Tiedotusvälineet vertailevat usein ruuan hintoja eri maissa, se on tietysti helppo toteuttaa, laitetaan vain kirjeenvaihtajat kiertämään ruokakauppoja eri puolella maailmaa, mutta paljon mielenkiintoisempi olisi vertailu kauppojen katteista elintarvikkeiden kohdalla eri maissa.
Tätä on joi paljon vaikeampi selvittää ihan tuosta vain, se vaatisi enemmän taustatyötä ja laskemista.
On aika todennäköistä että nimenomaan Suomessa kaupan katteet elintatrvikkeiden kohdalla ovat suuremmat kuin muualla euroopassa, kuitenkin tiedostusvälineet eivät uskalla kauppaa syyttää ahndeudesta, koska kauppa tuo niin paljon mainosrahaa varsinkin kaupalliselle medialle, eihän ruokkivaa kättä uskalleta purra.
Pitää muistaa, että kauppa se on joka kannattaa AINA, syvimmän lamankin aikoina vähittäiskauppa harvoin kärsii isommin, korkeintaan henkilökuntaa hieman vähennetään, ei muuta, kauppojen ei tarvitse lamoja pelätä.