Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ahdinkoa pukkaa IV  (Luettu 16478 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Ahdinkoa pukkaa IV
Maastullissa oli taas juttua lihatilojen ja varsinkin possuosaston ahdingosta. Komeet käppyrät piirrettynä. Ja pyydetään VAIN 50sentin korotusta lihanhintaan. Tuo NPK käppyräkin pitää varmaan paikkansa, mutta paljonko sitä sitten possutila tarvii? Jos rehuviljaa kasvattaa omille elukoille, luulisi sen kusenkin sentään jonkinlaiseen lannoitukseen riittävän. Ja käppyröissähän on lihan hinta korkeammalla kuin moneen vuoteen. Mikä nyt taas mättää? Miten se viljan hinta liittyy siankasvatukseen? Jos kerran itse tuottaa rehuviljan lannoitettuna omalla lietteellä ja hiukan nakkaa jaralaista salpepperiä joukkoon, niin miten ihmeessä se voi aiheuttaa kustannuskriisin? Ei kai sitä omaa viljaa tarvi viedä kauppaan ja ostaa sieltä uudestaan listahinnalla? Ja monella sikatilalla näkyy olevan sellainen ilmatiivis siilo jonne rahdataan vilja tuoreena. Eli ei edes kuivaukseen mene rahaa. Korkeintaan siemen kuivataan kuivurissa. Ja ei kannata... Mikä hemmetti siinä sitten on kun ei kannata, silti rakennetaan lisää elukkatilaa ja ostellaan peltoa. Mistä sihen rahat löytyy? Kerran viikossa saa lukea jostakin kun ei kannata. Pitäskös mennä takaisin ala-asteelle ja opetella yhteen ja vähennyslaskut uusiks, ja miksei kertotauluakin. Tuota kannattavuuskriisiä en usko ennen kun loppuu se ostaminen ja muu rahalla reuhaaminen. Lihatalot sitä ja lihatalot tätä.... Helppo se on syyttää kaikkia muita paitsi itseään. Jos joku normaali yritys pystyy toimimaan vuoden siten että tulee pelkkää tappioo viikosta toiseen ja silti voi ostaa kaikenlaista, on se melkosen epäuskottavaa..... Tästä varmaan moni vetää hernehet käkättimeen, mutta joku raja sillä valittamisella pitää olla.  ::)

Viimeksi muokattu: 18.08.08 - klo:16:32 kirjoittanut SKN

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Ahdinkoa pukkaa IV
Tässä onkin kyseessä ns tukibluffaus.

Sikatilat tunkee kätensä toisten taskuun.

Helvetisti kun valehtelee niin kai osa on oltava totta.
Kui mää ain olen paras?

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Ahdinkoa pukkaa IV
***tu skn:ä vähä hiilenä ;D onhan se totta jos ei saa euroa kolmena takaisin niin kusessa ollaan :'( ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ahdinkoa pukkaa IV
***tu skn:ä vähä hiilenä ;D onhan se totta jos ei saa euroa kolmena takaisin niin kusessa ollaan :'( ;D
Nii, hiilenä tai en. Mikä se sellainen talouskatastrofi on jos pystyy investoimaan vaikka tappioo tulee? Mun käsitys siitä on se ettei pysty maksamaan enää laskuja ja pankissakin on hanat kiinni, eli ei saa enää lainojen lyhennyksiin uutta lainaa ja kaikilta muilta laskuttajilta se kolmas karhukirje on tullut postissa. lopulta paikallinen sähkön toimittaja katkasee sähköt. Eli se on totaalisen soronoo ja kaput eli sluut loppu. Kitistään ja pillitetään jostain lihanhinnasta verrattuna viljan hintaa. Koskas puhutaan niistä tuista jotka tulee per/hehtaari? Ja muusta rahan tulosta? Ei ilmeisesti koskaan kun vaan rutistaan ja verrataan lihasta saatua hintaa tuotanto kustannuksiin..... Itse jauholakkina olen/ollaan ääliöitä kun kukaan ei oikeestaan koskaan rutise julkisuudessa niistä kasvaneista tuotantokustannuksista. Jo pelkkä apulannan hinnan nousu saa haukkomaan henkeä. Mut ei sillä ole väliä kun lihantuottajat painii hintakurimuksessa ja kärsii nälkää...... Missäs se MTK:n viljavaliokunta on maastullista ja muista ituniskamedioista? Ei missään, ne vaan nauttii luottamusta ja kantaa käpyjä lihantuottajien grillituleen et ruoka pysyy kuumana ja lämpöä riittää.... >:(
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Hälläväli

  • Vieras
Vs: Ahdinkoa pukkaa IV
Muistelen, että kun vuosi sitten viljan hinta pompahti jyrkästi ylöspäin, niin ensimmäisenä olivat  asiasta valittamassa maidon- ja naudanlihan tuottajat.

