Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Taas kerran maidossa bakteereja  (Luettu 17873 kertaa)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8432
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja
Nuo solut voi miltei uskoa, mutta että bakteerit 1... :-X
mitä ihmeellistä siinä on?
Olen Valmassa ihmetellyt kun tilojen keskibakteerit on 10 luokkaa. Joskus pesurit ei oo ottanu aikoihin pesuaineita ni on noussu viiteen.

Viimeksi muokattu: 07.01.14 - klo:22:03 kirjoittanut Make

Mystinen kesälaatumies

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja
Meillä nousi bakteerit jonkin verran kun tuli "uusi" tankki... Pitäis käydä seuraamassa ohjelma läpi että lämpötilat ym. on kunnossa. Tympäsee vaan kun maitoauto käy illalla/yöllä. Alle kympissä on kuitenki pysyny niin ei kuitenkaan kamalasti ole huolettanu. Ja alkuperäiseen topiciin palatakseni se bakteeripiikki täytyi olla joku kämmi näytteenotossa/säilytyksessä tai labrassa. Nyt tilanne on normaali.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9916
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja
Taas tarina ja outo sattumus ;D Viime la- iltana olin itte lomalla ja lomittaja soitti, että tankki ei lähde käyntiin. Pohjalle lypsetty n100 litraa maitoa. Siinä sitten lomittaja oli katsonut sulakkeet sun muut ja soitti huoltomiehen paikalle. Mä käskin tyhjätä tankin sillä lypsyn aloituksesta tankin käyntiin saamiseen oli mennyt 2.5h ( mittarin mukaan 26astetta) Mutta lomittaja piti päänsä tosin huoltomiehen avustuksella. Lypsykoneessa maitoiset putket 3 tuntia keskeytyneen lypsyn välissä. Maito oli yli +6 astetta luultavasti noin 5 tuntia. Sunnuntaina soitin tuotantoneuvojalle , jotta vieläkö tyhjään tankin kahden lypsyn jälkeen. Hetken mietittyään antoi luvan maidon luovuttamiseen ja epäili että bakteerit n 30-40 tuhatta, "varmasti" ainakin alle 100 tuhatta. Maanantaina oli tietysti arvaukseni mukaan koepäiväkin ja bakteerit .... 3 tuhatta. Alhaisin arvo puoleentoista vuoteen. Oli lähes halolla huitaistun olotila 8)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja
Taas tarina ja outo sattumus ;D Viime la- iltana olin itte lomalla ja lomittaja soitti, että tankki ei lähde käyntiin. Pohjalle lypsetty n100 litraa maitoa. Siinä sitten lomittaja oli katsonut sulakkeet sun muut ja soitti huoltomiehen paikalle. Mä käskin tyhjätä tankin sillä lypsyn aloituksesta tankin käyntiin saamiseen oli mennyt 2.5h ( mittarin mukaan 26astetta) Mutta lomittaja piti päänsä tosin huoltomiehen avustuksella. Lypsykoneessa maitoiset putket 3 tuntia keskeytyneen lypsyn välissä. Maito oli yli +6 astetta luultavasti noin 5 tuntia. Sunnuntaina soitin tuotantoneuvojalle , jotta vieläkö tyhjään tankin kahden lypsyn jälkeen. Hetken mietittyään antoi luvan maidon luovuttamiseen ja epäili että bakteerit n 30-40 tuhatta, "varmasti" ainakin alle 100 tuhatta. Maanantaina oli tietysti arvaukseni mukaan koepäiväkin ja bakteerit .... 3 tuhatta. Alhaisin arvo puoleentoista vuoteen. Oli lähes halolla huitaistun olotila 8)

No sinunhan kannattaa nyt sitten aina tehdä noin  ;D

Mainittakoon, että tuo lomittajasi on todellinen ammattilainen  8) Lypsytyö on ollut huolellista
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9916
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja

Mainittakoon, että tuo lomittajasi on todellinen ammattilainen  8) Lypsytyö on ollut huolellista

Niinpä. Sehän olis voinut olla vielä alhaisempikin mutta mä itte lypsin  4. lypsyn ???

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja

Mainittakoon, että tuo lomittajasi on todellinen ammattilainen  8) Lypsytyö on ollut huolellista

Niinpä. Sehän olis voinut olla vielä alhaisempikin mutta mä itte lypsin  4. lypsyn ???

