Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe hornborg;in erottava  (Luettu 6650 kertaa)

poronpurija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 959
Vs: hornborg;in erottava
On asioita joista on hyvä tietää, ovatko ne mahdollisia vai ei.

Hullukin esittää ja kyselee kuin demaripomoa lainaten Urpilainen: odotan mitä suuni sanoo??

Olisi suotavaa jos alkeellisemmat kysymykset hoidettaisiin jo kotona pois - tapaan: pääsenkö illalla poikien kanssa ulos- ja sitten paneuduttaisiin maatalouden ongelmiin.

Terveiset vaan inttäjille.


Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: hornborg;in erottava
Sen verran kommenttia että jos Karjalaan haluaa viljelemään lähteä niin itse se on suhteet rakennettava siellä oleviin päättäjiin. Ei siihen kannata mitään MTK:ta apuun hakea se vaan sekottaa asioita. Henkilökohtaiset kontaktit on kaiken AjaO siellä touhutessa.


Sinne ei kukaan tervejärkinen lähde, ainakaan viljelemään ennenkuin rajapaalut   ;) on oikein sijoitettu. Eiköhän eräillä uskalikoilla ole jo riittävästi kokemusta ko. operaatioista. Pari, kolme erittäin vakavaa esimerkkiä. Oli Lappeenrantalainen viljelijä jonka viljanviljely maksettiin viljana, kunnes löytyi "sätelemätön" maksuerä viljana vuosien kuluttua. Samoin koneyrittäjä Etelä-Savosta, jonka omaisuus "kommunismin" oppien mukaan takavarikoitiin. Porkkananviljelijä jonka sato jäi varastoimatta, tili meni. Parempi viljelllä vielä Suomessa, sanonko mitä ?  >:(

Hälläväli

  • Vieras
Vs: hornborg;in erottava
Sen verran kommenttia että jos Karjalaan haluaa viljelemään lähteä niin itse se on suhteet rakennettava siellä oleviin päättäjiin. Ei siihen kannata mitään MTK:ta apuun hakea se vaan sekottaa asioita. Henkilökohtaiset kontaktit on kaiken AjaO siellä touhutessa.


Sinne ei kukaan tervejärkinen lähde, ainakaan viljelemään ennenkuin rajapaalut   ;) on oikein sijoitettu. Eiköhän eräillä uskalikoilla ole jo riittävästi kokemusta ko. operaatioista. Pari, kolme erittäin vakavaa esimerkkiä. Oli Lappeenrantalainen viljelijä jonka viljanviljely maksettiin viljana, kunnes löytyi "sätelemätön" maksuerä viljana vuosien kuluttua. Samoin koneyrittäjä Etelä-Savosta, jonka omaisuus "kommunismin" oppien mukaan takavarikoitiin. Porkkananviljelijä jonka sato jäi varastoimatta, tili meni. Parempi viljelllä vielä Suomessa, sanonko mitä ?  >:(

Olen samaa mieltä, jos haluaa kaivaa verta nenästään, niin tervemenoa vain  Vennäänmaalle.
Venäläinen ei halua, että ulkomaalainen tulee tekemään bisnestä Venäjälle hyötyen siitä, myös Venäläinen osapuoli haluaa hyödyn, ja aina vain enemmän ja enemmän itselleen sitä hyötyä, kunnes ulkomaalaiselle jää vain luu käteen, ja yks kaks Venäläinen omiikin koko bisneksen itselleen.

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: hornborg;in erottava
Oikeassa olet Hälläväli. Ja mitä tulee tähän puufirnojenkin houkutteluun kauas Uralin taakse, eipä tarvinne kovinkummoinen ennustaja olla mitä venäläinen laki pitää sisällään yhtiömuodoista ja omistusosuuksista loppupeleissä......Eli mulle-heti-kaikki-laki käyttöön...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: hornborg;in erottava
Heh-heh-he. Tässä ketjussa taitaa näkyä koko MTK:n menttaliteetti. Yksi ehdottaa hypoteesia Karjalan viljelemisestä, niin toiset on jo hädissään ampumassa kintuille "Sinne ny ainakan kannata mennä, hullu". Jos ajatellaan paljonko verovaroista menee uusien yritysten tukemiseen, kaikenlaisiin mahdollisiin elinkeinotukiin, niin minkä takia rahaa ei riitä yhdyshenkilön palkkaamiseen joka toimisi viljelijöiden ja Venäjän viranomaisten välissä. Auttaisi viljelijöitä ja koittaisi hoitaa heidän asioitaan viranomaisiin päin. Miksi se on hullu idea jos joku haluaa yrittää Venäjällä? Onhan niitä paljon hullumpiakin ideoita ollut ja tulee olemaan.