Tämä tuntui käsittämättömältä, sillä naudat ovat märehtijöitä, joiden  ravinto koostuu pääosin heinäkasveista, siis ei todellakaan viljasta.

Siis tajuatteko, naudat ovat MÄ-REH-TI-JÖI-TÄ, eivät YK-SI-MA-HAI-SI-A.

Pitääkö asia vääntää  vielä rautakangesta?  Mitä häh?

http://www.kotimaisetkasvikset.fi/finfood/ffom.nsf/0c0aa8187130c1d24225685f0075031b/ab8324a73d7e27fcc22564f40038c21b?OpenDocument

Siis todellakin, ei nautakarjan pitäjillä ollut mitään asiallista syytä valittaa viljan hinnan noususta, koska sen merkitys on, tai ainakin pitäisi olla hyvin vähäinen nautojen ruokinnassa.


ä

Hälläväli

  • Vieras
Vs: Ahdinkoa pukkaa IV
Tässä onkin kyseessä ns tukibluffaus.

Sikatilat tunkee kätensä toisten taskuun.

Helvetisti kun valehtelee niin kai osa on oltava totta.


Sinun taskuihisi en todellakaan käsiäni tunge, tiedä  vielä mitä sieltä sormet  tapaisivatkaan...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ahdinkoa pukkaa IV
Muistelen, että kun vuosi sitten viljan hinta pompahti jyrkästi ylöspäin, niin ensimmäisenä olivat  asiasta valittamassa maidon- ja naudanlihan tuottajat.

Tämä tuntui käsittämättömältä, sillä naudat ovat märehtijöitä, joiden  ravinto koostuu pääosin heinäkasveista, siis ei todellakaan viljasta.

Siis tajuatteko, naudat ovat MÄ-REH-TI-JÖI-TÄ, eivät YK-SI-MA-HAI-SI-A.

Pitääkö asia vääntää  vielä rautakangesta?  Mitä häh?

http://www.kotimaisetkasvikset.fi/finfood/ffom.nsf/0c0aa8187130c1d24225685f0075031b/ab8324a73d7e27fcc22564f40038c21b?OpenDocument

Siis todellakin, ei nautakarjan pitäjillä ollut mitään asiallista syytä valittaa viljan hinnan noususta, koska sen merkitys on, tai ainakin pitäisi olla hyvin vähäinen nautojen ruokinnassa.


ä

Ja sianlihantuottajillako sitten on aihetta valittaa????
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Punikki

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: Ahdinkoa pukkaa IV
Voi meitä suuruuden  hulluja hiekkalaatikolla  leikkijiä

 :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Ahdinkoa pukkaa IV
Missäs se MTK:n viljavaliokunta on maastullista ja muista ituniskamedioista? Ei missään, ne vaan nauttii luottamusta ja kantaa käpyjä lihantuottajien grillituleen et ruoka pysyy kuumana ja lämpöä riittää.... >:(
Mää olen kanssa ihmetellyt kun Nissistä ei ole ollut kuvaa lehdessä pitkään aikaan. Taitaa edustaa väärää puoluetta MTK:ssa koko viljavaliokunta. No ei vaan, rehellisesti sanottuna viljavaliokunta ei varmaankaan paljon pysty asioihin vaikuttamaan. Eniten odotan ratkaisuja sellaiselta taholta kuin markkinatalous. Elikkä

