Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nyt riitti?  (Luettu 57980 kertaa)

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Nyt riitti?
"Viljanviljelijät katsovat jääneensä maataloustukineuvotteluissa muiden tuotantosuuntien jalkoihin. MTK:n viljavaliokunta ja -jaostot sekä liittojen viljavaliokunnat korostavat, että korkeat tuotantokustannukset rasittavat myös viljatilojen taloutta.

MTK:n viljaväki peräänkuuluttaa koko maatalouselinkeinolta yhteen hiileen puhaltamista, sillä viljasektorin markkina- ja tukimuutokset heijastuvat suoraan kotieläinsektorille.

Yli puolet kotimaisesta viljasta käytetään rehuna kotieläintiloilla.

Lisäksi päättäjiltä ja tukineuvottelijoilta peräänkuulutetaan kaikkien tuotantosuuntien tasapuolista kohtelua."

http://riihi.mtk.fi/epaper_MT/products/MT_-2013-10-28/pdfs/article_16_4.pdf

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Nyt riitti?
Juu.Peräänkuuluttaa kuten aina. Suolikaasut vaan on haihtuvaisia ja unohtuvat silmänräpäyksessä.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Nyt riitti?
Joo on näillä viljanviljelijöillä kurjaa. Taisivat tehdä pellolla parhaimman tuloksen tänä vuonna heti riistapellon jälkeen. Itse eivät vaan sitä huomaa. Vai pystyykö joku sanomaan toisen tuotantosuunnan joka sai paremman tulon tekemälle työlleen. Voi joku marginaalinen erikoiskasvi voittaa mutta muuten menee tiukille.

käytännössä siis yhtälö kevytmuokkaus, suorakylvö vaikka vehnälle, pari kolme ruuttausta puinti, mitätön pyöritys kuivurissa ja rekan kyytiin sekä terve menoa tuotti aika kovan tulon sen 500 egen tuen päälle ja koko pitkä syksy ja talvi sekä kevät aikaa tehdä muita töitä. mutta perinne jatkuu eli lisää pitää kaikkien saada. Samaa taktiikkaa käytän kyllä ittekin omalle tuotantosuunnalle.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Nyt riitti?
150euroa tukieroa hehtaarille ja 50% alennus itse tuotteeseen. Ja sää vielä *****ilet?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Nyt riitti?
Paskanhajuiset haalarit laahustaa aamusella kuivurille ja kiertää jakajan ulos. Siitä leipävehnä alkaa varista yhdistelmän kyytiin. Kuukauden päästä sopimuskumppani Raisio maksaa tilille vinon pinon viissatasia.

Vai miten se meni???
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Nyt riitti?
Mä olen sulta oppinu ton *****ilun jalon taidon. Mutta kumminkin tosiasia on että villjamiehet lyö sellaisia hintoja tukien päälle että karjatilat jää nuolemaan näppejään. Ainut millä pystyy voittamaan on että navetasta siirtää pellolle rahaa mutta yleensä ei viljamies kärrää esimerkiksii talven raksahommista rqahaa peltovuokriin. Kuitenkin olen ihan omin korvin kuullu että viljasta otetaan 3-400 egeä hehtaarilta voittoa ja siihen se 500 tuki päälle. samoiten riistapellosta otetaan reilu 700 egeä tukia ja kulut lähestulkoon mitättömät. Kuitenkin rehupaaleista harvoin saa enempää kun korjuu ja säilöntäkulut niin vaikka tuet on satasen korkeemmat niin toiseksi jäädään viljaa vastaan. Tämä siis vaan pellon osalta. Itse navetta kulkee sitten jotain viljamiehen palkkatyötä tai laajamittaista urakointia vastaan mutta siihen ei kannata sotkea peltoja.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Nyt riitti?
Mees munapää maitomanagementtiseminaariin.... ;D

Kyllä Se peltu kulkee käsi kädessä paskahäntien kanssa. Vai oonko taas käsittäny väärin? Ostorehut ja velaks elukat?

Huh huh sanos Teromanne.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 628
  • Go ahead, make my day.
Vs: Nyt riitti?
Kuitenkin olen ihan omin korvin kuullu että viljasta otetaan 3-400 egeä hehtaarilta voittoa ja siihen se 500 tuki päälle.

