Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Härkäpavun viljelystä  (Luettu 38199 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19967
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Härkäpavun viljelystä
Eräs luomuviljelijä on tähän asti viljellyt seoskasvustona Epos vehnän kanssa ja tasaa kuulemma huomattavasti satovaihtelua. Lisäksi nostaa vehnän valkuaisen leipä luokkaan. Ei tarvitse lannoitusta välttämättä ollenkaan. Itse oli tarkoitus kokeilla kyseistä konstia, mutta jotkut viisaat kun tiputtivat seoskasvustot pois valkuaiskasvi palkkio järjestelmästä niin ei sitten. Laitetaan sitten kasvavaan bulkki vehnää  >:(

Niin siis onhan se ainakin luvallista, miksei voisi niin
tehdä ihan paljaaltaankin, onko sittenkin se
tukiviranomainen eikä valkuaisrehua nälkäilevä
pavunostaja se todellinen kauppakumppani tässä ?

Onhan jokainen Suomen kansalainen oikeutettu
toimeentulotukeenkin, mutta kaikki eivät sitä hae,
vaan tyhmyyttään menevät töihin ja elävät
vaikeamman kautta.

Näin niikö asiaa peilaten.

-SS-

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5149
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Härkäpavun viljelystä
Eräs luomuviljelijä on tähän asti viljellyt seoskasvustona Epos vehnän kanssa ja tasaa kuulemma huomattavasti satovaihtelua. Lisäksi nostaa vehnän valkuaisen leipä luokkaan. Ei tarvitse lannoitusta välttämättä ollenkaan. Itse oli tarkoitus kokeilla kyseistä konstia, mutta jotkut viisaat kun tiputtivat seoskasvustot pois valkuaiskasvi palkkio järjestelmästä niin ei sitten. Laitetaan sitten kasvavaan bulkki vehnää  >:(

Niin siis onhan se ainakin luvallista, miksei voisi niin
tehdä ihan paljaaltaankin, onko sittenkin se
tukiviranomainen eikä valkuaisrehua nälkäilevä
pavunostaja se todellinen kauppakumppani tässä ?

Onhan jokainen Suomen kansalainen oikeutettu
toimeentulotukeenkin, mutta kaikki eivät sitä hae,
vaan tyhmyyttään menevät töihin ja elävät
vaikeamman kautta.

Näin niikö asiaa peilaten.

-SS-

Toki voi, mutta ei tuolla nyt kuitenkaan mihinkään huippusatoihin päästä. Tuo palkkio kompensoisi alentunutta satotaso. Toki lannoituksessakin tulee säästö. Tiedä sitten. Tässä vain täytyisi yrittää repiä kaikki mahdolliset eurot.

Miten pitkä matka Sinulta on Huittisiin?
Oisko tästä joku 250-300km. Täällä Kymijoen varressa yritetään elantoa hankkia.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

agronaatti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 47
Vs: Härkäpavun viljelystä
Pari kunnostettua lohkoa on ollut ohralla nyt kolme vuotta. Viime kesän sato lähes kauttaaltaan sellainen, ettei ollut puimista. Maan muotoilu jatkuu edelleen ja tavoitteena on nuo saada kunnon nurmilohkoiksi heinäntuotantoon. Lohkot ojitettiin ja aikas paljon tapahtui tuolloin tiivistymistä (siis tuon ojitustyön aikana, valitettavasti). Olen tuuminut, että jos tuonne härkäpapua laittas, niin vissiinkin vois parantaa tuota maan rakennetta pikkuhiljaa.
Saiskohan tuon härkäpapusadon markkinoitua apemiehille säilörehuna pystyyn tai pyöröpaaliin tehtynä? Ja maksaskohan nuo mitään tuollaisesta valkuaisrehusta?