1. Viljelijät pystyvät viemään viljaa ulos itse.
2. Neuvottelevat kotimaassa oma-alotteisesti loppuasiakkaan kanssa. Esim. Uudet rehuteollisuuden yksiköt.
3. Boikotoivat kaikkein heikoimpia ostajia.
4. Kehittävät yhteistoimintaa ihan oikeasti elikkä ostavat rapidin kimppaan naapurin kanssa.
5. Osallistuvat lämpökeskusten kehittämishankkeisiin jotta älyttömän kallista öljyä voidaan korvata kotimaisella eneregialla.
6. Jatketaan ponnisteluja uusien lannoitevalmistajien saamiseksi Suomen markkinoille.
7. Kehitettäisiin omaa aivotoimintaa sillä tavalla, että koitettaisiin keksiä itse ratkaisuja ongelmiin, eikä aina huudettaisi MTK:ta, Kepua, valtiota yms. yhteisöä hätiin.

Tossa nyt aluksi jotain...

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Ahdinkoa pukkaa IV
***tu skn:ä vähä hiilenä ;D onhan se totta jos ei saa euroa kolmena takaisin niin kusessa ollaan :'( ;D
Nii, hiilenä tai en. Mikä se sellainen talouskatastrofi on jos pystyy investoimaan vaikka tappioo tulee? Mun käsitys siitä on se ettei pysty maksamaan enää laskuja ja pankissakin on hanat kiinni, eli ei saa enää lainojen lyhennyksiin uutta lainaa ja kaikilta muilta laskuttajilta se kolmas karhukirje on tullut postissa. lopulta paikallinen sähkön toimittaja katkasee sähköt. Eli se on totaalisen soronoo ja kaput eli sluut loppu. Kitistään ja pillitetään jostain lihanhinnasta verrattuna viljan hintaa. Koskas puhutaan niistä tuista jotka tulee per/hehtaari? Ja muusta rahan tulosta? Ei ilmeisesti koskaan kun vaan rutistaan ja verrataan lihasta saatua hintaa tuotanto kustannuksiin..... Itse jauholakkina olen/ollaan ääliöitä kun kukaan ei oikeestaan koskaan rutise julkisuudessa niistä kasvaneista tuotantokustannuksista. Jo pelkkä apulannan hinnan nousu saa haukkomaan henkeä. Mut ei sillä ole väliä kun lihantuottajat painii hintakurimuksessa ja kärsii nälkää...... Missäs se MTK:n viljavaliokunta on maastullista ja muista ituniskamedioista? Ei missään, ne vaan nauttii luottamusta ja kantaa käpyjä lihantuottajien grillituleen et ruoka pysyy kuumana ja lämpöä riittää.... >:(

jos et huomannut niin maaseutulaisessa oli joku viikko sitten ilmoitus jossa haettiin porukkaa mtk:n viljavalio kuntaan ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Ahdinkoa pukkaa IV
Missäs se MTK:n viljavaliokunta on maastullista ja muista ituniskamedioista? Ei missään, ne vaan nauttii luottamusta ja kantaa käpyjä lihantuottajien grillituleen et ruoka pysyy kuumana ja lämpöä riittää.... >:(
Mää olen kanssa ihmetellyt kun Nissistä ei ole ollut kuvaa lehdessä pitkään aikaan. Taitaa edustaa väärää puoluetta MTK:ssa koko viljavaliokunta. No ei vaan, rehellisesti sanottuna viljavaliokunta ei varmaankaan paljon pysty asioihin vaikuttamaan. Eniten odotan ratkaisuja sellaiselta taholta kuin markkinatalous. Elikkä

1. Viljelijät pystyvät viemään viljaa ulos itse.
2. Neuvottelevat kotimaassa oma-alotteisesti loppuasiakkaan kanssa. Esim. Uudet rehuteollisuuden yksiköt.
3. Boikotoivat kaikkein heikoimpia ostajia.
4. Kehittävät yhteistoimintaa ihan oikeasti elikkä ostavat rapidin kimppaan naapurin kanssa.
5. Osallistuvat lämpökeskusten kehittämishankkeisiin jotta älyttömän kallista öljyä voidaan korvata kotimaisella eneregialla.
6. Jatketaan ponnisteluja uusien lannoitevalmistajien saamiseksi Suomen markkinoille.
7. Kehitettäisiin omaa aivotoimintaa sillä tavalla, että koitettaisiin keksiä itse ratkaisuja ongelmiin, eikä aina huudettaisi MTK:ta, Kepua, valtiota yms. yhteisöä hätiin.

Tossa nyt aluksi jotain...

Viljelijän asema on tässä ketjussa aika toivoton, viljelijä ostaa kaikki tuotantonsa komponenetit paikallisesta rautakaupasta paikalliseen korkeaan hintatasoon ja myy tuotteensa maailmanmarkkinahintaan, eli sillä hinnalla miknkä vastaava tuote maksaa satamassa.
Yhtälö on periaatteessa toivoton, ilman tukia ei koko homma toimisi ...

Viljelijä voi tietenkin tehdä "jotain", mutta tosiasia on, että koko ala on niin virkamiesten ja yhteiskunnan ohjauksessa, ettei normaalit markkinatalouden menetelmät toimi, eikä viljelijä pysty tekemään valintoja ja päätöksiä, jolla toimintaa voisi luonnollisesti kehittää.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Ahdinkoa pukkaa IV
***tu skn:ä vähä hiilenä ;D onhan se totta jos ei saa euroa kolmena takaisin niin kusessa ollaan :'( ;D
Nii, hiilenä tai en. Mikä se sellainen talouskatastrofi on jos pystyy investoimaan vaikka tappioo tulee? Mun käsitys siitä on se ettei pysty maksamaan enää laskuja ja pankissakin on hanat kiinni, eli ei saa enää lainojen lyhennyksiin uutta lainaa ja kaikilta muilta laskuttajilta se kolmas karhukirje on tullut postissa. lopulta paikallinen sähkön toimittaja katkasee sähköt. Eli se on totaalisen soronoo ja kaput eli sluut loppu. Kitistään ja pillitetään jostain lihanhinnasta verrattuna viljan hintaa. Koskas puhutaan niistä tuista jotka tulee per/hehtaari? Ja muusta rahan tulosta? Ei ilmeisesti koskaan kun vaan rutistaan ja verrataan lihasta saatua hintaa tuotanto kustannuksiin..... Itse jauholakkina olen/ollaan ääliöitä kun kukaan ei oikeestaan koskaan rutise julkisuudessa niistä kasvaneista tuotantokustannuksista. Jo pelkkä apulannan hinnan nousu saa haukkomaan henkeä. Mut ei sillä ole väliä kun lihantuottajat painii hintakurimuksessa ja kärsii nälkää...... Missäs se MTK:n viljavaliokunta on maastullista ja muista ituniskamedioista? Ei missään, ne vaan nauttii luottamusta ja kantaa käpyjä lihantuottajien grillituleen et ruoka pysyy kuumana ja lämpöä riittää.... >:(
Tuo lihavoitu on totta... Jos pystyy maksamaan isoistakin peltoaloista (yli 20ha) yli 12500€/ha niin mikä kassakriisi se on. Tuotantoakin laajennetaan omalla rahalla, joten sekään ei viittaa ahdinkoon, eikä uskon puutteesta tulevaisuuteen. En silti väitä, että 200€/t ohra vs sianliha 1,45€/kg, olisi hyvä yhtälö. Uskon, että sillä yhtälöllä tulee tappiota, mutta jos joku sikamies ihan tosissaan uskoo, että kasvinviljely voi pysyä tappiolla (Kate 2:sen jälkeen) enemmän kuin 15 vuotta, niin hän perusti bisneksensä samalle olettamukselle, kuin Itä-Suomen paperitehtaat - ILMAISELLE RAAKA-AINEELLE. Nyky lannoitteen hinnoilla viljaan kohdistuu enenevässä määrin korotuspaineita, toivon, että se saadaan ja toivottavasti lihan hintaan saadaan tuntuva korotus, jotta kummatkin voivat tuottaa voittoa. Jos sikatalous ei parane, niin kohta Suomessa vähenee rehuviljan kulutus... Sekään ei ole hyvä juttu. Ei kaikki voi pelkkää vehnää ja kauraa tuottaa Timpan rakastamille brotkotiloille. ;D
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Ahdinkoa pukkaa IV
***tu skn:ä vähä hiilenä ;D onhan se totta jos ei saa euroa kolmena takaisin niin kusessa ollaan :'( ;D
Nii, hiilenä tai en. Mikä se sellainen talouskatastrofi on jos pystyy investoimaan vaikka tappioo tulee? Mun käsitys siitä on se ettei pysty maksamaan enää laskuja ja pankissakin on hanat kiinni, eli ei saa enää lainojen lyhennyksiin uutta lainaa ja kaikilta muilta laskuttajilta se kolmas karhukirje on tullut postissa. lopulta paikallinen sähkön toimittaja katkasee sähköt. Eli se on totaalisen soronoo ja kaput eli sluut loppu. Kitistään ja pillitetään jostain lihanhinnasta verrattuna viljan hintaa. Koskas puhutaan niistä tuista jotka tulee per/hehtaari? Ja muusta rahan tulosta? Ei ilmeisesti koskaan kun vaan rutistaan ja verrataan lihasta saatua hintaa tuotanto kustannuksiin..... Itse jauholakkina olen/ollaan ääliöitä kun kukaan ei oikeestaan koskaan rutise julkisuudessa niistä kasvaneista tuotantokustannuksista. Jo pelkkä apulannan hinnan nousu saa haukkomaan henkeä. Mut ei sillä ole väliä kun lihantuottajat painii hintakurimuksessa ja kärsii nälkää...... Missäs se MTK:n viljavaliokunta on maastullista ja muista ituniskamedioista? Ei missään, ne vaan nauttii luottamusta ja kantaa käpyjä lihantuottajien grillituleen et ruoka pysyy kuumana ja lämpöä riittää.... >:(
Tuo lihavoitu on totta... Jos pystyy maksamaan isoistakin peltoaloista (yli 20ha) yli 12500€/ha niin mikä kassakriisi se on. Tuotantoakin laajennetaan omalla rahalla, joten sekään ei viittaa ahdinkoon, eikä uskon puutteesta tulevaisuuteen. En silti väitä, että 200€/t ohra vs sianliha 1,45€/kg, olisi hyvä yhtälö. Uskon, että sillä yhtälöllä tulee tappiota, mutta jos joku sikamies ihan tosissaan uskoo, että kasvinviljely voi pysyä tappiolla (Kate 2:sen jälkeen) enemmän kuin 15 vuotta, niin hän perusti bisneksensä samalle olettamukselle, kuin Itä-Suomen paperitehtaat - ILMAISELLE RAAKA-AINEELLE. Nyky lannoitteen hinnoilla viljaan kohdistuu enenevässä määrin korotuspaineita, toivon, että se saadaan ja toivottavasti lihan hintaan saadaan tuntuva korotus, jotta kummatkin voivat tuottaa voittoa. Jos sikatalous ei parane, niin kohta Suomessa vähenee rehuviljan kulutus... Sekään ei ole hyvä juttu. Ei kaikki voi pelkkää vehnää ja kauraa tuottaa Timpan rakastamille brotkotiloille. ;D

