Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Angus vai Hereford?  (Luettu 15765 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Angus vai Hereford?
Pari sonnia 100:lle emolehmälle? :D juu pitkääkös poikimiskautta emo-heikin karjassa vietetään?  Vai onko sulla ympärivuotinen sirkus päällä? Vaikko merkkarina poikia käytät?

Jooo, ei minulla ole sataa emolehmää ...
Mutta kommentoin vain kaverin kirjoitusta, sadalla emolehmälle yksi sonni, mielestäni siinä menisi toinenekin ja ehkä jopa kolmaskin ...
Mulla on viistoista lehmää, jotka yksi sonni hoitelee.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Angus vai Hereford?
Pari sonnia 100:lle emolehmälle? :D juu pitkääkös poikimiskautta emo-heikin karjassa vietetään?  Vai onko sulla ympärivuotinen sirkus päällä? Vaikko merkkarina poikia käytät?

Jooo, ei minulla ole sataa emolehmää ...
Mutta kommentoin vain kaverin kirjoitusta, sadalla emolehmälle yksi sonni, mielestäni siinä menisi toinenekin ja ehkä jopa kolmaskin ...
Mulla on viistoista lehmää, jotka yksi sonni hoitelee.

Eikö se yksi sonni hoitelisi siinä samalla tupla määrän lehmiä?

Jooo, mutta ensin pitää hommata ne lehmät, joita se sonni voi hoidella ...

Maria

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 108
Vs: Angus vai Hereford?
Onko kellään kokemusta kuinka on hiehoilla onnistunut poikimiset eri rotuisesta sonnista? ???

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Angus vai Hereford?
Pari sonnia 100:lle emolehmälle? :D juu pitkääkös poikimiskautta emo-heikin karjassa vietetään?  Vai onko sulla ympärivuotinen sirkus päällä? Vaikko merkkarina poikia käytät?

Jooo, ei minulla ole sataa emolehmää ...
Mutta kommentoin vain kaverin kirjoitusta, sadalla emolehmälle yksi sonni, mielestäni siinä menisi toinenekin ja ehkä jopa kolmaskin ...
Mulla on viistoista lehmää, jotka yksi sonni hoitelee.
Entä jos on hyvä sonni jota haluaa ensisijaisesti käyttää. Kuukaudeksi ensin tuo yksi sonni vaikka nyt sen sadan emon joukkoon ja kuukauden jälkeen pari sonnia lisää hoitamaan loput. Nousee helposti tiinehtyminen kuitenkin yhdelläkin sonnilla aika korkealle. Riski on toki. Ja rasittuuko liikaa :D :P

Imme

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 775
  • "Lasten tekemät lahjat on rakkaimpia" Apple
Vs: Angus vai Hereford?
Onko kellään kokemusta kuinka on hiehoilla onnistunut poikimiset eri rotuisesta sonnista? ???

http://www2.mloy.fi/SKJOWeb/WWWjasu/BullData.asp?strLang=FI&strBreed=9&strHBNo=81691

Tuota tilasin emännyydelle pyttyyn noin vuosi sitten 30 kpl. Kaikki on menneet kohta ja käytetään huonoilla eläimillä ja sitten kun on koitettu jo 3-4 kertaa muulla hyvällä lypsyrotusella. Hyvin on poikineet kaikki hiehot ja lehmät. Vasikat kasvaa todella hyvin ma lähti välitykseen 71 päivää ikänen tyttövasikka  138 kg  luulen että tulee tiliä enemmän kuin viimeisestä poistolehmästä, pienestä 242 kg oli  veroineen alle 500
Jos kyseessä on asia, jonka voi ratkaista rahalla, niin ei ole kyse ongelmasta vaan rahasta.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Angus vai Hereford?
Pari sonnia 100:lle emolehmälle? :D juu pitkääkös poikimiskautta emo-heikin karjassa vietetään?  Vai onko sulla ympärivuotinen sirkus päällä? Vaikko merkkarina poikia käytät?

Jooo, ei minulla ole sataa emolehmää ...
Mutta kommentoin vain kaverin kirjoitusta, sadalla emolehmälle yksi sonni, mielestäni siinä menisi toinenekin ja ehkä jopa kolmaskin ...
Mulla on viistoista lehmää, jotka yksi sonni hoitelee.
Entä jos on hyvä sonni jota haluaa ensisijaisesti käyttää. Kuukaudeksi ensin tuo yksi sonni vaikka nyt sen sadan emon joukkoon ja kuukauden jälkeen pari sonnia lisää hoitamaan loput. Nousee helposti tiinehtyminen kuitenkin yhdelläkin sonnilla aika korkealle. Riski on toki. Ja rasittuuko liikaa :D :P

Kyllä se yksi sonni koko lauman hoitelee, mutta sillä mene siihen aikaa puoli vuotta ....

makke00

  • Vieras
Vs: Angus vai Hereford?
angus on rasvasempi ku hereford mutta kesympi

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Angus vai Hereford?
no tota en sitten usko millään että angus olisi kesympi kuin hereford toki poikkeuksiakin löytyy
angus on sitten taas mukavempi käsitellä kun liikkuu vasikatkin menee ihan eri tavalla autoon kuin heret

meillä käytetään hiehoilla angus tais hereford sonnia
simmentaal hiehoja on astutettu simmental sonnilla kuitenkin hyvä kattoa että syntymäpainoindeksi on pieni kaikki on tähän asti poikinut hyvin

poronpurija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 959
Vs: Angus vai Hereford?
Onhan se niinkin, mutta Bedford on edelleen kova menemään.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Angus vai Hereford?
Onhan se niinkin, mutta Bedford on edelleen kova menemään.

Miten se liittyy alkuperäiseen aiheeseen ....