Vieläkö tätä nykytraktoreiden kulutusta jaksetaan jahkailla, juoppoja ne on kaikki...
joo joo. kyllä tällä nykytenkniikalla pitäsi saada 4 koneen kulutus edes lähelle tota 10l tunnis ed.mainitun työn tekemises. mutta ei niin ei!!!
*** Se saataisiin nykytekniikalla vielä paljonkin pienemmäksi, mutta niin ei voi tehdä, moottoria ei saa mitenkään mahtumaan minkäänlaisten pakokaasunormien sisään.
näin on vaan ny näppylät, todistettu on. kyllä mun mielestä moottori teknolokia on mennyt rajusti alaspäin jos neloskonetta ei saada käymään vähemmällä polttoaineella kuin iän kuluttama natikan 6-kone.
*** Teknologia on mennyt natikan ajoista valovuoden eteenpäin, mutta niin on menneet saastenormitkin.
mun mielestä nämä kaks on aivan vertaalu kelepoosia keskenään kun samankokonen äes, ja suunnillen sama työsyvyys. painoa ei paljoa natikkaa enempää ännäs taida olla, on siinä kyllä etukuormaaja mutta mitäs tuo ny niin paljoa vaikuttaa.
*** Paitsi että se "kotiviritteinen" natikka käy aivan jesuksen suurella ilmaylijäämällä, typenoksidit on sitä luokkaa, että tämänpäivän mittareissa ei riitä asteikot. Jos joku insinööri päästäis ton natikan kaltaisen koneen markkinoille se inssi istuis linnassa.
Joku tuolla rinnasti 6800:n ja N:n, ei mitään yhteistä, täysin eri tekniikka (polttoainelaitteissa), kuten myös 6800 rivipumppu/jakajapumppu, eivät vertailukelpoisia.
Nykymoottorit aika tarkkoja ajotavasta, ajotavalla helposti jopa 20% vaikutus kulutukseen (hurrit olivat vasta tutkineetkin).
Portaattomien hyvät kulutuslukemat perustuvat siihen, että moottori ja vaihteisto "keskustelee" keskenään ja toimivat optimi hyötyalueella, eikä tyhmä kuski pääse sekaan säheltämään.
Jos joku tosiaan haluaa kulutuksen ja tehon optimiin, niin vanha Valtu 905 viisireikäsillä suuttimilla, cooleri ja turbo, ahtopaineet luokkaa 1,5-2bar, silloin ollaan aika lähellä ihannetta tehon ja kulutuksen suhteen. Kyllä homma haisee kun sillä möyrästää Greenpeacea karkuun...