Onks Skännän *****ilu saanut sut niin raivoihisi, että erehdyt noin luvuissasi? Eiköhän kuitenin ole lähempänä totuutta pelkkä 3-400/ha, sisältäen tuet...
Jos kyseessä ei ole pikaistuksissa tehty virhe, viittiiks pitää oppitunnin, miten mainitsemiisi voittoihin pääsisi osalliseksi.
So What?!

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Nyt riitti?
Kuitenkin olen ihan omin korvin kuullu että viljasta otetaan 3-400 egeä hehtaarilta voittoa ja siihen se 500 tuki päälle.

Onks Skännän *****ilu saanut sut niin raivoihisi, että erehdyt noin luvuissasi? Eiköhän kuitenin ole lähempänä totuutta pelkkä 3-400/ha, sisältäen tuet...
Jos kyseessä ei ole pikaistuksissa tehty virhe, viittiiks pitää oppitunnin, miten mainitsemiisi voittoihin pääsisi osalliseksi.
Eiköhän täälä ole vääristynyt kerrottu satotaso ja kustannusrakenne tehnyt viljanviljelystä kannattavamman oloista kuin oikeasti on.

Jos saa 300 euron panoksella ysitonnareita vuodesta toiseen, ja kuivattua vain eurolla tonni 30 % kostean viljan lokakuulla, kun on meeput ja antit sun muut niin hyviä hyötysuhteillaan, niin jäähän siittä ysitonnarista lähes tuhat euroa sellaisenaan.

Mutta ei se taida noin mennä. Suurimmilla tiloilla saattaa asettua vain kasitonnariin se satotaso.

-SS-

Viimeksi muokattu: 29.10.13 - klo:11:22 kirjoittanut -SS-

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Nyt riitti?
Niin mähän en viljanviljelyksestä saatikka sen tuloista tiedä mitään. Epäilen ittekin että jos kokonaistulossa pääsee 400 egeen hehtaarilta niin pitä olla tyytyväinen. Kuitenkin mulle kerrottiin toista totuutta eli jos vaikka ajatellaan 5 tonnin vehnäsatoa misstä kuitataan 180 egee tonni eli tulot olisi luokkaa 900 egeä ja näistä poistetaan kuivatus (80) puinti (80) ja kylvö (60) niin jäljelle jää 700 euroa. Sitten tosiaan muutamat ruiskutukset ja apulannat niin ei se kovin mahdotontta ole että lopputulos näyttää muutamia tai jopa 400 egeä plussaa plus tuet. Mene ja tiedä, ne tietää jotka viljaa viljelee ja vuokrahinnoista päätellen voi olla aika oikeata tietoa.

Karjatila on sitten eri mutta mun mielestä navettaa ei saa kauheasti sotkea pellolle. Hieman toki kun se nostaa tukiakin mutta muuten navetta pitää tosiaan verrata leipomoon ja muihin ympärivuotisiin tekemisiin mitkä ei liity peltoviljelyyn
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Nyt riitti?
eli jos vaikka ajatellaan 5 tonnin vehnäsatoa

Tuossa ehkä jo löytyi se osavääristymä täällä kerrottujen menestystarinoiden ansiosta. Esimerkiksi ammattilaisten ISO-vilja® - kasvuohjelmaviljelijöiden keskisadot kevätvehnällä  ovat siinä 4 tonnia, yli puolet ruiskuttaa kaikki käsittelyt ja käyttää kalliimpaa siementä. Mallasohralla jäädään alle 4 tonnin, ja rehuohrallakin Tipplestä huolimatta jäädään noin neljään tonniin.

Yleinen maan keskisato lienee vielä 0.5 - 1 tonnia vähempi.

-SS-

pera

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 535
Vs: Nyt riitti?
Niin mähän en viljanviljelyksestä saatikka sen tuloista tiedä mitään. Epäilen ittekin että jos kokonaistulossa pääsee 400 egeen hehtaarilta niin pitä olla tyytyväinen. Kuitenkin mulle kerrottiin toista totuutta eli jos vaikka ajatellaan 5 tonnin vehnäsatoa misstä kuitataan 180 egee tonni eli tulot olisi luokkaa 900 egeä ja näistä poistetaan kuivatus (80) puinti (80) ja kylvö (60) niin jäljelle jää 700 euroa. Sitten tosiaan muutamat ruiskutukset ja apulannat niin ei se kovin mahdotontta ole että lopputulos näyttää muutamia tai jopa 400 egeä plussaa plus tuet. Mene ja tiedä, ne tietää jotka viljaa viljelee ja vuokrahinnoista päätellen voi olla aika oikeata tietoa.

