Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe faba ei idä  (Luettu 6461 kertaa)

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: faba ei idä
Eihän se isommassa karjassa ole mikään ongelma tehdä tilastoa aiheesta: Parin eri firman olkea pyttyyn ja sitten exeliin aina merkintä sekä käytetystä oljesta (firman mukaan, ei eläimen. Tai miksei myös eläimen mutta eri sarakkeeseen sitten lisäksi) että todetuista tiineyksistä. Kestäähän se jonkun kuukauden ennen kuin mitään pystyy sanomaan, mutta kyllä ensi vuonna tähän aikaan olisi jo kohtuullinen näppituntuma jos 200-300 siemennystä on takana. Jos on sata siemennystä faballa ja 35 tiineyttä, ja sata siemennysta semexillä ja 44 tiineyttä, niin poikkeama ei ehkä johdu vain sattumasta.

Tai sitten johtuu. Tunnettua on että kalliimmilla siemenillä itävyys on huonompi. Tämä ei tietysti johdu siemenistä, vaan siitä että parempia (asetonitautisempia) lehmiä on siemenetty kalliimmilla, vaikka lehmät ovat just ja just hengissä eivätkä todellakaan ajattele lisääntymistä.

Just.

Pitäisi sitten olla nuorsonnit ja liharodut myös molemmilta toimittajilta. Jalostussuunnitelmassa ei saisi suosia kumpaakaan firmaa.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: faba ei idä
kuulin juttua myös että semexillä ja hh ois tuplamäärät siittiöitä annoksessa...

itse olen kyllä sangen tyytymätön faban tyyliin laittaa harjoittelijat töihin liian aikaisin.. kun ei tunnu onnistuvan......

lypsikki

  • Vieras
Vs: faba ei idä
kuulin juttua myös että semexillä ja hh ois tuplamäärät siittiöitä annoksessa...

itse olen kyllä sangen tyytymätön faban tyyliin laittaa harjoittelijat töihin liian aikaisin.. kun ei tunnu onnistuvan......

Siittiömäärillä ei ole niin isoa merkitystä vaan siemennysajankohdalla, onhan Faban oljissakin 0,5 miljoonaa häntäveikkoa, kyllä se pitäisi riittää.

Meillä on käytetty paljon myös ko. firmojen annoksia ja niillä, varsinkin semexin annoksilla on ollut selkeästi eniten huteja. Vaikka on kallis annos jolloin katotaan vielä kiima tarkemmin niin huteja silti. Semexiltä ei ole ostettu 1,5 vuoteen enää mitään eikä enää osteta. HH.lta voidaan ostaa muutama lihasonniannos siemennyksen yhteydessä että nuo firmat on tosiaan kokeiltu.

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: faba ei idä
kuulin juttua myös että semexillä ja hh ois tuplamäärät siittiöitä annoksessa...

itse olen kyllä sangen tyytymätön faban tyyliin laittaa harjoittelijat töihin liian aikaisin.. kun ei tunnu onnistuvan......

Siittiömäärillä ei ole niin isoa merkitystä vaan siemennysajankohdalla, onhan Faban oljissakin 0,5 miljoonaa häntäveikkoa, kyllä se pitäisi riittää.

Meillä on käytetty paljon myös ko. firmojen annoksia ja niillä, varsinkin semexin annoksilla on ollut selkeästi eniten huteja. Vaikka on kallis annos jolloin katotaan vielä kiima tarkemmin niin huteja silti. Semexiltä ei ole ostettu 1,5 vuoteen enää mitään eikä enää osteta. HH.lta voidaan ostaa muutama lihasonniannos siemennyksen yhteydessä että nuo firmat on tosiaan kokeiltu.
Normi annoksessa on kaikilla toimijoilla n.15 miljoonaa siittiötä, siinä montako niistä on elossa sulatuksen jälkeen voi olla hieman eroja. Seksatussa annoksessa on n.2 miljoonaa siittiötä.
Faban toimitusehdoissa taisi lukea, että vähintään 40% siittiöistä on liikkuvia sulatuksen jälkeen. Muiden toimijoiden luvuista ei tietoa.
Meillä käytetään faban ja semexin annoksia, tarttuvuudessa en ole huomannut eroa.
 
Muutenkaan en alkaisi jalostusfirmoja tiinehtymättömyydestä syyttämään. 
Siemennysajankohta ja lehmän ruokinta/olosuhteet vaikutta tiinehtymiseen huomattavasti enemmän kuin liikkuvien siittiöiden määrä.
Nuo faban harjottelija semmarit on tehny paljon enemmän harjoittelu siemennyksiä, ku toimilupalaiset kurssin päättyessä, joten kyllä ne homman osaa. Asenteessa joillakin saattaa olla toki hieman korjaamisen varaa.

