Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ruokohelpi ikuinen riesako?  (Luettu 8770 kertaa)

Teutsi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
Ruokohelpi ikuinen riesako?
eipä tehonnut Roundup 6 vuotta vanhaan ruokohelpialaan vaikka annos oli 4kg/ha maxia. kuukausi kulunut ruiskutuksesta ja helpi alkaa TOIPUMAAN!!!!!! vihreää pukkaa perk!. viereinen 3 vuotta sitten kylvetty  ja samaanaikaan ruiskutettu helpi kuoli kuin oppikirjassa (vähemmän juurimassaa?). helpi korjattu keväällä.jos sen vanhemman alan kyntäis tai ajais murskaimella ja sen jälkeen kylväs heinänsiemenen niin mitenhän tuo helpi käyttäyis siinä nurmessa kasvaako se kuin piru seuraavana vuonna,nurmi tulisi lehmille säilörehuksi eli pieni helpi pitoisuus ei haittaa kun ajallaan korjaa sadon? lisäksi epäilyttä se helven siemenen paljous maassa onhan se siementänyt sentään viisi vuotta.maalaji kohtuullisen hakoinen turve joten kyntäminen voi olla aika mielenkiintoista ja mitkään muokkaimethan eivät uppoa siihen juurakkoon. mitäs arvon raati ehdottaa
a)ruiskuttaa ala uudelleen
b)ajaa helpi kesantomurskaimella ja odotta uutta kasvua ja ruiskutta uudellen
c)kyntää ala tai ajaa murskaimella(esim. fae) ja kylvää heinänsiemen
d)?
PÄÄSENKÖ TUOSTA PERKEL..N KASVISTA KOSKAAN EROONps helpi edellisen isännän jäljiltä.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Ruokohelpi ikuinen riesako?
Mulla tuli 3v vanhaa helpiä muuan hehtaari uusjaossa,
annoin kasvaa röyhylle ja 7 l Ramboa +kiinnite.
Ei vihreetä piikkiä jääny.
Sänkimurskaimella valtava massa hienoksi, salaojitus
ja kyntö. Juurimassaa rajusti mut kyllä se sinne lahoo  ;D

Maahan varisseet siemenet varmaan aiheuttaa uuden kasvun
vanhemmassa kasvustossa, itellä onnistu täysin.

Kiva ruiskutustyömaa oli, 180 cm pitkää kasvusto  8)

Viimeksi muokattu: 27.07.08 - klo:14:30 kirjoittanut Ojala

Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: Ruokohelpi ikuinen riesako?
Kesä avokesantoa. Ainakin "luontaisesti ruovikkaiseen" tehoaa. Mutta mustana täytyy pitää.

Petri

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
Vs: Ruokohelpi ikuinen riesako?
kertokaapas onko olemassa jokin ruokohelpin näköinen kasvi olemassa luontojaan pelloilla. Mulla on tuossa sellaista jota ainakin luulen olevan ruokohelpiä (ei koskaan kylvetty), ja mulle vaan joku sanoi että ei se ole helpiä vaan jotain muuta mutta ei muista mitä.

no olipas sekavaa.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Ruokohelpi ikuinen riesako?
kertokaapas onko olemassa jokin ruokohelpin näköinen kasvi olemassa luontojaan pelloilla. Mulla on tuossa sellaista jota ainakin luulen olevan ruokohelpiä (ei koskaan kylvetty), ja mulle vaan joku sanoi että ei se ole helpiä vaan jotain muuta mutta ei muista mitä.

no olipas sekavaa.

No juolavehnä voi joskus ärtyä kasvamaan hyvin lehteväksi, ja jos ei lajiin ole perehtynyt, voi sitä kuvitella helveksi. Ruokohelpi yleensä erottuu vaaleampina saarekkeina, ja juolavehnä tummempana ja ei niin laikuttaisena. Nuori ruokohelpi muistuttaa järviruokoa, erotetaan varren tupen kielekkeen tuntomerkistä.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: Ruokohelpi ikuinen riesako?
kertokaapas onko olemassa jokin ruokohelpin näköinen kasvi olemassa luontojaan pelloilla.
On sitä ihan luontaisestikin, monesti ranta-suopelloilla. Ainakin täällä Tornionjokivarressa.

