Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kuisviimmevuosi  (Luettu 12048 kertaa)

Kontuveikko

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: kuisviimmevuosi
Eikö tuohon hintaan kannata realistilla itsellä jo lypsää ja hylätä osa sivubisneksistä

mää vai

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • 2015-ostajan markkinat
Uskomaton suksee koko viimevuosi, eli EI HUONO! <(homoääni). Vaikea on tuloja tästä nostaa, mutta menoja on vara karsia. Rehuvuosi ei ollut häävi, mutta eipä jää ylimäärästä paskaa mettään mätänemään ;D. Maitoa meni meijeriin reilu 11500kg/lehmä mikä on riittävällä tasolla.
Kiitos! Valio, Raisioagro, Faba, Yara, eläinlääkärit, maitokuskit ja ennenkaikkea hyvä me! ;D
Oon vaatimaton!

Realisti

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Eikö tuohon hintaan kannata realistilla itsellä jo lypsää ja hylätä osa sivubisneksistä

Urakkaromppeita parasta aikaa hävitetty ja itte oltu koko ajan enemmän navetalla em.syystä. Nyt yksi lomittaja käy ja itse teen sen lomat vanha isäntä kaverina.

maidontuottaja

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • 250k
Viimevuosi oli toistaiseksi paras. Ollaan kai (väli)tavoitteessa.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

antti-x

• Vieras
Ihmettelenkin joidenkin intoa jopa lumitöihin, vaikka iso karja ittellä  :o

Meillä sitä on toistaiseksi tehty kun kalusto on tullut jokunen vuosi sitten hommattua, laskutusta tonni/traktori/lumisade ja kuluja satanen pari niin on viitsinyt lähteä. Viimeistään sitten varmaan luovutaan jos olisi aika jotain kalustusta uusia yli kahdella tonnilla.

+250

• Vieras
Ei ole itse järjestetty. 150pv /max tuohon oikeus, sitten 25€/h
Ittellä meni 150pv+365päivää kuntoutustuella.Kuntoutustuki olisi jatkunut hoitavan lääkärin lausunnolla viä 365 päivää,mutta se pätevämpilääkäri näkemättä torppas.
Nooh eläke tulee jokakuukausi siitälähtien kun täytin 37 8)

Opelmies

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ittellä meni 150pv+365päivää kuntoutustuella.Kuntoutustuki olisi jatkunut hoitavan lääkärin lausunnolla viä 365 päivää,mutta se pätevämpilääkäri näkemättä torppas.

Onko nusplus näitä "nuoria eläkeläisiä"? Mersut ja kaikki? :P
It ain't over till the fat lady sings

+250

• Vieras

Onko nusplus näitä "nuoria eläkeläisiä"? Mersut ja kaikki? :P
Juu-u....ja kaikki 8)

Terminator II

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • YTK:FI

Ei muuten pidä paikkaansa!

Sijaisapu voi kestää yhtäjaksoisesti 300 päivää.

http://www.mela.fi/fi/maatalouslomitus/lomituspalvelut/sijaisapuperusteet
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Realisti

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Ei muuten pidä paikkaansa!

Sijaisapu voi kestää yhtäjaksoisesti 300 päivää.

http://www.mela.fi/fi/maatalouslomitus/lomituspalvelut/sijaisapuperusteet

Yhdellä diagnoosilla nykyään 150pv, mutta jos diagnoosi välissä vaihtuu niin silloin tuo 300pv. Mutta kun vahinko on tapahtunut paljon aiemmin eli päivät loppuneet aikaa sitten...

Red Bull

• Vieras
Aivan kohtalainen oli viime vuosi.  :)

Huippukevään ansiosta sai raiviollekin perustettua kunnolliset apilanurmet suojaviljan alle. Viljasadot jäi kyllä pieneksi, mutta puinti ja kuivaus kävi mukavasti. Säilörehun ykkössato pääsi liian kuivaksi. Ekaa kertaa tehtiin kolmas säilörehusato. Hiehojen poikimaikää saatiin laskettua lukkoaitojen avulla. Lehmiä on vaan jääny jonkin verran tyhjäksi joten tankissa on vähän maitoa.  :-\ Taloudellisesti parempi kuin edellisvuosi, mutta parannettavaa on vielä paljon..

