Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Urakoitsijan vastuu ?  (Luettu 3957 kertaa)

Vesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66
Urakoitsijan vastuu ?
Kuvitellaan tilanne että puimuriyrittäjä on puimassa tilalla A. Jolla on hukkakauraa ja asia havaitaan. Yrittäjä jatkaa kierrostaan tiloille B,C, jne. Näillä tiloilla ei ole aikaisemmin hukkista löytynyt. Seuraavalla kasvukaudella hukkista löytyy sitten tiloilta B ja C, ja isännät saavat tietää tilan A hukkakaura tilanteen edellisvuodelta.
Kuka hirtetään ?


 

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Vs: Urakoitsijan vastuu ?
Onko kyseessä kevyt muokattu tai suorakylvettu b ja c isäntien lohkot? Kyntämällä hukkiksen vois olettaa tulevan vasta seuraavana kesänä. Tuomiolle jokatapauksessa viljeliä A jolla niin paljo hukkista, ja jos urakoottija niin tollo ettei välitä näkemänsä jälkeen puhdistaa puimuria niin syyte tyhmyydestä. B ja C isäntien hyväksi heti keräys pystyyn kun niillä ei ole varaa vielä omaan puimuriin. :( Samalla heillekkin syyte ihan vaan varulti koska suomenoikeusjärjestelmässä laki on rikollisen puolella. ???
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9774
Vs: Urakoitsijan vastuu ?
B ja C, koska ne eivät ole ennemmin omia maitaan hukkisen varalta tarkistaneet :P Talven aikana ne sitten kuulee huhun , että A:n tilalla on edelliskesänä noukittu muutama hukkis. Siitä viisastuneena  seuraavana kesänä he huomaavat tasaisen hukkis kasvuston lähes jokaisella lohkollaan. Ja A saa kuulla kunniansa. Se sama A, joka yleensä oli aina ollut se viimeisin puittaja 8) Lisäksi se puimuri urakoija on saanut luontais etuna jotain entuudestaan tuntematonta omille pelloilleen ::)

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Urakoitsijan vastuu ?
Totta kai vastuu on kuulijalla.

Ei sitä rahtipuimuria pakko ole käyttää.

Nytkin taitaa tulla semmoinen syksy  että 410 sanpotkin revitään käsistä.

 :D

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Urakoitsijan vastuu ?
Itse olen käyttänyt viimeiset noin 30 vuotta ainoastaan rahtipuimuria, pinta-alaa päälle 30 ha. Rahtipuija on omilta mailtaan jatkuvasti keräillyt ja torjunut hukkakauraa. Olen löytänyt pelloltani ainoastaan yhden hukkakaurayksilön ja senkin päättelin jonkun eläimen tuomaksi, siis valkohäntäpeuran, pelto kun on keskellä metsää.
Että en oikein usko siis puimurin levittävän kovinkaan helposti hukkakauraa. Jos jokin kone pitäsi nimetä, niin se on kyllä paalain, sen jäljiltä helpoten löytää kyllä seuraavana vuonna hukkakauraa. Että miettikää toiseenkin kertaan, jos joku haluaa pahnanne hyödyntää, tulee pian hyväsydämmisyydestä lopunikäinen riesa :(

antti-x

  • Vieras
Vs: Urakoitsijan vastuu ?
Itse olen käyttänyt viimeiset noin 30 vuotta ainoastaan rahtipuimuria, pinta-alaa päälle 30 ha. Rahtipuija on omilta mailtaan jatkuvasti keräillyt ja torjunut hukkakauraa. Olen löytänyt pelloltani ainoastaan yhden hukkakaurayksilön ja senkin päättelin jonkun eläimen tuomaksi, siis valkohäntäpeuran, pelto kun on keskellä metsää.
Että en oikein usko siis puimurin levittävän kovinkaan helposti hukkakauraa. Jos jokin kone pitäsi nimetä, niin se on kyllä paalain, sen jäljiltä helpoten löytää kyllä seuraavana vuonna hukkakauraa. Että miettikää toiseenkin kertaan, jos joku haluaa pahnanne hyödyntää, tulee pian hyväsydämmisyydestä lopunikäinen riesa :(

Jos joku on paalannut hukkakauran olkea, paalaimessa voi olla hukkakauran siementä (varsinkin jos on edellä ollut puimuri joka ei jostain syystä irrota siementä tähkästä).

Ja jos on puinut hukkakauraa, voi puimurissa olla hukkakauran siementä. En täysin ymmärrä miten se paalain on jotenkin suurempi riski?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Urakoitsijan vastuu ?
Ei se urakoooooojan vastuulla ole.

