Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pete opettamaan kiinalaisille eko bolshevismia  (Luettu 2137 kertaa)

apilas

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • fendt parkissa

http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288539302972.html?pos=ok-nln Suomalaisia on peloteltu ympäristön tilasta: parasta olisi lajitella jätteet kiltisti eri lootiin jätekatokseen, ajaa matalapäästöisellä autolla ja satsata maalämpöön. Hieno juttu, mutta isossa kuvassa vain ympäristökosmetiikkaa!  8)
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Petri

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Pete opettamaan kiinalaisille eko bolshevismia
Omasta Kiina-reissustani (työkeikka maaseudulle, turistina Pekingissä) on kohta kymmenen vuotta, mutta jo silloin opin, että ei ole yhtä Kiinaa.

Tuolla apilaksen fatalismilla mitään ei kannata tehdä, edes kirjoitella täällä agrossa. Opiskelu rasittaa ja elannon saa lusmuilemallakin. Miksi yrittää?

Mutta asiaan.

Aika iso Kiinan hiilenpoltosta tehdään meitä varten. Kulutustottumuksillamme on merkitystä, tosin ei tietenkään määräämme enempää. Vaan niihin voimme vaikuttaa itse, ei taida minun tai apilaksen sormenheristely Kiinassa paljoa vaikuttaa.

Ja sellainen kansainvälispoliittinen ja sosiaalinen fakta, että kiinalaiset tulevat perässä, myös ympäristönsuojelussa. Silloin pitää jonkun olla edellä, kehittää systeemeitä ja malleja.

Meilläkin Valkeakosken alapuolella 70-luvulla soutuveneen jälki näkyi järvellä päiväkausia (vähän niinkuin tikattu haava oli se jälki leväpuurossa) ja kesäaamuisin saattoi olla valkoista härmää auton konepellillä, kun oli tehtaalla ollut vähän häikkää prosessissa. Ei siitä nyt niin kovin kauaa ole, olemme päässeet tähän ja eteenpäin mennään. Ja kiinalaiset seuraavat, saattavat mennä ajan kanssa vielä ohi.

Petri

Antidesantti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Kommenttiosiossa:
"Älkää nyt leimatko Satu Hassia naurettavaksi. Juuri sai hehkulamppudirektiivin läpi."     ::)
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

apilas

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • fendt parkissa

Tuolla apilaksen fatalismilla mitään ei kannata tehdä, edes kirjoitella täällä agrossa. Opiskelu rasittaa ja elannon saa lusmuilemallakin. Miksi yrittää?

höhhööhhöhöhhhöhhöhöhöhöhöhöhhöhöh ;D
fatalismia on enemmänkin peten suunnasta havaattavissa mä vaan olen realististi kyl kiinassakin on havahduttu ympäristö ongelmiin mutta ensin pitää hukkua paskaan ennen ko kinkit alkaa mitää puhdistamoja tekee on ne sen verran ahneita 8)

Katapultti

• Vieras
Omasta Kiina-reissustani (työkeikka maaseudulle, turistina Pekingissä) on kohta kymmenen vuotta, mutta jo silloin opin, että ei ole yhtä Kiinaa.

Mutta asiaan.

Aika iso Kiinan hiilenpoltosta tehdään meitä varten. Kulutustottumuksillamme on merkitystä, tosin ei tietenkään määräämme enempää. Vaan niihin voimme vaikuttaa itse, ei taida minun tai apilaksen sormenheristely Kiinassa paljoa vaikuttaa.

Ja sellainen kansainvälispoliittinen ja sosiaalinen fakta, että kiinalaiset tulevat perässä, myös ympäristönsuojelussa. Silloin pitää jonkun olla edellä, kehittää systeemeitä ja malleja.

Meilläkin Valkeakosken alapuolella 70-luvulla soutuveneen jälki näkyi järvellä päiväkausia (vähän niinkuin tikattu haava oli se jälki leväpuurossa) ja kesäaamuisin saattoi olla valkoista härmää auton konepellillä, kun oli tehtaalla ollut vähän häikkää prosessissa. Ei siitä nyt niin kovin kauaa ole, olemme päässeet tähän ja eteenpäin mennään. Ja kiinalaiset seuraavat, saattavat mennä ajan kanssa vielä ohi.