Mun käsitykseni mukaan maatalouteen on aina liittynyt uudisraivaajahenkeä ja viljelijäväestö on ollut se porukka joka on kautta historian painanut kärkijoukoissa kun on vallattu uusia mantereita ja alueita. Ja ainahan niissä on ollut ongelmia. Olihan siellä villissä lännessäkin niitä inkkareita riesana ennenkuin ne kukistettiin. Eräs jutteli, että hollantilaiset ovat hyviä haistamaan bisnemahdollisuuksia uusissa, avautuvissa ympäristöissä. Suositteli, että kannattaa seurata niiden tekemisiä tarkkaan nimenomaan tässä maataloudessa. Onkohan kellään tietoa siitä paljonko Virossa on suomalaisviljelijöitä? Itse tiedän tästä Pirkanmaalta parikin henkilöä jotka pyörittävät maatilaa siellä. Toisella heistä on toiminta aika isossakin mittakaavassa. Joku väitti minulle, että ei Virossakaan se ensimmäinen aalto yrittäjiä menestynyt, mutta seuraavat alkoivat pärjäämään. Kyllä minä uskon, että Venäjälläkin jossain vaiheessa alkaa pärjääminen. Sitä en osaa sanoa koska se tapahtuu. Jos ei AB-alueella pärjää, niin ehkä kannattaa lähteä Venäjälle. ;)

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: hornborg;in erottava
Kyllä mä olen itse ollut mukana ja vähän vieläkin, maataloushankkeissa 5:n valtion alueella.

Kyllä ainakin Suomen yrittäjiltä, KTK:lta ja SAK:lta saa apua ihan erikseen ulkomaan asioihin. TE keskukselta muun yrittämisen kansainvälistymiseen yms yms.

Karjala on vain niin lähellä ja harmittaa kun pelipaikoilla ei olla mukana. Missä muualla tahansa itäeuroopassa on länsinaapuri kyllä mukana agraariasioissa. Jos menee agraarijuttuhin mukaan pohjoisamerikassa, ruotsissa taikka muuten lännessä. Siellä on mahdollista ollut jo kauan toimia normalin yrittämisen pelisäännöin, yhteiskunta on vakaa ja toimintakuviot ennustettavissa ja tiedossa.  Mutta totta, näitä mun juttuja ei kannata muutenkaa lukea jollei ole oikeasti yrittäjä.
Venäjällä on vain lahjontapelinappula yksinäinen farmari. Ja ne jotka pelaa kymmenillä miljoonilla on mustanmullan alueella. "perheviljelmäyrittäjille" se karjala olisi lähellä ja oikealla suunnittelulla mahtuisi järkeviin riskeihin. Sinne mahtuisi hyvin vaikka parisataa energisintä ;)  Mutta se oli vain yksi monista asioista joissa meidän kansallista kenttää ei nähdä kokonaisuutena. Ja siksi on turha irroittaa MTK kritiikistä. Minusta on turha kerrata näitä miljoonia pikkuasioita joissa etujärjestö nukkuu, minun intresseissä on syytä kertoa näistä joiden vahinkoa maksetaan vielä sukupolvenpäästä, vaikka olenkin jo viidelläkymenellä  8)

Jos olet sieltä maata ottamassa "vuokralle" olisi heti otettava min 2000 ha. Mieluummin pari kolme sovhoosia. Virossa oli parhammillaan n150 suomifarmia, kaiken kokoisia. Nyt on kaiketi noin 40.

