Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ahdinkoa pukkaa viljatiloille  (Luettu 5774 kertaa)

Hälläväli

  • Vieras
Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
Silloin, kun  myllyvehnästä maksettiin 100-120 euroa tonni muutama vuosi sitten,  niin ei ollut silloinkaan viljatiloilla hätää mitään, kalliit suorakylvökoneet, ja isot nelivetotraktorit tekivät hyvin kauppaansa, ja myös muut peltohärpättimet, erityisen hyvin kävivät kaupaksi huippukalliit lautasäkeet, ja ne pystyttiin maksamaan alhaisillakin viljan hinnoilla.

Sitten viime syksynä viljojen hinnat ryöpsähtivät muutamassa viikossa yli kaksinkertaisiksi, ja viljamiehet eivät tienneet miten päin olisivat olleet, kädet tärisivät viime syksyn konenäyttelyissä, kun  viljamiehet miettivät kuumeisesti, mihin koneisiin saisivat kaiken viljasta tulleen rahan tärvättyä.

No, onneksi lannoitteiden hinnat talven aikana moninkertaistuivat, niin se   
helpotti jonkin verran viljamiesten sijoitusprobleemia, jotkut ostivat jopa useamman vuoden tarpeen, kun eivät muuhun keksineet rahojaan tärvätä, ja nyt kun viljojen hinnat ovat laskeneet realistisemmalle tasolle, voivat viljamiehet taas palata normaaliin päiväjärjestykseen, eli suunnittelemaan, mistä koneista tekisi ennakkokaupat syksyllä ja myös uusien traktoreiden esitteet ovat kuluneet hiirenkorville, normaali  päiväjärjestys viljatiloille on palannut.

Viimeksi muokattu: 19.09.08 - klo:18:29 kirjoittanut Hälläväli

fote

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
Ei tänne kannattais kirjotella muutakun selvinpäin. ;D ;D

IsoK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
Kyllä täälläpäin ne on sika ja lehmätilalliset jotka tutkii niitä estteitä kaikki yöt. Ei viljatilallisilla (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) ole varaa jatkuvasti uusia kalustoa. Itse ainakin olen niin köyha että joudun työt tekeen vanhalla kalustolla ja monet asiat vielä teettään urakoitsijalla.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
Kyllä täälläpäin ne on sika ja lehmätilalliset jotka tutkii niitä estteitä kaikki yöt. Ei viljatilallisilla (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) ole varaa jatkuvasti uusia kalustoa. Itse ainakin olen niin köyha että joudun työt tekeen vanhalla kalustolla ja monet asiat vielä teettään urakoitsijalla.

Näin on paitsi että minulla ole edes varaa niihin urakoitsijoihin vaan joutuu itse romuilla tekemään :'(
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
Kyllä täälläpäin ne on sika ja lehmätilalliset jotka tutkii niitä estteitä kaikki yöt. Ei viljatilallisilla (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) ole varaa jatkuvasti uusia kalustoa. Itse ainakin olen niin köyha että joudun työt tekeen vanhalla kalustolla ja monet asiat vielä teettään urakoitsijalla.

Näin on paitsi että minulla ole edes varaa niihin urakoitsijoihin vaan joutuu itse romuilla tekemään :'(

Niin sulla ei taida olla varaa ees laskukoneeseen...? ::) ???
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
Vs: Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
niin se onkin paljon halvempaa pyytää urakoitsija kuin tehdä vanhalla kylvökoneella.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
Niin, ja koneitten hinnat nousee taas esim Keskolla 1.10. pauttiarallaa 15%....
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
metsäkoneet vai mikkä?

Jos kaikki niin suosittelisin henkilöstön lomautusta tai muita sopeuttamistoimia
Akana

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
Kyllä täälläpäin ne on sika ja lehmätilalliset jotka tutkii niitä estteitä kaikki yöt. Ei viljatilallisilla (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) ole varaa jatkuvasti uusia kalustoa. Itse ainakin olen niin köyha että joudun työt tekeen vanhalla kalustolla ja monet asiat vielä teettään urakoitsijalla.

