Surkeasti kävi,mutta sitähän osas jo odottaa.Siellä lakkoiltiin jatkuvasti ,ammattiosasto aiheutti suuria tappioita mielenosoituksillaan.Aivan vähä väliä porkukka istui,kun joku asia ei miellyttänyt ja ylös ja alsaajot on kalliita isossa laitoksessa.Ei tainnu tuottaa monena vuonna voittoa.Mulla on paljon tuttuja siellä töissä ja sukulaisiakin.Tämä koko alue on hyötynyt Rautaruukista ja Raahekin on kasvanut kovasti sen ansiosta.
Mutta kävi kuten paperiliitolle.työntekijät tulivat liian ahneiksi,lehdet kertoivat jatkuvista työselkkauksista.
Tunsin erään kitupiikin vanhan pojan,joka ei suostunut liittymään metalliliittoon ja porukka lakkoili sen takia.Mutta sitten joku kertoi,että saatte kyllä istua aika kauan,koska tuolta mieheltä ei rahat lopu.Silloin osasto kärsi tappion.Tämä jukuripää intti vaan,että minä olen töissä Rautaruukilla enkä metalliliitolla.?
Tätä kyllä osasin odottaa näin globalisaation aikakaudella.Ay-liike elää vieläkin menneisyydessä,eikä tajua muuttua ajan mukana.työ menee sinne,missä sitä kannattaa tehdä. Miten hallitus olisi voinut estää tuon kaupan.?
Mymmulla on hyvä yhteenveto metalliliiton poikien venäläisestä ruletista:
Molemmilla firmoilla oli yhtä monta työntekijää, mutta Rautaruukin liikevaihto oli vain 2/3 SSAB:n liikevaihtosta.
Toisin sanoen
SSAB liikevaihto per työntekijä oli 520.000 €, kun vastaavasti
Rautaruukin vain 320.000 €/työntekijä. Toki tuotteissakin on eroja, mutta kyllä noin raju mittaluokkaero kertoo aika karua kieltä...
"Ay-liike elää vieläkin menneisyydessä,eikä tajua muuttua ajan mukana.työ menee sinne,missä sitä kannattaa tehdä." - Mymmu
Ylen uutinen talousluvuista:
SSAB pyörittää 4,5 miljardin euron liikevaihtoa. Rautaruukin liikevaihto on 2,8 miljardia euroa.
Työpaikkoja yhtiöillä on kummallakin 8 700 työntekijää.
SSAB:n tulos oli 11 miljoonaa euroa pakkasella vuonna 2012, Rautaruukki painui samaan aikaan 100 miljoonaa miinukselle.
Rautaruukin velkaantumisaste oli syksyllä 74 prosenttia ja SSAB:n 55 prosenttia.http://yle.fi/uutiset/rautaruukki_jaa_numeroissa_ssabn_jalkoihin/7045313