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Härkäpavun viljelystä
Pari kunnostettua lohkoa on ollut ohralla nyt kolme vuotta. Viime kesän sato lähes kauttaaltaan sellainen, ettei ollut puimista. Maan muotoilu jatkuu edelleen ja tavoitteena on nuo saada kunnon nurmilohkoiksi heinäntuotantoon. Lohkot ojitettiin ja aikas paljon tapahtui tuolloin tiivistymistä (siis tuon ojitustyön aikana, valitettavasti). Olen tuuminut, että jos tuonne härkäpapua laittas, niin vissiinkin vois parantaa tuota maan rakennetta pikkuhiljaa.
Saiskohan tuon härkäpapusadon markkinoitua apemiehille säilörehuna pystyyn tai pyöröpaaliin tehtynä? Ja maksaskohan nuo mitään tuollaisesta valkuaisrehusta?

En itse ainakaan maksaisi pystyssä olevasta härkäpavusta joka pitää vihantana korjata. Ei ole vakuuttanut eläinten ruokana. Puitu härkäpapu taas on ihan eri juttu.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Härkäpavun viljelystä
Pari kunnostettua lohkoa on ollut ohralla nyt kolme vuotta. Viime kesän sato lähes kauttaaltaan sellainen, ettei ollut puimista. Maan muotoilu jatkuu edelleen ja tavoitteena on nuo saada kunnon nurmilohkoiksi heinäntuotantoon. Lohkot ojitettiin ja aikas paljon tapahtui tuolloin tiivistymistä (siis tuon ojitustyön aikana, valitettavasti). Olen tuuminut, että jos tuonne härkäpapua laittas, niin vissiinkin vois parantaa tuota maan rakennetta pikkuhiljaa.
Saiskohan tuon härkäpapusadon markkinoitua apemiehille säilörehuna pystyyn tai pyöröpaaliin tehtynä? Ja maksaskohan nuo mitään tuollaisesta valkuaisrehusta?
Ei se rakennetta paranna. Juuret uppoavat aika syvälle kuohkealla maalla, mutta kovassa ja märässä kasvi mätänee pystyyn ennen juhannusta.

Vetistä säilörehua tulee... valkuainen tuurilla 13 ja D-arvo pitää itse päätellä, koska analyysit eivät kerro totuutta. Kuiva-ainesato ei ole huimaava. Se koostuu pavuista (2-4 tonnia) ja täysin höttöisestä varresta. Tämä koskee siis Kontu-lajiketta, viherlajikkeet ehkä erikseen...
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

JarJar

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Härkäpavun viljelystä
Pari kunnostettua lohkoa on ollut ohralla nyt kolme vuotta. Viime kesän sato lähes kauttaaltaan sellainen, ettei ollut puimista. Maan muotoilu jatkuu edelleen ja tavoitteena on nuo saada kunnon nurmilohkoiksi heinäntuotantoon. Lohkot ojitettiin ja aikas paljon tapahtui tuolloin tiivistymistä (siis tuon ojitustyön aikana, valitettavasti). Olen tuuminut, että jos tuonne härkäpapua laittas, niin vissiinkin vois parantaa tuota maan rakennetta pikkuhiljaa.
Saiskohan tuon härkäpapusadon markkinoitua apemiehille säilörehuna pystyyn tai pyöröpaaliin tehtynä? Ja maksaskohan nuo mitään tuollaisesta valkuaisrehusta?
Papua turha tiivistyneeseen maahan laittaa. Se ei vaan semmoisessa kasva. Suosiolla vaan muita mielellään monivuotisia kasveja katselemaan maan kuntoon saamiseksi.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Härkäpavun viljelystä
Pari kunnostettua lohkoa on ollut ohralla nyt kolme vuotta. Viime kesän sato lähes kauttaaltaan sellainen, ettei ollut puimista. Maan muotoilu jatkuu edelleen ja tavoitteena on nuo saada kunnon nurmilohkoiksi heinäntuotantoon. Lohkot ojitettiin ja aikas paljon tapahtui tuolloin tiivistymistä (siis tuon ojitustyön aikana, valitettavasti). Olen tuuminut, että jos tuonne härkäpapua laittas, niin vissiinkin vois parantaa tuota maan rakennetta pikkuhiljaa.
Saiskohan tuon härkäpapusadon markkinoitua apemiehille säilörehuna pystyyn tai pyöröpaaliin tehtynä? Ja maksaskohan nuo mitään tuollaisesta valkuaisrehusta?
Papua turha tiivistyneeseen maahan laittaa. Se ei vaan semmoisessa kasva. Suosiolla vaan muita mielellään monivuotisia kasveja katselemaan maan kuntoon saamiseksi.