Petri

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Ruokohelpi ikuinen riesako?
Minulla on myös pieni palsta johon ojitus auttanee (vesi pysähtynyt naapurin metsämaille, jolloin oma jäi märäksi) ja ajattelin ensi vuodelle poistaa tuo rikkaruoho. En voi vielä tehdä sille mitään, mutta jos paalais pois aikaisin syksyllä vaikkakin kosteampi (hinnalla/laadulla ei merkitystä, ei saa kuitenkaan mitään...) ja laittais myrkkyä vielä syksyllä, ja sitten uudestaan keväällä ja kyntö. Tai kyntö syksyllä? Mitä ehdotatte ja mitä myrkkyä?

Ei kokemusta helven poistosta, kylvettiin 3v sitten vain hätäratkaisuna.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
Vs: Ruokohelpi ikuinen riesako?
joo no hyvä, kyllä minä sitä ihan selvänä helpenä pidän. siloinhan se ei ole vaarallista väikka sitä vähän on tuolla rehun seassa ja turvepeltoja mulla on melkein kaikki.

Karjalaine

  • Vieras
Vs: Ruokohelpi ikuinen riesako?
Meillä oli ruokohelpeä luonnostaan heinän seassa eräällä suopellolla. Eivät tahtoneet oikein elukat syödä sieltä niitettyä rehua.

Lopetin nurmen toissa syksynä ruiskuttumalla 10 l/ha glyfosaattia ja viime kesänä ko. kasvia oli vielä kauran seassa. Viime syksynä uusin ruiskutuksen 10 l/ha, tänä vuonna ei lohkolla ole ruokohelpiä näkynyt.

Tuli kalliiksi, mutta eipä näy helpiäkään.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: Ruokohelpi ikuinen riesako?
Meillä oli ruokohelpeä luonnostaan heinän seassa eräällä suopellolla. Eivät tahtoneet oikein elukat syödä sieltä niitettyä rehua.
Meillä lampaat laitumella syövät ensin helven lehdet (korsi näin myöhemmin kesällä jää) jopa ennen horsmaa ja pajua tai muita heiniä, eikä ainakaan kuivaheinän joukossa olleet ruokohelvet aiheuttaaneet suurempaa hylkimistä talvella, lähes päinvastoin ?  Nauta lienee vähän erilainen?

petri

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Ruokohelpi ikuinen riesako?
Meillä oli ruokohelpeä luonnostaan heinän seassa eräällä suopellolla. Eivät tahtoneet oikein elukat syödä sieltä niitettyä rehua.
Meillä lampaat laitumella syövät ensin helven lehdet (korsi näin myöhemmin kesällä jää) jopa ennen horsmaa ja pajua tai muita heiniä, eikä ainakaan kuivaheinän joukossa olleet ruokohelvet aiheuttaaneet suurempaa hylkimistä talvella, lähes päinvastoin ?  Nauta lienee vähän erilainen?

petri

Tuossa tehtiin kuivaksi heinäksi vanha pelto, jossa helpeä seassa- ainakin sitä söivät kohtuudella, mutta esikuivatussa pyöröpaalissa olevan helven kyllä jättävät ruokintapöydälle.

Koska muuten helven ruiskutus kannattaisi tehdä, jos siis ruiskutusta lähtee tekemään?
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Ruokohelpi ikuinen riesako?
Minkälaisen torjunta vaikutuksen mahtaisi saada ihan vain huolellisella kevätkynnöllä ja täystiheällä kasvustolla. Tarvittaessa vielä raikulia aluskasviksi?? :P

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Ruokohelpi ikuinen riesako?
Minkälaisen torjunta vaikutuksen mahtaisi saada ihan vain huolellisella kevätkynnöllä ja täystiheällä kasvustolla. Tarvittaessa vielä raikulia aluskasviksi?? :P

Surkean.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Ruokohelpi ikuinen riesako?
joo no hyvä, kyllä minä sitä ihan selvänä helpenä pidän. siloinhan se ei ole vaarallista väikka sitä vähän on tuolla rehun seassa ja turvepeltoja mulla on melkein kaikki.


on kokemuksia rehukasvinakin.. aikainen niitto ettei ehdi korsittua, satoa tulee niin pirusti. hyvä rehukasvi, ei vain kestä ensimmäisen kesän niittoa kunnolla.. ensimmäisissä siemensäkeissä oli kylvöohjeet sinimailasen kanssa joten ei voi olla huono rehukasvi.