Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kylmäpihatto?  (Luettu 13788 kertaa)

Terminator II

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • YTK:FI
Vs: kylmäpihatto?
Mulla on tästä hieman kokemuksia ja voin heittää pieniä knoppeja.

Silloin kun sopivalla kelillä ilma tuntuu seisovan paikallaan toivoisi eristettyä kattoa ja hormeja sekä vaikka verhoja että saisi luonnollisen ilmanvaihdon toimimaan. Samoiten kesäkuumalla toivoo saavansa katosta suojan porottavaa aurinkoa vastaan ja läpivedon navetan läpi avaamalla molempien seinien ilma-aukot vaikka verhoina.

Lannanpoistoon toivoisi muutosta kun aamulla ensitöikseen lompsii navetan läpi nilkkoja myöden sonnassa katsomassa kiimoja. Samoiten illalla pitkän työpäivän jälkeen toivoo muutosta kun olisi viellä hyvä putsata käytävät.

Talvipakkasessa voisi työtilat olla vähän lämpimämmät kun tarkastaa kiimoja tai korjaa vaikka jäätynyttä vesiallasta jossa joku vastus on pimeenä ja vedet jäässä.

Olkiparret voisi olla muunlaiset silloin kun kelien muutuessa kosteus meinaa vallata ne teki mitä hyvänsä. Sama tulee mieleen kun 4-5 lehmää soluttaa utaretulehduksien kanssa.

Hieman lämpimämpi talo saisi myös olla silloin kun lanta on niin jäässä käytävällä että sitä ei saa mihinkään. Yhtälailla keväällä kun "kuivalanta" valuu lantalasta takaisin navettaan soisi erilaista ratkaisua.

Itseasiassa olen keksinyt ainoastaan kaksi syytä miksi kylmäpihatto on hyvä. Toinen on tietenkin hieman alhaisempi hinta joka voi olla marginaalinen ja toinen on turve, olki parret kun ne on joskus harvoin oikeanlaiset niin lehmän makuupaikkoina ne on mitä parhaimmat ja käytävällä makoilijat sekä erinäköiset hiertymät pysyvät poissa

Kuitenkin pitkän tähtäimen suunitelmana suosittelen ehdottomasti mielekästä navettaa hoitajille. Tämä takaa eläintenkin hyvinvoinnin.

Omissa aajatuksissa siintää kylmäpihaton jälkeen verhoseinäpihatto hormeilla parsipedeillä ja ritilöillä sekä syvillä kuiluilla. Rehustuksena ape ja lypsäjänä robo. Optimina navetan lämpötila vuoden ympäri mahdollisimman lähellä plus 5 astetta. En toki tee kylmäkoneita kesäksi.

Eli olemme lopulta samaa mieltä! Työsiirtolat kuuluu itäiseen naapuriin ja työntekiän kannalta mukava työympäristö läntiseen maailmaan.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

mah

• Vieras
Ite oon sen verran paskahousu etten voisi muuta kuvitella tekeväni kuin kylmäpihattoa. Meillä on tällainen 2-rivinen pihatto vajaalla 50 lehmällä. Parsipedit täynnä turvetta ja "kuivapaskan" poisto etukuormaajalla aamuin illoin. Läpiajettava pöytä keskellä ja vinokuivikepohja toisella puolen pöytää. Valokate ja painovoimainen harjailmanvaihto. Lypsyasema, poikima/sairaskarsinat ja pikkuvasikat eristetyssä tilassa. Navettoja olen kiertänyt jonkunverran sekä suomessa että maailmalla enkä ole omaan navettaan vielä totaalisen pettynyt ;)
Hyi häpeä, kerettiläinen! Kehtaatkin esitellä moisia kustannustehokkaita ja eläinystävällisiä ratkaisuja täällä. Nyt äkkiä ostelemaan kaikenlaisia lypsy-, lanta-, ja muita ropotteja ja ropelleja kattoon, eristettä seiniin, ritiläpalkkia lattiaan jne. Pääset mukaan väittelemään tästä elämän ja kuoleman kysymyksestä, notta mikä on se ropootin oikea VÄRI.

;D
Määvailla on varsin toimivan kuulosteinen ratkaisu. Toisaalta, arvauksena noin 50 000 euron lisäinvestoinnilla siinä olisi ollut eristetty katto ja lantaraapat... :-X

mää vai

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • 2015-ostajan markkinat
Ite oon sen verran paskahousu etten voisi muuta kuvitella tekeväni kuin kylmäpihattoa. Meillä on tällainen 2-rivinen pihatto vajaalla 50 lehmällä. Parsipedit täynnä turvetta ja "kuivapaskan" poisto etukuormaajalla aamuin illoin. Läpiajettava pöytä keskellä ja vinokuivikepohja toisella puolen pöytää. Valokate ja painovoimainen harjailmanvaihto. Lypsyasema, poikima/sairaskarsinat ja pikkuvasikat eristetyssä tilassa. Navettoja olen kiertänyt jonkunverran sekä suomessa että maailmalla enkä ole omaan navettaan vielä totaalisen pettynyt ;)
Hyi häpeä, kerettiläinen! Kehtaatkin esitellä moisia kustannustehokkaita ja eläinystävällisiä ratkaisuja täällä. Nyt äkkiä ostelemaan kaikenlaisia lypsy-, lanta-, ja muita ropotteja ja ropelleja kattoon, eristettä seiniin, ritiläpalkkia lattiaan jne. Pääset mukaan väittelemään tästä elämän ja kuoleman kysymyksestä, notta mikä on se ropootin oikea VÄRI.