Juurakosta tulee sellainen pieni sykkyrä joka mädäntyy mahdottomuuteensa  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Maakalle

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 826
Vs: Härkäpavun viljelystä
Pari kunnostettua lohkoa on ollut ohralla nyt kolme vuotta. Viime kesän sato lähes kauttaaltaan sellainen, ettei ollut puimista. Maan muotoilu jatkuu edelleen ja tavoitteena on nuo saada kunnon nurmilohkoiksi heinäntuotantoon. Lohkot ojitettiin ja aikas paljon tapahtui tuolloin tiivistymistä (siis tuon ojitustyön aikana, valitettavasti). Olen tuuminut, että jos tuonne härkäpapua laittas, niin vissiinkin vois parantaa tuota maan rakennetta pikkuhiljaa.
Saiskohan tuon härkäpapusadon markkinoitua apemiehille säilörehuna pystyyn tai pyöröpaaliin tehtynä? Ja maksaskohan nuo mitään tuollaisesta valkuaisrehusta?
Papua turha tiivistyneeseen maahan laittaa. Se ei vaan semmoisessa kasva. Suosiolla vaan muita mielellään monivuotisia kasveja katselemaan maan kuntoon saamiseksi.

Juurakosta tulee sellainen pieni sykkyrä joka mädäntyy mahdottomuuteensa  ;D

Pahimmissa kohdissa kaurankin juuret syvemmällä.

 Puna-apila tehokkaampi maalle, helpommin kaupattava ja paremmin murskautuva jos ei menekään kaupaksi.

agronaatti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 47
Vs: Härkäpavun viljelystä
Tämä on kyllä hyvä tiedonhankintapaikka :D.
Haluaisko muuten joku ostaa 1000 kg juuri tarpeettomaksi jäänyttä Kontua? Tai vaihdetaan apilaan tai jankkuriin?
Vitsivitsi ;D
Muuta jotain tuonne tarvis keksiä.

harmi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Vs: Härkäpavun viljelystä
Eräs viljelijä sanoo kylvävänsä pavun lannoitevantaiden kautta. Sillä saa kylvettyä varmasti riittävän syvälle. Sitten rikkaäestys sokkona viikon kuluttua. Itse olen ajatellut, että luomussa pitäisi kylvää mahdollisimman peittävästi, jotta rikat pysyisivät kurissa. Lannoitevantaiden kauttahan jää noin 25 cm välit. Onko kokemusta. Täälläpäin tuntuu luomupavulle olevan aika hyvä kysyntä.
Mä olen kylvänyt kolmella eri siemenmäärällä /ha.

300 kg serti, 280 kg lajittelematonta omaa ja 190 kg omaa. Ei näkynyt sadossa... jos vielä tuota kylvän, niin laittaisin ehkä 120 kg/ha.

Viimevuonna laitoin 100kg/ha. Sanotaan näin että hyvät lohkot joista tulee aina muutenkin tavaraa ni sato oli 3000kg tienoilla. Palkoja oli jumalaton määrä et laskeskelin 47 palkoa yhestäkin jörsseristä. En laskenu keskimääräistä palkojen lukumäärää mutta luultavasti yli 30 palkoa per kasvi. Siis parhaimmilla lohkoilla 8ha. huonoa olikin sitten 22ha. Kaikkiin laitoin sen 100kg/ha. Tällee ku olen hunteeranu koko talven ni saisin varmasti ne huonommat lohkot parannettua ku kylvömäärä olisi isompi. Toisaalta viimevuosi oli huono savimaille. Koko ajan satoi keväällä ni hiukan väkinäistä se kylvökin oli, mutta Kyllä lisään tänä vuonna siemenmäärää ja vähennän hehtaarimäärää. Lannoitusta laitoin edellis syksynä 15t/ha sianlietettä.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Härkäpavun viljelystä
Jos ottaa viiden vuoden syklin ni monestikko toi papu oikeesti onnistuu?? Pari kertaa??
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