Mitään isompia remontteja ei sattunu jossei lasketa alkukesän tappelua paalaimen kanssa.. Tästä vuodesta tulee huippuvuosi, tai ainakaan Claassia ei tarvi korjata enää koskaan.  8)

wolfheartscry

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vasikkasaanto oli hyvä 110 emoa poiki 112 vasikkaa syntyi elävänä, kaksi kuoli ja yhden lopetin ennen vierotusta eli kokonaiskuolleisuus oli 2,7 %. Keskihinta per vasikka hiukan edellisvuotta parempi. Lisäksi sattui syntymään hiukan sonnipainotteisesti. Raatoauto ei vieraillut.

Konerikkoja oli jonkin verran. Osa meni vakuutuksen piikkiin ja osa omasta kukkarosta. Tähän sektoriin pitäisi paneutua tänä vuonna. Mitään pahempaa työtapaturmaa ei sattunut, mikä on positiivista.

Satovuosi oli hyvä, vaikka laitumet meinasivat mennä alkukesästä vanhaksi.

Työmiehen kanssa välillä henkistä painimista, joka loppuvuodesta vaikutti johtavan parempaan tulokseen kaikkien kannalta.

Kuivikkeet hyviä.

Työtunnit pitäisi vielä summata, joten näkisi onko suunta ollut oikea ja saisi tuntipalkan selville.

Kerrankin voi sanoa, että oli hyvä vuosi. Aina ei ole ollut näin. Tätä vuotta sitten jännityksellä elellen.

jupexx

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Navetta valmistu ja lehmämäärä noussu pikkuhiljaa. Maitoa +125000 edelliseen vuoteen. Keskituotos tippu tonnilla ollen 8900 mutta maito meni hyvällä prosentilla meijeriin... Yli 98%. Lehmät ollu terveempiä kuin koskaan parsinavetassa mutta toisaalta pari on menny tapaturmiin. Eläinlääkärikulut pienimmät vuosiin. Isoin ongelma alkuvuodesta ollu kuolleiden vasikoiden syntyminen ja hiehojen tiinehtymisongelmat. Itellä helpoin vuosi sitten tilakauppojen hyvän rengin ja parin pitkän sairasloman ansiosta. Vähän tullu reissattua... 15 maata samalle vuodelle   joista 10 ennen käymättömiä  8)
Tälle vuodelle tavoite saada maitoa saman verran lisää ja maksaa pankkilainoja mahdollisimman paljon pois ennenkuin kt.lainojen lyhennykset alkaa.
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Toi 15 maata nähtynä ja samaan aikaan +125 ooo litraa maitoa osottaa jo sitä paljon puhuttua managementtiä  :) 8)

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
No perhana, aina sitä oppii jotain uutta tässä sun kantapään kautta  :(
Mulla ollu vissiin kax ja puoli kuukautta pisin saikku.

Viime kesänä reväytin takareiden ja menin revähdystä seuraavana päivänä lääkäriin. Hätinä pääsin autosta ylös ja kävelemähän. Lääkärille tähellisintä oli tietää pitääkö jo edellinenkin päivä merkitä sairaslomaksi. No laittohan se sen ja kolme muuta päivää, eli yhteensä 4 päivää joka on mun viljelijä uran pisin saikku. Ajoin lomatoimen pihaan ,  mutta autosta nousu tuotti ongelmia ja lievästi v*tu**i , niin päätin mennä sittenkin kotia ja konkata rauhas navettaan. Eikä oo vieläkään persposki kunnos, mutta kait tähän tottuu. Eihän siinä mitään vakaavaa vikaa tunnu olevan lääkärikin vakuutteli 8kk sitten  :(