Isosti jos haluaa yrittää, on turha tuhlata elämää suomessa. Suomessa ei ole taloudellisesti mieltä kasata esim 500 taikka 1500 lypsävänlehmän navettaa. Kakkelinajomatkat olisi tähtitieteellisiä, rehunajossa samaten yms.

No tän mun jutun voisi sitten vaikka huomenna deletoida kun näin hakoteillä oli tekstin tulkinta. Minusta edunvalvonta ei ole nähnyt sitä patoa ja halua mikä on olemassa nuorilla kun kintaat savuaa testosteronia farmariksi pääsyä odotellessa. Siinä ehtisi yhden uran käydä moni tekemässä muuallakin. Vaan voihan sen mennä tekee vaikka hitsarina ja palata sitten remmiin kateellisena siunailee naapurin hullua joka yrittää. pöhö on ihan veloissaan ja vielä menee rakentaa lisää navettaa. Hullu, pajonkohan sillä on velkaa yms yms

Minä sain 12 v sitten paremmalta naapurilta txt viestin uudenvuona raketteja paukutellessa. Milläs poika noi maksaa, isäkö laitto?  Voi jessus sillon sauhus, vaan nyt jo osaa nauraa katkeruudelle mitä tietämättömyys tuo tullessaan.

No ehkä näistä omista mahdollisuuksista ja niiden tuhlaamisesta on turha raatat todellakin täällä. Pitäisi vain siunailla että voi että kun ne ostavat suomen pala kerrallaan. Eikä yritäkkään tarjota muille paikkaa revanssintekoon. Vaan yhtä harakoille ne menee vaikka kävisi kertomassa MTK valtuuskunnalle. Mutta ei ole sitten näyttöä 10 v päästä kertoa miksi ei sillekään mitään tehty. Vaan hintti BB alkaa, Yöt
Akana

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: hornborg;in erottava
Vielä venäjän bisneksen mahdottomuudesta. On siellä maksettu ja tienattu ainakin parisataa metsäkoneyhdistelmää. Monta stokmannia ja miljardeja myyntiä hyvällä katteella. Keskon kasvu ja tulos viimeiset liki 10 vuotta. yms yms   On satoja menestystarinoita. Vaan kyllä yksi porkkanamies vesittää nämä kaikki.
Akana

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: hornborg;in erottava
Olihan lapsellisuuden huipentuma tuo juttu.

Näinhän se menee, kun ei  tiedä miten oikea jalka askeltaa ja vasen käsi kirjoittaa.

 Mitäkö muuta järjestöä voisi syyttää kaikesta Karjalan tiloista kaikkeen mahdolliseen?

Kuitenkin MTK on ollut ajamassa tänään MaasTullissa luettavia verohelpotuksia.

Jonkunhan nekin on tehtävä, ei riitä vaikka kuinka kovaa itseriittoiset peltojaan kyntävät, se ei vaan riitä.


Just. MTK ja Maastulli. Ja paistattelihan siellä myös tissi viiva liisa. Mistäs ihmeestä sekin nyt on saanut päähänsä et rehuvilja loppuu suomesta? Rehuvilja ei voi loppua suomesta eikä tulla pulaa. Järjestään jokainen loukuttaa ohralohkoltansa yli 5000 kilon satoja ja valkuaiset aivan liian korkeita maltaaksi. Puutetta tulee LEIPÄVILJASTA ja MALLASOHRASTA. Ja ylipäätänsä tota ohraa ja vehnää tuntu tulevan. Kuulopuheiden ja omien tiedustelujen mukaan ei yksikään näistä A-alueen savikkoparooneista ole valittanut huonoa satoa. Syysvehnät yli 6000kiloa. Kauraa tulee 6000kiloa, ja ohrat, voi kiesus, yksikin vanha ukkeli pui 73 hehton painosta Scarlettia. Ja hehtoja tuli kuivana 90 hehtaarilta. Ja alaakin oli sentään lohkossa 20 hehtaaria. Paljonko siinäkin mahtoi tulla parhaista paikoista... Ja ei täällä mikään muu ole huonoa kun suorakylvöt. Maailmassa pukkaa loistavia satoja. Joten älkää lihantuottajat tai rehuviljaa muuten kuluttavat vaipuko synkkyyteen, kyllä vilja tulee ja viljanhinta pysyy matalana. Jos jossakin pohjanmaan jänkhällä vesi vie muutamia tuhansia hehtaareita, paljonko se vaikuttaa koko suomen kokonais tuotantoon? Ei mitään. Suurin viljan tuotanto on kuitenkin keskittynyt tänne etelämmäksi. Ja täällä ei voi itkeä huonoilla sadoilla kun suorakylväjät, tosin eipä nekään sitä tunnusta....Joten viiva liisalle tiedoksi, viljaa varmaan riittää KAIKILLE sitä tarvitseville ja hinnat ei tule nousemaan ainakaan tänä vuonna.