harmi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Vs: Härkäpavun viljelystä
Jos ottaa viiden vuoden syklin ni monestikko toi papu oikeesti onnistuu?? Pari kertaa??

Aika huono kasvi on. Siinä ei oo mitään muuta hyvää ku se et saa pellot tarkastuttaa pois hukkakaura merkinnästä.
Eka vuosi läpi.  :P Vielä toinen ni sit rupee siementä pukkaa. En viitti laittaa vehnääkään tollasilla luomuvehnä hinnoilla ja kaura kun ei kelpaa hukkis tarkistukseen.

Viimeksi muokattu: 17.04.16 - klo:12:00 kirjoittanut harmi

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Härkäpavun viljelystä
Jos ottaa viiden vuoden syklin ni monestikko toi papu oikeesti onnistuu?? Pari kertaa??

Aika huono kasvi on. Siinä ei oo mitään muuta hyvää ku se et saa pellot tarkastuttaa pois hukkakaura merkinnästä.
Eka vuosi läpi.  :P Vielä toinen ni sit rupee siementä pukkaa. En viitti laittaa vehnääkään tollasilla luomuvehnä hinnoilla.

Ohra ja savikka ei käy? Tuolla naapuripitäjässä on luomutila joka repii savikasta 2000kiloo keskisatona, ainakin mikäli lehtijuttuihin on uskomista.  :o

Kummasti se härkäpapuinnostus on täälläkin sammunu, innokkaita oli alkuunsa vaikka kuinka ja paljon. Niin siinä vaan kävi että valkuaismouhotus loppu pariin vuoteen kun ruoste tai joku muu ongelma ei antanu edes siemenen verran satoa. Ja kaiken kruunas syksyinen puimurin putsaus... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Härkäpavun viljelystä
Jos ottaa viiden vuoden syklin ni monestikko toi papu oikeesti onnistuu?? Pari kertaa??
Kerran  ;D

Mä luulen, että pari omaa heikkoa edellistä vuotta on kyl johtunut 0-lannoituksesta. Nyt kokeilen taas panostaa (hiveniä ja rikkiä) kun se toimi silloin kerran hienosti.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Härkäpavun viljelystä
Jos ottaa viiden vuoden syklin ni monestikko toi papu oikeesti onnistuu?? Pari kertaa??

Aika huono kasvi on. Siinä ei oo mitään muuta hyvää ku se et saa pellot tarkastuttaa pois hukkakaura merkinnästä.
Eka vuosi läpi.  :P Vielä toinen ni sit rupee siementä pukkaa. En viitti laittaa vehnääkään tollasilla luomuvehnä hinnoilla.

Ohra ja savikka ei käy? Tuolla naapuripitäjässä on luomutila joka repii savikasta 2000kiloo keskisatona, ainakin mikäli lehtijuttuihin on uskomista.  :o

Kummasti se härkäpapuinnostus on täälläkin sammunu, innokkaita oli alkuunsa vaikka kuinka ja paljon. Niin siinä vaan kävi että valkuaismouhotus loppu pariin vuoteen kun ruoste tai joku muu ongelma ei antanu edes siemenen verran satoa. Ja kaiken kruunas syksyinen puimurin putsaus... ;D
Heh-he, täällä taisi kollega ottaa neljä tonnia viime kesänä. Sanomattakin selvää, että tänä vuonna viljelyala moninkertaistuu ;D Noihin tiivistysmisongelmiin voisin todeta, että syksyllä kyntö ja kunnon pakkastalvi päälle, niin siinä on paras maan rakenteen korjaaja.