Näin on paitsi että minulla ole edes varaa niihin urakoitsijoihin vaan joutuu itse romuilla tekemään :'(

Niin sulla ei taida olla varaa ees laskukoneeseen...? ::) ???

Olen ulkoistanut sen toiminnan, muut lähettelee niitä minulle :-*
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
metsäkoneet vai mikkä?

Jos kaikki niin suosittelisin henkilöstön lomautusta tai muita sopeuttamistoimia
-Kuulemma melkein kaikki koneet. Syyttävät teräksen ja työn hintaa. Nokan lumilinkoa kyselin, likemmäs pari tuhatta enemmän talvella joutuis pulittamaan samasta värkistä. Kauppa se on joka kannattaa, 1.10. uudet hinnastot mappeihin ja entiset silppuriin vaan.

Viimeksi muokattu: 20.09.08 - klo:23:19 kirjoittanut kantola

Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
joo huonosti menee maksetaan taas se kymppitonni hehtaari
opetelkaa muuta markkinataloutta VAIKKA NIITÄ ASUNTOJA KAUPUNKISTA

IsoK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
joo huonosti menee maksetaan taas se kymppitonni hehtaari
opetelkaa muuta markkinataloutta VAIKKA NIITÄ ASUNTOJA KAUPUNKISTA


Voishan sitä maksaakin, jos läheltä ja sopivan kokoinen ja muotoinen pläntti. Täälläpäin kun ei oikein meinaa saada tolla hintaa mitään järkevää palasta. Jotain metsäpeltoja ehkä. Mieluummin sijoitan peltoon kuin kalliisiin koneisiin. Tuotto on varmasti parempi vaikka eihän siinäkään mitään järkeä ole. Pankkitilikin on nykyään parempi.

iikkoo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
  • Kaikki saa mutta komiat ensi!
Vs: Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
metsäkoneet vai mikkä?

Jos kaikki niin suosittelisin henkilöstön lomautusta tai muita sopeuttamistoimia

Eihän mikään kustannus suomessa ole noussut vuoden aikana noussut 15%, paitsi tietenkin maatalouskoneet. Ei teräs, ei työvoimakustannukset, ei energia, ei kuljetuskustannukset. Ihmeen vähän nousee, jos 15% nousu riittää maatalouskoneiden hintaan  euroopassa. Esim maidon tilityshintahan on laskenut 15% vuoden aikana, vai miten se oli. Maatalouskoneiden hintahan ei tietenkään seuraa yleistä hintakehitystä. Keskusliikkeethän suomessa nostavat hintoja ihan summanmutikassa. Yksityisten konemyyjien hinnathan eivät tietenkään nouse... Nehän myyvät koneita ihan kökällä... Valtran hintahan varmasti laskee, koska se ei ole agrin tai keskon myynnissä.......

Viimeksi muokattu: 21.09.08 - klo:03:36 kirjoittanut iikkoo

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
Tarkoitin vain että koneiden hintoihin ajettiin jo huomattavat korotukset läpi viimetalvena. Raudan hinta on laskenut oleellisesti yms. Ei ole oikeesti mitään valtavaa patoututunutta tarvetta. Paitti jos halutaan maatalouskaupasta saada yhtä katteellista kuin ollu rautakauppa lähimenneisyydessä :) Vaan kilpailu ohjaa kysyntää sitten.

Tuossa henkilöstötarpeen korjauksella saisi omia kuluja leikattua, muusta organisaatiosta kuin kenttämyyjiä. Niitä ei ole tarpeeksi nytkää :) Mutta jos yhden myyjän pitää elättää maatalouskeskon organisaatiosta reipas yksi konttoriparasiitti on myyntitavoitteet aika hulppeat ymmärrettävästi.

Tämä vuosi tulee olemaan muiden kuin mulli, muna ja maitomiesten kannalta hankala tuloksenteon kannalta. Viljan hinnanlasku on niin dramaattinen että sillä on hankala investoorata

Akana

juvala

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64
  • Tuottava hereford...
Vs: Ahdinkoa pukkaa viljatiloille
Ei koneita kannata suomesta ostaa, ruottinmaalla lopettavat siihen tahtiin että saa hakea pullakahveilla uudenkarheita koneita. 100ha tilalle sopivaa kalustoa.