Petri

Mut on se silti aika naurettavaa syyllistää ihmisiä esim. lihan syömisestä ilmaston muutosta aiheuttavana tekona.   No toki jos liha on tuotettu sademetsästä raivatulla laitumella nautoja kasvattaen  Brasiliassa ja kuljetettu se sieltä tänne Suomeen  lentorahtina,  voi sillä olla sitä hiilijalanjälkeä, joten parasta suosia kotimaassa tuotettua lihaa.

Petri

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mut on se silti aika naurettavaa syyllistää ihmisiä esim. lihan syömisestä ilmaston muutosta aiheuttavana tekona.   No toki jos liha on tuotettu sademetsästä raivatulla laitumella nautoja kasvattaen  Brasiliassa ja kuljetettu se sieltä tänne Suomeen  lentorahtina,  voi sillä olla sitä hiilijalanjälkeä, joten parasta suosia kotimaassa tuotettua lihaa.

Onko luonnontieteellisten faktojen esiintuominen syyllistämistä, jos siitä seuraavat johtopäätökset eivät ole miellyttäviä? Siinä olet oikeassa, että on lihaa ja lihaa ilmastonmuutosnäkökulmasta arvioiden, mutta kokonaisuutena lihan syönti edistää ilmastonmuutosta. On sitten toinen asia, että kokonaispohdinnassa esmes pienen lihamäärän tarjoama helpotus tasapainoisen ruokavalion koostamisessa on merkittävä.

Silloin pitäisi keskustelussa myöntää sekä negatiiviset että positiiviset, eikä pelkästään pyrkiä kieltämään noita negatiivisia vaikutuksia.

Petri

justus

• Vieras
tässä mets 8) aktivistit on menossa hakuuta estämään
http://www.youtube.com/watch?v=qV3ddNQxojA

millamagia

• Vieras

Mutta asiaan.

Petri
----------Petri kirjoittaa taas asiaa :)

apilas

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • fendt parkissa
tässä mets 8) aktivistit on menossa hakuuta estämään
http://www.youtube.com/watch?v=qV3ddNQxojA

http://www.youtube.com/watch?v=Ga5w4uZBGmY lantikan juututtua kairaan aktivistit laittaa kessu tauon päälle ;D

H.Lecter

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:

Miten tänne lähetetään linkki? Olen minä joillekin muille foorumeille linkittänyt ja lähettänyt kuvia, mutta tänne en osaa. Prkl.  :(

42

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia

Miten tänne lähetetään linkki? Olen minä joillekin muille foorumeille linkittänyt ja lähettänyt kuvia, mutta tänne en osaa. Prkl.  :(
apilas saattais tietää – se on oikein mestari linkittämään ja copy pastaamaan . 
   cría cuervos y te sacarán los ojos

apilas

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • fendt parkissa

vedä jo ***** päähän tonttu.

42

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia

Tuosta tulikin mieleeni joko olet lukenut sen suuren tonttukirjan ?  ;D
   cría cuervos y te sacarán los ojos

apilas

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • fendt parkissa

http://www.youtube.com/watch?v=4ClTKvfplz0  8)
Tuosta tulikin mieleeni joko olet lukenut sen suuren tonttukirjan ?  ;D

Katapultti

• Vieras

Onko luonnontieteellisten faktojen esiintuominen syyllistämistä, jos siitä seuraavat johtopäätökset eivät ole miellyttäviä? Siinä olet oikeassa, että on lihaa ja lihaa ilmastonmuutosnäkökulmasta arvioiden, mutta kokonaisuutena lihan syönti edistää ilmastonmuutosta. On sitten toinen asia, että kokonaispohdinnassa esmes pienen lihamäärän tarjoama helpotus tasapainoisen ruokavalion koostamisessa on merkittävä.

