nykynen tapakaan toimi. Olisiko kuitenkin parempi tukea niitä kiloja sen mukaan miten tavarasta on pulaa.
Siis toisin sanoen tuotantokiintiöt viljalle? Tai tietylle määrälle tuettua ostamista, jolloin tuki menisi viljan ostajalle? Tai jokin muu vielä vaikeampi tapa? Vaikeampi valvoa ja miten tuo voisi olla tasapuolista viljanviljelijöillekään? Tai lisäisi yleensäkään maatalouden kokonaistuloja?
Toisaalta, olen samaa mieltä kanssasi. Tulojen pitäisi tulla tuotannosta. Mutta en näe mitään järjellistä keinoa siihen, koska tuotanto-olot ja maailmankauppa sekä keinottelu ruoan raaka-aineiden kanssa ovat maailmanlaajuisia asioita. En myöskään näe mitään keinoja jolla ns rauhanomaisesti voitaisi ongelmat korjata kaikkialla yhtäaikaa.
Minusta tuo aiemmin mainitsemani "leipää ja sirkushuveja" kansalle, jotta kansa pysyisi rauhallisena on merkittävin syy siihen, miksi tilanne on nykyisin tällainen. Kun jossain leipä loppuu, tulee nopeasti sota. Esimerkiksi vaikka Syyria nyt. Kun huveja leikataan, alkaa esiintyä levottomuuksia. Laitan tuohon viimeiseen kategoriaan vaikkapa Ranskan polttoainelevottomuudet.
Lisäksi olen myös sitä ikäluokkaa, joka ehti nauttia tuosta maataloustuloneuvotteluiden ajasta. Oli se kyllä viljelijöiden kannalta kannattavaa aikaa. Kuitenkin poliittiset paineet valtion valtavien kustannuksien alla olivat jo johtamassa rajuun muutokseen tilanteessa. EU pinta-alatukineen pelasti suomalaisen maatalouden. Olin sitä mieltä jo silloin, vaikka äänestinkin EU- jäsenyyttä vastaan. Eli olen tästä SS kanssa täysin samaa mieltä, että tuotantosidonnaisuus pitää pitää hyvin alhaisella tasolla ja kohdistaa vain sinne, missä on pulaa.
Eli tuo mainitsemasi "tuetaan kiloja sen mukaan, miten tavarasta on pulaa". Sitähän tehdään kiloja lukuunottamatta jo nyt. Siis pinta-alaperusteisesti: Rukiin, öljykasvien ja valkuaiskasvien palkkiot. EU rajoittaa tuotantotukia juuri siksi, että vientitukiperiaatteella maatalous tulisi vielä paljon nykyistä kalliimmaksi. Tai vaihtoehtoisesti viljelijöille olisi varaa maksaa nykyistäkin vähemmän.
En pidä nykyisestä mallista. Mutta miten ihmeessä voisi toteuttaa tuotantotukiin perustuvan mallin, jonka kustannukset eivät riipu tuotantomääristä? Paitsi kiintiöillä, mutta miten se voisi olla tasapuolista? Nykymalli on surkea, mutta kuten demokratia, parempaa on vaikea keksiä.
Tasatuki kaikille olisi kyllä ihan hyvä systeemi. Lisäksi voisi sitten olla korvaustyyppisiä ratkaisuja eri toimista... Hei, mutta eikö se suunilleen näin jo olekin. Ympäristötuet ovat korvausta toimista. Luomu
korvaus on myös korvaus toimista, joita valtio haluaa toteutettavan jne. Eli nykymalli on jo vähän sen mukainen, mitä minä tuosta ymmärsin sinun haluavan. Mavin sivuilla puhutaan nimenomaan luomukorvauksesta.