;D
Määvailla on varsin toimivan kuulosteinen ratkaisu. Toisaalta, arvauksena noin 50 000 euron lisäinvestoinnilla siinä olisi ollut eristetty katto ja lantaraapat... :-X

Tämä kattoasia on kyllä aika monisyinen juttu. Tämä on aikanaan vuonna 96 tehty halvimmasta 10mm kennolevystä ja asennusvirheiltäkään ei ole vältytty. Huoltovapaaksi ei voi kyllä sanoa ja parin vuoden sisään odotettavissa täysremontti, kustannus 16mm kennolla n. 16€ neliö. Muutamat on vaihtaneet näitä eristettyihin kattoihin ja laittaneet loistevalaisimet tai muut vastaavat valonlähteeksi. Itse en tästä luonnonvalosta luovu ja pimeällä valo tulee 20w säästölampuista ja kahdesta 150w monimetallivalaisimesta, näkee kohtuuhyvin ja sähköä
säästyy. Mitään hikoilu/tiputus ongelmaa ei katosta ole aiheutunut ainoastaan ulkoseinän rajalla pakkasten lauhtuessa alkaa tiputtaa. Eipä ole vilkuttavia loisteputkia, huutavia puhaltimia saati kostean tunkkaista navetanhajua. Ovet ja jopa ikkunat on siihen aikaan kyhätty omatoimisesti, mitä ei tänäpäivänä enää tuskin kukaan tekisi. Käytävien päätyovetkin on tehty pontatusta laudasta ja hyvin toimii vaikka ikää kohta 20v :) tulee mieleen, että minkänäköisiä nämä nykyiset nosto/paljeovet ovat 20 vuotta myöhemmin.
Oon vaatimaton!

luomuviljelijä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

;D

Tämä kattoasia on kyllä aika monisyinen juttu. Tämä on aikanaan vuonna 96 tehty halvimmasta 10mm kennolevystä ja asennusvirheiltäkään ei ole vältytty. Huoltovapaaksi ei voi kyllä sanoa ja parin vuoden sisään odotettavissa täysremontti, kustannus 16mm kennolla n. 16€ neliö. Muutamat on vaihtaneet näitä eristettyihin kattoihin ja laittaneet loistevalaisimet tai muut vastaavat valonlähteeksi. Itse en tästä luonnonvalosta luovu ja pimeällä valo tulee 20w säästölampuista ja kahdesta 150w monimetallivalaisimesta, näkee kohtuuhyvin ja sähköä
säästyy. Mitään hikoilu/tiputus ongelmaa ei katosta ole aiheutunut ainoastaan ulkoseinän rajalla pakkasten lauhtuessa alkaa tiputtaa. Eipä ole vilkuttavia loisteputkia, huutavia puhaltimia saati kostean tunkkaista navetanhajua. Ovet ja jopa ikkunat on siihen aikaan kyhätty omatoimisesti, mitä ei tänäpäivänä enää tuskin kukaan tekisi. Käytävien päätyovetkin on tehty pontatusta laudasta ja hyvin toimii vaikka ikää kohta 20v :) tulee mieleen, että minkänäköisiä nämä nykyiset nosto/paljeovet ovat 20 vuotta myöhemmin.

Hallista löytyy kasa ikkunoita ja pontatusta laudasta tehtyjä ovia odottamassa uuden pihaton valmistumista. Kaiken voi tehdä itse :)

Maajullikka

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Jaahas AVI:lta tuli odotettu kirje kuivalantalan rakentamisesta. Onhan tuota saanut siirrettyä jo monta vuotta  ;D

Hieho/vasikkapihattoa pääsee siis rakentamaan kun lanta pitää tehdä robolan 120 neliön kestokuivikekarsinan takia. Samalla tekee vähän isomman ja pihaton siihen päätyyn.

-Pulpettikatto
-Vinokuivike 10% kaadolla
-Lantakäytävä vaijeri raapalla (pois talveksi)
-Vasikkala omaan tilaan johon verhot seiniin

Noin 100 eläinpaikkaa. Taitaa tulla halvin mallia tuhti konekatos?

Viimeksi muokattu: 06.03.14 - klo:16:42 kirjoittanut Maajullikka

mää vai

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • 2015-ostajan markkinat
Oli maatilanpervon eläin-liitteessä mielenkiintoinen luomu-navetta tehty laakasiilosta. Siinä olis monelle mallia vähän maltillisempaan pihatto rakentamiseen.
Oon vaatimaton!

Maajullikka

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Oli maatilanpervon eläin-liitteessä mielenkiintoinen luomu-navetta tehty laakasiilosta. Siinä olis monelle mallia vähän maltillisempaan pihatto rakentamiseen.

Hätäseen piirtelin samalla ajatuksella omaan vanhaan navettaan, mutta vinokuiviketta 7x23m ja lantakäytävää 3x23m. Lantala suoraan siilojen päädystä puhkaisemalla yksi oviaukko.

Paljonko tuonne kestää hiehoja laittaa?