Urakoitsijan käyttämisessä on muitakin riskejä kun hukkis, ainakin tälläsenä syksynä kuten viime vuonnakin. Jaa että mitä? No miettikää sitä.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Urakoitsijan vastuu ?
En täysin ymmärrä miten se paalain on jotenkin suurempi riski?
Hukkakauraista peltoa kun puidaan, useimmiten se hukkakauran jyvä vaan tekee matkan puimurin läpi ja kevyenä lentää taksin peltoon. Joku saattaa myös puimurin säiliöön mennä ja sen mukana viljavarstoon, josta se seuraavana vuonna saattaa tulla taksin peltoon siemene mukana.
Paalaimeen taas mene sisään  pahnat ja ruumenet, siellä niitä hukkakauran siemeniä todennäköisesti on. Kukaan ei kuitenkaan siivoa tuota paalainta pellolta pellolle siirryttääessä ja niin sieltä sitten tippuu paalattaessa peltoon näitä pienempiä "jakeita" eli siemeniä.
Kyllä oman kokemus ainakin on, että puimuri ei näytä olevan kovin herkkä hukkakauran levittäjä. Sen sijaan kylältä tiedän tapauksen, jossa paalausta seuraavana vuonna ennen puhtaalta lohkolta löytyi  useampia hukkakaurayksilöitä.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Urakoitsijan vastuu ?
Kysymyshän on siitä, haluatko että peltosi puidaan puhtaalla puimurilla.

Mikäli haluat puhdistuksen edellisen tilan peltojen jälkeen, joutunet maksamaan sen.
Jokainen tila on potentiaalinen hukkakauran lähde, että ei lynkkauslinjalle parane lähteä.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
viljelijän vastuu
Lapsellista mussutusta.

Itse en pidä puimuria kovinkaan potentiaalisena hukkiksen levittäjänä mikäli siitä on varisteltu vihne-,ruumen- ja olkikasat ulkopuolelta pois.

Montako tähkässä kiinni olevaa hukkiksen jyvää ootte löytäneet puinnin yhteydessä ?

Siinä vaiheessa ne on jo varisseet peltoon.

Aina tarttis löytää syyllinen jostain muualta.

Se Ensimmäinen hukkis kun löytyy niin;

       -sähkölinjoja 50 m säteellä=linnun pirut paskoneet
       -hukkis kylvörivissä=tuli toissa vuonna sertisiemenen mukana
       -hukkis ei kylvörivissä=taivaasta tipahtanut, rahtipuimuri, riistaeläimet, jne.....
       -joka vuosi lohkot tarkastettu mutta tänä vuonna sattui keskon hukkakaurakiikari mukaan kierrokselle

Toki tietty arvo alkuperän selvityksellä, mutta tärkeintä olis paneutua hukkakauran torjuntaan mahdollisten syyllisten etsimisen sijaan.


Selvennyksenä, en itse pui itse viljaa rahtina.

antti-x

  • Vieras
Vs: Urakoitsijan vastuu ?

Kyllä oman kokemus ainakin on, että puimuri ei näytä olevan kovin herkkä hukkakauran levittäjä. Sen sijaan kylältä tiedän tapauksen, jossa paalausta seuraavana vuonna ennen puhtaalta lohkolta löytyi  useampia hukkakaurayksilöitä.

Eli on tullut kokonaisuudessan peräti yksi tapaus tietoon että paalain on levittänyt hukkakauraa. Ja täällä on ainakin pari eri tahoa valittanut että puimuri on. Eikö tällä otannalla puimuri ole todennäköisempi levittäjä?

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: viljelijän vastuu
Lapsellista mussutusta.

Itse en pidä puimuria kovinkaan potentiaalisena hukkiksen levittäjänä mikäli siitä on varisteltu vihne-,ruumen- ja olkikasat ulkopuolelta pois.

Montako tähkässä kiinni olevaa hukkiksen jyvää ootte löytäneet puinnin yhteydessä ?

Siinä vaiheessa ne on jo varisseet peltoon.


Aina tarttis löytää syyllinen jostain muualta.

Se Ensimmäinen hukkis kun löytyy niin;

       -sähkölinjoja 50 m säteellä=linnun pirut paskoneet
      -hukkis kylvörivissä=tuli toissa vuonna sertisiemenen mukana
       -hukkis ei kylvörivissä=taivaasta tipahtanut, rahtipuimuri, riistaeläimet, jne.....
       -joka vuosi lohkot tarkastettu mutta tänä vuonna sattui keskon hukkakaurakiikari mukaan kierrokselle

Toki tietty arvo alkuperän selvityksellä, mutta tärkeintä olis paneutua hukkakauran torjuntaan mahdollisten syyllisten etsimisen sijaan.


Selvennyksenä, en itse pui itse viljaa rahtina.
Eikös tuossa ajatuksen juoksussa nyt ole pieni ristiriita..  ???

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: Urakoitsijan vastuu ?
Onhan se voinut kävellä naapurista.

http://www.youtube.com/watch?v=Z33C46_qnK8

Tää kasvi nyt tulee, jos on tullakseen. Hirveetä vääntämistä asiasta, joka on arkipäivää aika monelle. Vähän sama juttu kun aikanaan piti veturin edellä kulkea mies lippua heiluttaen, että pois alta juna tulee.