Kyllä viestiketjun aloittajan kanssa olen samaa mieltä. Ei ole minkään vertaa järkeä, että jatkuva teema on: Kepu ja MTK on perseestä ja vastapuoli antaa samalla mitalla takaisin.
Kyllä meidän pitää tosiaan puhua varsinaisista asioista ja miten ne saataisiin paremmalle mallille.
Eikä asiat tietenkään parane keskustelemalla, meidän pitää mennä sinne, missä asioista päätetään ja kaikin tavoin myös vaikuttaa lopputuloksiin.. On aika hyödytöntä täällä räkyttää, jos itse vain keskitytään arvostelemaan toisten tekosia ja itse ei pistetä tikkua ristiin asioiden hoitamiseksi.
MTK: n paikallisten tuottajayhdistysten kokouksissa käy nykyään vähän väkeä, samat ihmiset käy kokouksissa vuodesta toiseen, ja monet karttaa kokouksiin menoa ihan vaan sen takia, ettei joudu mihinkään hommiin, esim. sihteeriksi on vaikea saada ketään, koska yhdistyksen sihteeri joutuu tekemään kaikkein eniten hommia.
Myös paikallistasolla vaikuttaminen ei johda mihinkään, voihan sitä mennä kokouksiin lausumaan mielipiteitään, mutta se on yhtä tyhjän kanssa, se ei johda mihinkään, nykymaailmassa paikallinen tuottajayhdistys on liian merkityksetön yksikkö, edes paikallislehdet ei enää tee kokouksista nykyään juttuja lehteen, pitäisi olla alueellisia/maakunnallisia tuottajayhdistyksiä, jotka ei siis ole sidottu paikkakuntaan, kun on isompi yhdsitys, niin se saa paremmin äänensä kuuluville ja vaikuttavuutta enemmän, paikallisella tasolla toimiessa homma näivettyy näivettymistään, pitäisi ottaa sama resepti käyttöön kuin metsänhoitoyhdistyksissä, isoja alueellisia tuottajayhdistyksiä, kun aktiiviviljelijöiden määrä vähenee, ei pienissä paikallisyhdistyksissä riitä aktiiveja.
Kuntakohtaiset MTK:n paikallisyhdistykset ovat jäänne ajalta, jolloin maatiloja oli Suomessa yli 100 000 ja niistäkin suurin osa päätoimisia kotieläintiloja. Silloin riitti aktiivista väkeä pientenkin kuntien yhdistysten toiminnassa. Nyt maailma on kuitenkin toisenlainen ja päätoimisten viljelijöiden määrä on huomatavan pieni, ja siksi paikallisella tasolla toimiessa järjestötoiminta näivettyy.
Pitäisi siis herätä MTK:ssa nykyaikaan tässä suhteessa, ja liittää pieniä paikallisyhdistyksiä isommiksi yhdistyksiksi, ei ole mitään järkeä siinä, että on vierekkäin kaksi-kolme pientä kuntaa, jossa kussakin on n. 50 maatilaa, niistäkin osa sivutoimisia ja jokaisessa oma MTK-yhdistys.