kuinka iso kannattaa
Kyllä kasvu pitää olla vähintään 950g/pv ja rehuhyötysuhde 2,5ry/lisäkasvu-kg.
Ja tuohon ei sitten kovinkaan moni sikatila pääse 
eihän toi nyt mikään mahoton temppu noihin päästä, ainakin minä olen päässyt.
Ei toki, mutta moni tila niihin ei silti pääse..
Minusta kannattavuutta ei voi kyllä pelkästään mitata päiväkasvulla ja rehuhyötysuhteella.
Tietenkään kannattavuutta ei mitata päiväkasvulla ja rehuhyötysuhteella, mutta ne on tekijät joilla päästään kannattavaan toimintaan, millä muulla.
No ainakin sellainen juttu tulee mieleen, että nyt kun keskipainot ovat nousseet, HK:lla tällä hetkellä kärkihintaa maksetaan 97,5kg asti, kun joku vuosi sitten liikuttiin 90 kg paikkeilla. Tutkijathan sanovat, että sian kasvu alkaa hidastua, en nyt muista kohtaa mutta oliko se jossakin siinä kohtaa kun teuraspaino on 85 kg. Sen vuoksi aiemmin pyrittiin tuohon 85- 90 kg teuraspainoihin. Nyt kuitenkin jos sikoja kasvatetaan lähes 10 kiloa painavammaksi niin kasvuvauhti hidastuu ja samalla rehuhyötysuhde. Silti monen tilan kate koko hommasta tulee juuri kasvaneiden kilojen myötä

Eli jos tyydytään hieman huonompaan päiväkasvuun ja rehuhyötysuhteeseen niin silti killinkejä saattaa tilille ropista enemmän. Toki jokaisen kannatta itse laskea ja miettiä homma. Ja siihen siis vaikuttaa moni muukin. Ja parhaimmat tilat pääsevät varmasti noihin huipputuloksiin vaikka kasvattavat sikoja isommaksikin.