Siittä tuli sit tuo 3 tuhatta  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja
Onko tankissa mitään pakkokäyttömahdollisuutta?
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9916
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja
Onko tankissa mitään pakkokäyttömahdollisuutta?

Tankki oli rikki. Joku paine katkaisija hajalla tai jumissa ? Ei se käyntiin lähtenyt ilman huoltomiestä. Lisäksi tankkia oli pitänyt siirtääkkin ennen kuin sitä pääsi rassamaan. Laiskana mä itte olisin kyllä tyhjännyt olis se ollut kevyempi hinaillakkin ::) Normaalistikkaan sen jäähdytysteho ei ehkä ole ihan "kriteerien" mukainen tai ainakin nopeampia jähdyttäjiä varmasti löytyy :(

Viimeksi muokattu: 12.02.14 - klo:08:08 kirjoittanut lypsyukko

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja
Onko tankissa mitään pakkokäyttömahdollisuutta?

Tankki oli rikki. Joku paine katkaisija hajalla tai jumissa ? Ei se käyntiin lähtenyt ilman huoltomiestä. Lisäksi tankkia oli pitänyt siirtääkkin ennen kuin sitä pääsi rassamaan. Laiskana mä itte olisin kyllä tyhjännyt olis se ollut kevyempi hinaillakkin ::)

Minulla on ollut mielikuva että pakkokytkin ohittaa tuon painekytkimen, mutta saatan olla hyvinkin väärässä.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9916
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja
Onko tankissa mitään pakkokäyttömahdollisuutta?

Tankki oli rikki. Joku paine katkaisija hajalla tai jumissa ? Ei se käyntiin lähtenyt ilman huoltomiestä. Lisäksi tankkia oli pitänyt siirtääkkin ennen kuin sitä pääsi rassamaan. Laiskana mä itte olisin kyllä tyhjännyt olis se ollut kevyempi hinaillakkin ::)

Minulla on ollut mielikuva että pakkokytkin ohittaa tuon painekytkimen, mutta saatan olla hyvinkin väärässä.

Ei tankissani ole muuta "pakkoa" kuin ohjauskeskuksessa jolla vedetään rele päälle (kellolla) normaalistihan sen tekee noussut lämpötila. Tankki on -96 mallin avo wedholms. Ja tuossa tilanteessa sillä sai pyörimään vain hämmentäjän ( joka ei ulottunut maitoon )

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja

Ok, noin se varmasti onkin kun tarkemmin miettii.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja
Labra säästää. Joka toinen viikko luvut otetaan bingorullaa pyörittämällä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9916
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja
Labra säästää. Joka toinen viikko luvut otetaan bingorullaa pyörittämällä.

No tuohon en usko. Jos se tehtäis mainitsemallasi tavalla, niin ihan varmasti nyt mulle olis voinut vetää vaikka hatusta sen 40tuhatta. "Hyvä tietää , että reittinne bakteerit voivat olla kohonneet. Osaamme varautua mahdollisesti poikkeavan korkeaan bakteeri määrään. Odotamme tulosta uteliaana" Jotenkin noin sanoi tuotantoneuvoja, toki lisäsi että normibakteeri määrällä suuri merkitys. Jos bakteerit normaalisti olis pyörinyt vaikka n.30tuhannessa varmasti olis käskenyt tyhjätä tankin vielä 2. lypsyn jälkeenkin. Toisaalta mun olis tehnyt mieli se tehdä, ilman käskyäkin. Meinasin sen tehdä nytkin vaikka normi bakteerit n 5-7 tuhatta.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja
Jospa tulos tarkoittaa sitä, että mikrobitoiminta maidossa ei moninkertaistu sitä vauhtia kuin esim. laatukäsikirjassa annetaan ymmärtää.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Taas kerran maidossa bakteereja

Minusta mikrobitoimintaan liittyy aika paljon tekijöitä joista lämpötila on vain yksi. Ensinnäkin se mikrobikanta vaikuttaa aika pirusti. Jos kahdella tilalla on bakteerit tonnissa ja maidon annetaan seistä jonkun aikaa, on tulokset varmaankin erilaiset.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä