Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 400m2 konehallin lämmitys  (Luettu 27319 kertaa)

simppu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: 400m2 konehallin lämmitys
ei voi ymmärtää mihin paskaan nämä keskustelut aina kääntyy.vaikka itekki huumori mies oon. kaikilla ei varmaan oo sitä elämää.

simppu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: 400m2 konehallin lämmitys
eikö voi jäättää kirjottamatta jos ei mistään mitään tajua!

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: 400m2 konehallin lämmitys
Kauhian pienil määril te lämmitettyä saate. :o

 Sulla on harva halli. Hyvin eristetty on eristetty hyvin.  ;)
Ai jaa :o :-[ No siitähän se sitte johtuukin että 200m2 lämmitykseen menee 60m3 Puuta. :-[ No hiukan otetaan lisäksi käyttövettä  navetalle samasta pannusta.
Reilu sadan neliön talossa palaa normi vuonna 35- 40m3. Puukattila, vesikierto .. :o

 No, mulla nyt menee jokatapauksessa alle 800 litraa vuodessa öljyä, joka pitäisi vastata siis n. 8 heittomottia koivuklapeja. En kyllä itsekään usko että se riittäisi, eli todennäiköisesti puulla ei päästä kuitenkaan niin hyvään hyötysuhteeseen, kuin öljyllä. Onhan öljy lisäksi kauhean helppo artikkeli polttaa. 

  Talon lämmitystä ei nyt kannata verrata, koska asuintalossa pidetään kuitenkin 20-23 astetta lämmintä ja kuten tiedämmekin, niin asteen nosto sisäilman lämpötilassa nostaa energian kulutusta n. 5(?) %.
Niin tossa hiukan reilussa 200m2 on mukan myös asuinrakennus. Pajan lämpöisen osan lämpötila on noin 15 astetta Ja on lattia lämpö. Aijon putket laittaa myös laajennus osan lattiaan ja taas palaa lisää puita. :-[ ÖÖlinki on kyllä helppo ja vaivaton ratkaisu.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19969
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: 400m2 konehallin lämmitys
Moommalaiset kerää vanhat sähkötolpat ja kattopellit kylän purkukohteista. Niistä kynästellään halli, seinän väliin eristeeksi oman maan turvetta. Moommalainen uusi hallivalmistaja nimee tuotteensa "Mörrimöykyn koloksi". Se on sitä kokoluokkaa jossa belorin rekka pääsee ajamaan ympäri, perävaunun kanssa.

Oliskos ilmalämmöllä lämmittäminen huono idea??
Ilmalämpöpumppu vaatii kovilla pakkasilla tuekseen jonkun muun lämmitysmuodon. Olikon 20 astetta se raja vai 15, en muista.

Vaatiiko ? Meidän 3 Mitsubishia ainoana lämmityslaitteena tuossa 600 m2 (6.5 m korkeassa) hallitilassa pitäneet tasaisessa 16 asteessa, vaikka oli tuossa kuukausi sitten -32,9 astetta ? Lienevät viallisia sitten. Seinämateriaali betoni, katto T-palkista, noin 10 cm styroksi seinien sisällä eristeenä. Mesvac nosto-ovi 5 m x 4.3 m, eristyslasiset ikkunat katonrajassa. Koko ajan käynnissä olevaa poistotuuletusta ei ole.

-SS-

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: 400m2 konehallin lämmitys
Moommalaiset kerää vanhat sähkötolpat ja kattopellit kylän purkukohteista. Niistä kynästellään halli, seinän väliin eristeeksi oman maan turvetta. Moommalainen uusi hallivalmistaja nimee tuotteensa "Mörrimöykyn koloksi". Se on sitä kokoluokkaa jossa belorin rekka pääsee ajamaan ympäri, perävaunun kanssa.

Oliskos ilmalämmöllä lämmittäminen huono idea??
Ilmalämpöpumppu vaatii kovilla pakkasilla tuekseen jonkun muun lämmitysmuodon. Olikon 20 astetta se raja vai 15, en muista.

Vaatiiko ? Meidän 3 Mitsubishia ainoana lämmityslaitteena tuossa 600 m2 (6.5 m korkeassa) hallitilassa pitäneet tasaisessa 16 asteessa, vaikka oli tuossa kuukausi sitten -32,9 astetta ? Lienevät viallisia sitten. Seinämateriaali betoni, katto T-palkista, noin 10 cm styroksi seinien sisällä eristeenä. Mesvac nosto-ovi 5 m x 4.3 m, eristyslasiset ikkunat katonrajassa. Koko ajan käynnissä olevaa poistotuuletusta ei ole.

-SS-
Niin eihän se välttämättä muuta tarvii lämpöä mutta kovimmilla pakkasilla se on melkein suora sähkön tasolla... 

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19969
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: 400m2 konehallin lämmitys
Moommalaiset kerää vanhat sähkötolpat ja kattopellit kylän purkukohteista. Niistä kynästellään halli, seinän väliin eristeeksi oman maan turvetta. Moommalainen uusi hallivalmistaja nimee tuotteensa "Mörrimöykyn koloksi". Se on sitä kokoluokkaa jossa belorin rekka pääsee ajamaan ympäri, perävaunun kanssa.

Oliskos ilmalämmöllä lämmittäminen huono idea??
Ilmalämpöpumppu vaatii kovilla pakkasilla tuekseen jonkun muun lämmitysmuodon. Olikon 20 astetta se raja vai 15, en muista.

Vaatiiko ? Meidän 3 Mitsubishia ainoana lämmityslaitteena tuossa 600 m2 (6.5 m korkeassa) hallitilassa pitäneet tasaisessa 16 asteessa, vaikka oli tuossa kuukausi sitten -32,9 astetta ? Lienevät viallisia sitten. Seinämateriaali betoni, katto T-palkista, noin 10 cm styroksi seinien sisällä eristeenä. Mesvac nosto-ovi 5 m x 4.3 m, eristyslasiset ikkunat katonrajassa. Koko ajan käynnissä olevaa poistotuuletusta ei ole.

-SS-
Niin eihän se välttämättä muuta tarvii lämpöä mutta kovimmilla pakkasilla se on melkein suora sähkön tasolla...

Ilmalämpöpumppudenialistien pettymykseksi näitä kovimpia (vuorokautisia) pakkasjaksoja on talvikuukausinakin vain joitakin kymmeniä tunteja. Muuna aikana toimitaan -15 - -5 asteen lämpötiloissa, joista jo saa pumpatuksi kovinkin hyvin lämpöä sisälle, nykyaikaisilla laitteilla.

Ja muistetaan, että päivä -30 asteen COP 1 - pumppauksella ja toinen päivä -5 asteessa COP 4:llä pumppaamalla, tuottaa silti keskimäärin COP2 :n kertoimella lämpöä sisään.

-SS-

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: 400m2 konehallin lämmitys
aika vähällä lämmöllä menee isokin halli. mulla on toi isompi halli 6.5m vapaakorkeudella ja neliöitä muistaakseni 350 luokkaa. eristykseen ja etenkin nosto-ovien laatuun kun kiinnittää juomiota niin säästää jo paljon. tiivit nosto-ovet säästää lämpöä huimasti.

hakkeella lämiää. haketta menee n.300-400m3 vuodessa, mutta lämmitetään sillä muutakin.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: 400m2 konehallin lämmitys
aika vähällä lämmöllä menee isokin halli. mulla on toi isompi halli 6.5m vapaakorkeudella ja neliöitä muistaakseni 350 luokkaa. eristykseen ja etenkin nosto-ovien laatuun kun kiinnittää juomiota niin säästää jo paljon. tiivit nosto-ovet säästää lämpöä huimasti.

hakkeella lämiää. haketta menee n.300-400m3 vuodessa, mutta lämmitetään sillä muutakin.

No vähä muutakin joo. Mulla menee 5-600m3 haketta ja lämmitettävää vajaa 3500m2...

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: 400m2 konehallin lämmitys
aika vähällä lämmöllä menee isokin halli. mulla on toi isompi halli 6.5m vapaakorkeudella ja neliöitä muistaakseni 350 luokkaa. eristykseen ja etenkin nosto-ovien laatuun kun kiinnittää juomiota niin säästää jo paljon. tiivit nosto-ovet säästää lämpöä huimasti.

hakkeella lämiää. haketta menee n.300-400m3 vuodessa, mutta lämmitetään sillä muutakin.

No vähä muutakin joo. Mulla menee 5-600m3 haketta ja lämmitettävää vajaa 3500m2...

***aha.

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: 400m2 konehallin lämmitys
aika vähällä lämmöllä menee isokin halli. mulla on toi isompi halli 6.5m vapaakorkeudella ja neliöitä muistaakseni 350 luokkaa. eristykseen ja etenkin nosto-ovien laatuun kun kiinnittää juomiota niin säästää jo paljon. tiivit nosto-ovet säästää lämpöä huimasti.

hakkeella lämiää. haketta menee n.300-400m3 vuodessa, mutta lämmitetään sillä muutakin.

No vähä muutakin joo. Mulla menee 5-600m3 haketta ja lämmitettävää vajaa 3500m2...

Mulla on 240m2 lämmin halli, lattialämmityksellä. Vuodessa menee haketta n. 400 kuutiota. Tosin sillä lämpiää myös 150 metriä kanaaleita, 350 m2 asuintalo, talousrakennuksessa 60m2 lämmintä tilaa ja navetalla menee lämmitettyä vettä n. 6-8 m3 päivässä. Ja taitaapa mennä vielä johonkin muuhunkin pikkuisen. Mutta haketta menee kuitenkin se yli 300 mottia, sehän se tärkeintä tässä oli!!

juhani

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 115
Vs: 400m2 konehallin lämmitys
Eli tuotat lämpöä yli 200mekawattia tuolla hakemäärällä

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: 400m2 konehallin lämmitys


No vähä muutakin joo. Mulla menee 5-600m3 haketta ja lämmitettävää vajaa 3500m2...

Mulla on 240m2 lämmin halli, lattialämmityksellä. Vuodessa menee haketta n. 400 kuutiota. Tosin sillä lämpiää myös 150 metriä kanaaleita, 350 m2 asuintalo, talousrakennuksessa 60m2 lämmintä tilaa ja navetalla menee lämmitettyä vettä n. 6-8 m3 päivässä. Ja taitaapa mennä vielä johonkin muuhunkin pikkuisen. Mutta haketta menee kuitenkin se yli 300 mottia, sehän se tärkeintä tässä oli!!

Kolmen viikon aikana meni 130 mottia haketta.......
Käteinen ratkasee

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: 400m2 konehallin lämmitys
Äkkiäajatellen kivirakenteinen (harkko, siporex) halli ja lämpöpumppulämmitys vois sopia hyvin yksiin. Silloin varaava massa tasapainottaa ulkolämpötilan notkahduksia.

Työskentelyä ajatellen lämpimään korjaushalliin riittää reilun 10 asteen lämpötila. Talvellakin on kuitenkin yleensä senverran asiaa ulkosalle, että paree toimia ulkokamppeissa.

Jos käytössä ei ole hakepannua satojen neliöiden hallin lämmitykseen, niin melkein tulisi mieleen jonkinlanen osastointi. Ainakin sydäntalven aikaan vois hieman vähentää lämmöntarvetta rajaamalla lämpimän tilan vaan just sen kokoiseksi kun tarviaa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Kenni

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 284
  • Nyt huudetaan!
Vs: 400m2 konehallin lämmitys
Mulla on lämmitettävänä uusi 1500m2 supermarketti jonka lämmitykseen meni helmikuussa 26MWh.

btwft

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: 400m2 konehallin lämmitys
Mulla lämmintä tilaa 80 m2 ja kuutioita siinä on 340m3. Lämmitys ilmalämpöpumpulla ja pidetään 10 asteen ylläpitolämmitysasennossa. Lämmitykseen meni viime vuonna n. 1600 kwh. Lattiaan on asennettu myös lämpöputket ja pikkuwatti sähkökattila lämmönlähteeksi, en kylläkään ole ottanut sitä käyttöön kun ILP toimii niin hyvin ja taloudellisesti.