Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Emokarjan liikevaihto / tuottopotentiaali  (Luettu 6898 kertaa)

miemsl

• Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
Millainen olisi kokemuksenne mukaan tuollaisen 9 lehmän ja sonnin  tuottopotentiaali vuositasolla? Onko eroa onko lsk, psk tai isk karja? Olisi harrastetilalla peltoa riittävästi rehuntuotantoon, laitumiin ja käyttökelpoinen parsinavetta pahimmille pakkasille.

Mitäs tuossa nyt erityisesti pitäisi ottaa huomioon?

Herpertti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Emokarjan liikevaihto / tuottopotentiaali
Laita hailandeja ja mieti vähemmän  8)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

karvankasvattaja

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Puhtaan isk alkuperäisroduntuki on korkeampi kuin lsk mutta se on aika pieni riemu..jos on ihan pakko saada lehmiä niin hommaa haikkuja ja laita luomuun koko hoito.

c.c.less

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Agronjetin ryhityskehmä
Millainen olisi kokemuksenne mukaan tuollaisen 9 lehmän ja sonnin  tuottopotentiaali vuositasolla? Onko eroa onko lsk, psk tai isk karja? Olisi harrastetilalla peltoa riittävästi rehuntuotantoon, laitumiin ja käyttökelpoinen parsinavetta pahimmille pakkasille.

Mitäs tuossa nyt erityisesti pitäisi ottaa huomioon?

Suunnaton potentiaali. Emokarjalla ymmärretään yleensä ns. pihvirotuiset emolehmät. Noille alkuperäiskarjoille on oma, aika korkea tukensa, jota LSK ei taida saada. Byrokratia on niissäkin kova, muistaakseni tuki on sidottu tiettyyn eläimeen, eikä päälukuun kuten yleensä.

SIinä alan keskustelua:
http://www.atfreeforum.com/suomenkarja/viewtopic.php?t=570&sid=719d9698a671bed75c73de817c752b79&mforum=suomenkarja

Liha pitää markkinoida itse niille jotka sitä todella haluavat. Suuret lihatalot ja keskivertokuluttajat eivät ole vastaus.
Jotain tapahtui, emmekä ole varmoja mitä.

paalipoika

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Itellä on noita PSK-lehmiä suunnilleen saman verran, alkuperäispalkkio 500+200 hyvinvointitukea=700 euron tulot vuosi. Rehuihin menee euro päivässä. Ja plussana tulopuoleen jos käytettävissä luonnonlaitumia niin niistä saa sitten tukea lisäksi. Meillä poikii pari vuoden välein nuo, niin ei tuu niitä vasikoita, sonnipojat yleensä jonkunlainen ongelma.

antti-x

• Vieras
Itellä on noita PSK-lehmiä suunnilleen saman verran, alkuperäispalkkio 500+200 hyvinvointitukea=700 euron tulot vuosi. Rehuihin menee euro päivässä. Ja plussana tulopuoleen jos käytettävissä luonnonlaitumia niin niistä saa sitten tukea lisäksi. Meillä poikii pari vuoden välein nuo, niin ei tuu niitä vasikoita, sonnipojat yleensä jonkunlainen ongelma.

Täytyy varmaan pyytää anteeksi PP:ltä kun olen sitä haukkunut mitään tuottamattomaksi tukioptimoijaksi. Tehotuotantoa hänellä on verrattuna tuollaiseen. :)

paalipoika

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Täytyy varmaan pyytää anteeksi PP:ltä kun olen sitä haukkunut mitään tuottamattomaksi tukioptimoijaksi. Tehotuotantoa hänellä on verrattuna tuollaiseen. :)

On meillä sitten näiden lappalaisten lisäksi sitten tavallista emotouhua ja leipäviljan viljelyä lisäksi, ettei ihan pelkkiä tukia kalastella, vaikka se kyllä on sitä helpointa rahaa ;D ;D

miemsl

• Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
Eli siis;
luomuun, eläintilaksi
ympäristötuki muutamalla lisäsitoumuksella
maisematuki laitumille
luonnonhoitopeltoa 5%
alkuperäistuki karjalle 500/EY
hyvinvointituki 200/EY
tuotantopanokset ja ylläpito, koneinvestointien poistot vähennyksiin
muutaman vasikan myynti vuosittain
teurastamo, lihan myynti suoraan kuluttajalle / ravintoloihin

Kylläpä tuossa kovasti tarvetta paperityölle ja optimoinnille, onkos kunnassa joku maaseutuasiamies joka voi auttaa tämän optimoinnissa virkavastuulla vai ihanko itse olisi eduksi kaikki paperit lukea ja ymmärtää?

Onko tosiaan näin että maatalous on nykyään enemmänkin kutsumushommaa ja ennakoimattomasti alisteinen poliittiselle ohjaukselle tukiviidakon suhteen?

Harrastukselta tämä alkaa kuulostamaan, eli kovasti on työtä, melkoinen liikevaihto, viivan alle tai käytettyä tuntia kohden ei kummoisesti jäisi

Onko jotain vaihtoehtoista lähestymistapaa kukaan keksinyt?

antti-x

• Vieras

Onko tosiaan näin että maatalous on nykyään enemmänkin kutsumushommaa ja ennakoimattomasti alisteinen poliittiselle ohjaukselle tukiviidakon suhteen?