Viimeksi muokattu: 01.09.08 - klo:22:13 kirjoittanut SKN

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: hornborg;in erottava
Heh-heh-he. Tässä ketjussa taitaa näkyä koko MTK:n menttaliteetti. Yksi ehdottaa hypoteesia Karjalan viljelemisestä, niin toiset on jo hädissään ampumassa kintuille "Sinne ny ainakan kannata mennä, hullu". Jos ajatellaan paljonko verovaroista menee uusien yritysten tukemiseen, kaikenlaisiin mahdollisiin elinkeinotukiin, niin minkä takia rahaa ei riitä yhdyshenkilön palkkaamiseen joka toimisi viljelijöiden ja Venäjän viranomaisten välissä. Auttaisi viljelijöitä ja koittaisi hoitaa heidän asioitaan viranomaisiin päin. Miksi se on hullu idea jos joku haluaa yrittää Venäjällä? Onhan niitä paljon hullumpiakin ideoita ollut ja tulee olemaan.

Mun käsitykseni mukaan maatalouteen on aina liittynyt uudisraivaajahenkeä ja viljelijäväestö on ollut se porukka joka on kautta historian painanut kärkijoukoissa kun on vallattu uusia mantereita ja alueita. Ja ainahan niissä on ollut ongelmia. Olihan siellä villissä lännessäkin niitä inkkareita riesana ennenkuin ne kukistettiin. Eräs jutteli, että hollantilaiset ovat hyviä haistamaan bisnemahdollisuuksia uusissa, avautuvissa ympäristöissä. Suositteli, että kannattaa seurata niiden tekemisiä tarkkaan nimenomaan tässä maataloudessa. Onkohan kellään tietoa siitä paljonko Virossa on suomalaisviljelijöitä? Itse tiedän tästä Pirkanmaalta parikin henkilöä jotka pyörittävät maatilaa siellä. Toisella heistä on toiminta aika isossakin mittakaavassa. Joku väitti minulle, että ei Virossakaan se ensimmäinen aalto yrittäjiä menestynyt, mutta seuraavat alkoivat pärjäämään. Kyllä minä uskon, että Venäjälläkin jossain vaiheessa alkaa pärjääminen. Sitä en osaa sanoa koska se tapahtuu. Jos ei AB-alueella pärjää, niin ehkä kannattaa lähteä Venäjälle. ;)

Viroon olen käynyt itsekin tutustumassa, ollut suomalaisfarmille järjestämässä matkaa. Ei kovin ruusuiselta siellä näyttänyt. Omaakin mielenkiintoa oli asiaan, paljonkin. Mutta toimintaympäristönä tuhat kertaa luotettavampi kaikesta huolimatta kuin ryssänmaa, vaikka vaikeita ongelmiakin oli.  200 mk olis maksanut peltohehtaari jos virolainen yhtiökumppani olis ollut mukana kymmenkunta vuotta sitten remmissä mukana... Sapard-tuet ja EU-jäsenyys nyt. Nyt siellä jäljelle jääneet menestyjjiä. Viroa ja Venäjää ei ikinä saa verrata toisiinsa.


Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: hornborg;in erottava
Vielä venäjän bisneksen mahdottomuudesta. On siellä maksettu ja tienattu ainakin parisataa metsäkoneyhdistelmää. Monta stokmannia ja miljardeja myyntiä hyvällä katteella. Keskon kasvu ja tulos viimeiset liki 10 vuotta. yms yms   On satoja menestystarinoita. Vaan kyllä yksi porkkanamies vesittää nämä kaikki.


On menestystarinoita kunhan lähdet yrittämään metsäkoneilla suomalaisen firman töihin. Meni entinen keskikokoisen firman tj. eläkkeellä yrittämään sahabisnekseen. Osti motoketjut, ykskin hävisi mystillisesti, tuottavuus kovista johtajaotteista huolimatta luokkaa 50 %: a Suomen tasosta. Uhkailua, kiristystä, yletöntä byroratiaa, lahjusten vaatimista jne.....Mikään ei ole muuttunut. Nyt toiminta loppunut siellä...

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: hornborg;in erottava
Onko siinä eroa vieko koneen verottaja vaiko mystinen ryssä?

Murto-osa yrityksitä näkee 5v päivänsä. Huolettaako se sinua, EI. Koska et ole yrittäjä ja tieto on turha. Eikä siinä olekkaan mitää huolenaihetta, se on osa demokratiaa ja kapitalista maailmanjärjestystä.
Akana

poronpurija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 959
Vs: hornborg;in erottava
Ole hyvä vaan ja mene Karjalaan tai ihan minne tahansa, mutta älä laita MTK:n syyksi mitään.

 Ei se ole estänyt sinua naapuriin laajentumasta, eli ihan ittekseen vaan.

Siellä voit sitten esittää täydellisiä itsesi kokoisia juttuja.
Menoksi hus hus!

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: hornborg;in erottava
Onko siinä eroa vieko koneen verottaja vaiko mystinen ryssä?

Murto-osa yrityksitä näkee 5v päivänsä. Huolettaako se sinua, EI. Koska et ole yrittäjä ja tieto on turha. Eikä siinä olekkaan mitää huolenaihetta, se on osa demokratiaa ja kapitalista maailmanjärjestystä.

No, ei viitsitä kiistellä jonninjoutavalla. LY-tunnus kyllä löytyy itseltäkin, se yrittäjyys tässä ammatissa on tukahdetttu osin, osittain rajat vastaan muualtakin. Mutta siitä Venäjästä vieläkin, voi siellä  Venäjällä onnistuakin, mutta pienellä toimijalla on liian suuret vastavoimat usein Venäjänmaalla vastassa. Sen takia muutama epäonnnistunut esimerkki.  Tuokin on totta, että murto-osa yrityksistä näkee 5-vuotispäivänsä, uusien yritysten lista laskusuunnasta huolimatta on aika pitkä päivittäin talouslehdissä, tuleekin aina mieleen, moniko noista on elossa vielä 2-5 vuoden päästä ?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: hornborg;in erottava
Myönnän ettei asiantuntemukseni itäisten maiden maanviljelyksestä ole kovin häävi. Muualta kuulemiini juttuihin kun perustuu, mutta pointtini onkin se, että miksi pitää heti tyrmätä kaikki niin radikaalisti ???

Vielä tuosta MTK:n edunajamisesta. Tottakai on saatu aikaiseksi hyviäkin juttuja ja onhan se oikein, että yritetään ajaa jäsenistön etuja. Mutta niistä saavutuksista ja prioriteeteistä voidaan sitten olla montaa mieltä. Esimerkiksi minun mielestäni pääomaveroprosentin sumpliminen olisi loistava juttu toteutuessaan. Kiinteistöveron lasku tai joku sellainen on sitten taas sellainen no joo-o juttu. Kai se hyvä on sille joka sitä paljon maksaa, mutta jotenkin siitäkin tulee taas sellainen tunne, että jo on hyvä bisnes kun ei pystytä edes kiinteisveroa maksamaan. :)

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: hornborg;in erottava
Voi rakas porobuger ystäväiseni, en ole täydellinen. Likimainkaan. On mullakin paheeni, kauniit naiset, kuorsaan ja käytän kahvia.  :P :P  Sinulla ???
Akana