Niin, maan arvonnousu ei enää perustu sen tuottoon tai saatuun tukeen, jostakin syystä yhteiskunnan muut arvot nostavat myös maan arvoa suhteettomasti.
Tämän lisäksi nykyinen tukijärjestelmä vielä nostaa lisää peltomaan arvoa.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Ahdinkoa pukkaa IV
Maatalouden harjoittaminen Suomessa on siis hyvää hommaa. MOT
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ahdinkoa pukkaa IV
Ja tätäkin topiikkia kustannuskriisiläiset varmaan lukee mut ei viitsi millään tapaa kommentoida tai puolustautua. Näitä "Ahdinkoa pukkaa" topiikkeja on jo useampia. Omilla topiikeilla keskitytään vaan haukkumaan lihataloja. Kertokaa nyt joku ihmeessä miten sitä tappiollista toimintaa voi harjoittaa ja samalla suorittaa mittavia investointeja, ja kaiken huipuksi vielä pankin kovakorkosella rahalla? HÄH????? MITEN HÄH???? Tää on vähän kun kysyis poliitikolta millanen sää on ulkona, Vastaus on, juueikyyleikyljuu sataa tai oikeastaan periferiassamme vallitsee subtrooppisesti korrelloitunut, pienempää mittakaavaa noudattava, suhteellisuusteorian ja kvanttimetafysiikan lakeihin inventoitunut kosteusilmiö, jonka mediatiivisen kumalatiivisellä puolella on retromenttaalinen kompensointi maan ja atmosfäärin välissä....  ::)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159