Harrastukselta tämä alkaa kuulostamaan, eli kovasti on työtä, melkoinen liikevaihto, viivan alle tai käytettyä tuntia kohden ei kummoisesti jäisi

Sen että ei hanki pelkästään tukien takia tontille kymmentä lehmää. Aika yleinen tapa, melkein 5 000 000 ihmistä tekee niin pelkästään suomessa.

karvankasvattaja

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
 siinä ruotsinkielisessä dokumentissa "mistä ruoka tulee" kuinkas se gubbe sano lopussa..."bönde tykkää kun on kivaa mutta kovaa"

miemsl

• Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
Aivan  ;)

Mutta kun kuitenkin pysyviä arvoja tähän maaseudulla asumiseen ja toimimiseen liitän ja olisi tietysti hienoa jos ei tarvitsisi tilan ulkopuolella käydä töissä rahan perässä kun tässä nykymenossa ilman rahaa on kovin ikävä toimia, eli missäs mittaluokassa tuo rupeaisi sitten oikeasti kannattamaan ja tuottamaan muutakin kuin kätten voiteita?

Tarkoitan siis sijoitetun pääoman tuottoa ja jopa taloudellista mahdollisuutta tulorahoituksella palkata ammattilaiset hoitamaan karja ja itse keskittyisi omistamiseen, työnantajana toimimiseen ja tietysti sen tuoton keräämiseen. Eli onko tällä nykyisellä maatalouselinkeinolla ja sen tukijärjestelmällä mahdollista päästä tuollaiselle seuraavalle elintasoportaalle?

Vai onko vaan tarjolla kovaa ja kivaa ;)

Sandels

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Ilima aekojaan Iisalamesta
Aivan  ;)

Mutta kun kuitenkin pysyviä arvoja tähän maaseudulla asumiseen ja toimimiseen liitän ja olisi tietysti hienoa jos ei tarvitsisi tilan ulkopuolella käydä töissä rahan perässä kun tässä nykymenossa ilman rahaa on kovin ikävä toimia, eli missäs mittaluokassa tuo rupeaisi sitten oikeasti kannattamaan ja tuottamaan muutakin kuin kätten voiteita?

Tarkoitan siis sijoitetun pääoman tuottoa ja jopa taloudellista mahdollisuutta tulorahoituksella palkata ammattilaiset hoitamaan karja ja itse keskittyisi omistamiseen, työnantajana toimimiseen ja tietysti sen tuoton keräämiseen. Eli onko tällä nykyisellä maatalouselinkeinolla ja sen tukijärjestelmällä mahdollista päästä tuollaiselle seuraavalle elintasoportaalle?

Vai onko vaan tarjolla kovaa ja kivaa ;)

Taitaa naudanlihapuolella olla tässä massa tasan yksi henkilö, joka keskittyy johtamiseen.. Maitopuolella ehkä yksi-kaksi. Me muut rämmimme enemmän tai vähemmän kaulaa myöten kurassa :'(

Mut tavoitteita on hyvä olla, mäkin oon jo kattonu sen johtajan tuolin ja mahonkisen kirjoituspöydän valmiiksi odottamaan sitä päivää, kun johdan maatilaa pikkutakki päällä (ilman että se likaantuu ;))

c.c.less

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Agronjetin ryhityskehmä
Taitaa naudanlihapuolella olla tässä massa tasan yksi henkilö, joka keskittyy johtamiseen.. Maitopuolella ehkä yksi-kaksi. Me muut rämmimme enemmän tai vähemmän kaulaa myöten kurassa :'(

Mut tavoitteita on hyvä olla, mäkin oon jo kattonu sen johtajan tuolin ja mahonkisen kirjoituspöydän valmiiksi odottamaan sitä päivää, kun johdan maatilaa pikkutakki päällä (ilman että se likaantuu ;))

Jotain tapahtui, emmekä ole varmoja mitä.

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Kuinka ollakkaan tähän löyty kaikkien mullimiesten esikuva  :)
Niin olen aina saarnannu sitä kuinka maidontuottajt ovat tuotantosuuntautuneita ja emolehmäkasvattajat ovat taloussuuntautuneita,mutta mua on pidetty tukioptimoijjana ja hömppäheinäkasvattaja, mutta joillekkin olen sanonu, että kattotaan sitten juorukalenterista, kuka oikeasti näennäisviljelee  ;D

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer
Eli siis;
luomuun, eläintilaksi
ympäristötuki muutamalla lisäsitoumuksella
maisematuki laitumille
luonnonhoitopeltoa 5%
alkuperäistuki karjalle 500/EY
hyvinvointituki 200/EY
tuotantopanokset ja ylläpito, koneinvestointien poistot vähennyksiin
muutaman vasikan myynti vuosittain
teurastamo, lihan myynti suoraan kuluttajalle / ravintoloihin

Kylläpä tuossa kovasti tarvetta paperityölle ja optimoinnille, onkos kunnassa joku maaseutuasiamies joka voi auttaa tämän optimoinnissa virkavastuulla vai ihanko itse olisi eduksi kaikki paperit lukea ja ymmärtää?

Mulla on vaihtoehtoinen lähestymistapa :Unoda
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.