Katila

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 166
Vs: faba ei idä
On kyllä sonnikohtaisia eroja tiinehtyvyydessä, mutta ei se mielestäni firmakohtaista ole. Eikä sillä ole myöskään väliä että kuka sen siemenen sinne lykkää, kunhan ajankohta on oikea ja lehmä on valmis tiinehtymään.
Aika usein siemennetään liian aikaisin, lehmällä pitää olla kaksi kiimaa poikimisen jälkeen ja kolmanteen vasta siemennys, niin silloin päästään ihan kohtuullisiin tuloksiin.
Myös siemennyshetken tunnelmat vaikuttaa todella paljon, sressaantunut lehmä ei kyllä tiinehdy.

Tpoint

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
Vs: faba ei idä
Toimiluvan käyneenä ja omia elukoita siementäneenä pystyn sanomaan, ettei se siementäjissä vika ole, että lehmät ei kantavaks mene. Toimilupa kurssillakin kuuli paljon siementäjien haukkumista, mutta kyllä ne puheet sitten hiljeni, kun itse alkoivat puikottamaan. Taitaa se oikea ajankohta vaan merkata eniten. Hankalaa se meinaa olla, kun useampi yksilö vaan ei näytä kiimojaan kunnolla. Iltatarkkiin vaan panostettava, kun pimean aikaan naudat näyttävät kiimansa parhaiten!

Katila

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 166
Vs: faba ei idä
Jahas, joku ei tykänny mun mielipteestä.
Vuosi 2012 menty melkein täysin faban siementäjillä ja siemenillä, tulos siem/poik 1,59, vain joulukuun oon itte siementänyt. Joten ihan tyytyväinen saa olla. Tavoitehan on että tämä vuosi ei ainakaan huonompi olisi, kun olen itse alkanut siementää.

Johannas

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28
Vs: faba ei idä
Sonnien omat uusimattomuusprosentit paljastavat hyvin nopeasti jos joku sonni ei tiineytä. Siittiömäärä ja laatu on oltava stannardin mukaista. Joten ei tarvitse pelätä, että Faban annoksissa tyhjää tai kuollutta olisi. Muitten firmojen annoksista en osaa sanoa mitään.
Tiineyttämätön sonni vedetään markkinoilta heti pois.
Tosin näitä harvoin tulee, kun huonolaatuiset mällit menevät roskiin jo tuoreena ja pakastuksen jälkeen kuolleet erät samoin.

lypsikki

  • Vieras
Vs: faba ei idä
Nimenomaan sonnikohtaisia eroja on enemmän kuin mitään että jonkun tietyn tahon keräämät ja pakkaamat oljet olisi selvästi huonompia tiineyttämään. Männä vuosina otin mielenkiintoista faban nuorsonnia pyttyyn 10 olkea, yksikään ei tiineyttänyt!! Laitoin siitä meiliä sonnilabraan että mitä tämä on, sieltä väitettiin että levyllä oli liikkuvuus normi yms. kun sonnille valmistui aikanaan arvostelu (hyvin pienellä tytärmäärällä) niin UM% oli 38 indeksinä! Sonni oli likipitäen tuhkamuna. Saatiin niistä annoksista korvausta, koska olivat niin huonoja. Eräs semexin sonni ei meinannu millään myös tiineyttää, oli 15 annosta ja 4 tiineyttä että aika heikko prosentti ja kaikki oli vielä sonneja. Kyllä näitä esimerkkejä riittää...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: faba ei idä
Mä en tiedä eri toimijoiden välillä mutta se on tosi että  viime kesänä ja syksyllä siemennettävien tiinehtyvyyson ollu huono. Nyt näyttää että marras joulukuussa olisi jovähän parempi ainakin meidän osalta. Tätä kun pohdin faban seemmarin kanssa niin valitteli että ilmiö on muuallakin liikkeellä ja jopa semmarien uusimattomuusprosentit laskee. Liekkö märkä syksy vai svallenberg virussyypää.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

antti-x

  • Vieras
Vs: faba ei idä
Ja tilasonni on kuningas. Oman kokemuksen mukaan jos hiehon voi saada tiineeksi, tilasonni hoitaa homman 90% todennäköisyydellä ekaan kiimaan, 100% todennäköisyydellä toiseen. Lypsävien hoitaminen samalla tyylillä on tietty hankalampaa, mutta ehkä pihaton yhteyteen voisi esim rakentaa irtoaidoista 8-10kk/vuosi (joka vuosi uusi sonni) käytössä olevan karsinan johon ongelmatapaukset sitten heitää lypsyjen välillä aina kun kiimakierto saattais olla about kohdillaan. Työ yms. kustannukset eivät kuitenkaan ole kamalat verrattuna siihen että isossa karjassa 5-10 huonosti tiinehtyvää maitotykkiä vuodessa saataisiin lypsämään seuraavakin kausi.

Tilasonnit eivät ole kalliita ja niillä on myös aika hyvä romuarvo.