Silloin pitäisi keskustelussa myöntää sekä negatiiviset että positiiviset, eikä pelkästään pyrkiä kieltämään noita negatiivisia vaikutuksia.

Petri

Palaan vielä tähän aiheeseen, koska tuli  luettua keskiviikon 13.2. maaseudun tulevaisuudesta Ilkka Herlinin aihetta koskeva kolumni,  en tässä käy kokonaan toistamaan tuota kirjoitusta, koska olet varmaan sen itsekin lukenut, sen perusteella Petrin luonnontieteelliset faktat asettuvat outoon valoon.

Lihantuotanto ei, jos se tehdään oikealla tavalla, ole sittenkään mitenkään ilmastolle haitallista:

Lainauksia:

On pötsin väärinkäyttöä tunkea sinne väkisin maissia tai muuta väkirehua, joka kelpaisi ihmisravinnoksikin. (Toki naudan hyvinvointi voi edellyttää pieniä määriä väkirehua.) Sitä sietääkin verottaa.

Koko yhtälö on luonnon ja ihmiskunnan kannalta täysin kestämätön. Yhtälö oikenee vain, jos liha tuotetaan oikein. Jos se tuotetaan oikein, lihansyöntiä pitää vähentää. Naudan hienoin puolihan ei ole itse liha vaan sen avainrooli kierrätysmaataloudessa.

Ruotsalaisilla olikin perusteena kotimaisen lihan suosiminen. Mitä enemmän märehtijä on syönyt niityllä tai nurmirehua, sitä varmemmin sen hiilijalanjälki on pieni. Silloin se ei ole vienyt 15 000:tä litraa vettä lihakiloa kohti eikä ruokaa nälkäänäkevien suusta, vaan mahdollistanut aidosti ympäristöystävällisen maatalouden.

Parhaassa tapauksessa lihantuotanto voi toimia jopa hiilinieluna, kun oikein toteutettu nurmiviljely sitoo maahan hiiltä enemmän kuin nauta päästää ilmaan kasvihuonekaasu metaania. Silloin kai pitäisi maksaa veronpalautusta niille viljelijöille, jotka tähän kykenevät. On selvää, ettei tuollaiseen taseeseen päästä muutoin kuin kierrätysravinteilla.

Lisää:

Siis ainetta, jota ihminen ei pysty muuntamaan omaksi ruuaksi ilman nautaa, ja alueella, missä ei voi muutakaan kunnolla viljellä.

On toisaan paljon kasveja, jotia ihminen ei voi käyttää ravinnokseen ja ne menestyvät alueilla., joilla ei menesty suoraan ihmisravinnoksi kelpaavat kasvit.

Mutta parasta on kuitenkin tämä, todellinen piikki viherpipertäjien ristiriitaista ajattelua kohtaan:

Jokin aika sitten julkisuuteen putkahti ruotsalainen ajatus lihaverosta. Useimmille asia oli uusi, mutta ei kaikille. Suomessa lihaveroa ovat jo vaatineet muun muassa vihreät ja Animalia sekä jotkut tutkijat.

Vihreät vaativat ohjelmassaan samaan aikaan luomun tukemista ja lihaveroa. Näköjään itsestäänselvyys on jäänyt epäselväksi: luomuviljely on jokseenkin mahdotonta ilman lihantuotantoa. Itse asiassa Ruotsissa ei kylläkään vaadittu veroa, vaan tuotteen pakkaukseen merkintää hiilijalanjäljestä.

Animalian edustajat perustelevat veroa eläinten kärsimyksellä. Ainakin olisi helppo toteuttaa vero, jossa aina teurastajan pistoolin napsahtaessa otuksen niskaan jokin summa napsahtaisi myös verottajan tilille.

Eli vihreät vaativat liihantuotannon vähentämistä, mutta saman aikaisesti voimakasta luomutuotannon lisäämistä, mikä taasen vaatii  kotieläintuotantoa  yhteyteensä, koska luomutuotanto ilman eläintuotantoa on aika   vaikeaa ellei mahdotonta, mitenkäs te viherpipertäjät selitäte tämän melkoisen ristiriidan?????????