Karjatila on sitten eri mutta mun mielestä navettaa ei saa kauheasti sotkea pellolle. Hieman toki kun se nostaa tukiakin mutta muuten navetta pitää tosiaan verrata leipomoon ja muihin ympärivuotisiin tekemisiin mitkä ei liity peltoviljelyyn

Siun kannattaa ton oikeen työn(navetta)ohella alkaa viljellä maata..et sotke sitte oikeissatöissä käytettävää kalustoo viljelyy.tältä vuodelta pari pikku huomioo kuluista lannoitus 220€. kuivaus(rahti)100€.kasvinsuojelu 75€.Siemen 130€.oma työ(harrastus) ei maksa mitään ja kalusto uudistuu ihan silmis näil 3.5t keskisadoil :D

 

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Nyt riitti?
Niin mähän en viljanviljelyksestä saatikka sen tuloista tiedä mitään. Epäilen ittekin että jos kokonaistulossa pääsee 400 egeen hehtaarilta niin pitä olla tyytyväinen. Kuitenkin mulle kerrottiin toista totuutta eli jos vaikka ajatellaan 5 tonnin vehnäsatoa misstä kuitataan 180 egee tonni eli tulot olisi luokkaa 900 egeä ja näistä poistetaan kuivatus (80) puinti (80) ja kylvö (60) niin jäljelle jää 700 euroa. Sitten tosiaan muutamat ruiskutukset ja apulannat niin ei se kovin mahdotontta ole että lopputulos näyttää muutamia tai jopa 400 egeä plussaa plus tuet. Mene ja tiedä, ne tietää jotka viljaa viljelee ja vuokrahinnoista päätellen voi olla aika oikeata tietoa.

Karjatila on sitten eri mutta mun mielestä navettaa ei saa kauheasti sotkea pellolle. Hieman toki kun se nostaa tukiakin mutta muuten navetta pitää tosiaan verrata leipomoon ja muihin ympärivuotisiin tekemisiin mitkä ei liity peltoviljelyyn

Jos tuo laskelmasi pitää paikkansa, niin kynnä heti kaikki ja laita ammut autoon. Itse en epäröisi hetkeäkään.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

pera

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 535
Vs: Nyt riitti?
Niin mähän en viljanviljelyksestä saatikka sen tuloista tiedä mitään. Epäilen ittekin että jos kokonaistulossa pääsee 400 egeen hehtaarilta niin pitä olla tyytyväinen. Kuitenkin mulle kerrottiin toista totuutta eli jos vaikka ajatellaan 5 tonnin vehnäsatoa misstä kuitataan 180 egee tonni eli tulot olisi luokkaa 900 egeä ja näistä poistetaan kuivatus (80) puinti (80) ja kylvö (60) niin jäljelle jää 700 euroa. Sitten tosiaan muutamat ruiskutukset ja apulannat niin ei se kovin mahdotontta ole että lopputulos näyttää muutamia tai jopa 400 egeä plussaa plus tuet. Mene ja tiedä, ne tietää jotka viljaa viljelee ja vuokrahinnoista päätellen voi olla aika oikeata tietoa.

Karjatila on sitten eri mutta mun mielestä navettaa ei saa kauheasti sotkea pellolle. Hieman toki kun se nostaa tukiakin mutta muuten navetta pitää tosiaan verrata leipomoon ja muihin ympärivuotisiin tekemisiin mitkä ei liity peltoviljelyyn

Jos tuo laskelmasi pitää paikkansa, niin kynnä heti kaikki ja laita ammut autoon. Itse en epäröisi hetkeäkään.
Tos ois kyl vanha navetan rotisko pihas vähä kyl tekis
Mieli sotkea sitä pellolle
:D

Viimeksi muokattu: 29.10.13 - klo:18:47 kirjoittanut pera

Räkkyjooseppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 290
Vs: Nyt riitti?
Viljanviljely alle 250 ha tiloilla on suurta ajan hukkaa.
Edes lapioon ei kannatta investoida jos tila on 250 ha. alle.