Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hitain lypsy?  (Luettu 5505 kertaa)

antti-x

• Vieras
Hitain lypsy?
Mikä on hitausennätys lypsyssä olevilla eläimillänne?

Täältä löytyy yksi holstein-ensikko joka on ollut reilun kuukauden maidossa ja lypsää 33kg, ja käyttää robotin aikaa yli 2min/kg, jonain päivinä on viihtynyt puolitoista tuntia koneessa  8)  Voi olla että tyttö lähtee kun navetta on vähän täydempi.

Nopein on 2. kauden äyskäri joka lypsää 45kg noin 13-14min / vuorokausi (kokonaisaika robotissa).

Viimeksi muokattu: 28.01.13 - klo:12:38 kirjoittanut antti-x

Timon

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Hitain lypsy?
Elikkä robotti pystyy lypsämään alle 20 lehmää... ;D

antti-x

• Vieras
Elikkä robotti pystyy lypsämään alle 20 lehmää... ;D

Joo pitää varmaan erottaa osa lypsyosastosta nuorkarjalle... ja mahtuu sinne varmaan sonnitkin kasvamaan.  :D

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer
Tällainen on jäänyt mieleen lomittajanuralta, 20 vuotta sitten. Kone kiinni lehmään ja sitten kahdella muulla yksiköllä lypsettiin 26 muuta lehmää. Sitten tuosta tulpattiin etuset ja pantiin tiilikivi painoksi. Sitten lypsettiin vielä 6 lehmää ja kone tuolta pois lopuksi. Tästä yritettiin vissiin jotain satatonnaria, taljoilla nostettiin pystyyn lypsyajaksi. Maitoa tuli jotain ja sitten siihen lisättiin 10 kg/mittalypsy papereihin.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Timon

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Meilläkin hitaimmat lehmät(muutama) noin 20 minuuttia kerrallaan lypsyllä.Maitoa vähän päälle 40 l/vrk.Ja meilläkin lypsää Vms. ;D

Viimeksi muokattu: 28.01.13 - klo:12:54 kirjoittanut Timon

lope

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Mul on nyt 60 lehmää tasan lypsyssä, ja kapsiteettia kolme ja puoli tuntia jäljellä. Kaikki jolla alle kahen litran virtaukset vielä toisella lypsykaudella, poistetaan. Nehän nopeutuu ainaki mun kokemuksien mukaan hieman kun lypsykausia tulee enemmän kun yks. Mun keskivirtaus on ny 2,6 tällä hetkellä. aakakkosella lypsäen.

Kloppi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

Mun keskivirtaus on ny 2,6 tällä hetkellä. aakakkosella lypsäen.

Entäs lehmilläsi?

antti-x

• Vieras
Mul on nyt 60 lehmää tasan lypsyssä, ja kapsiteettia kolme ja puoli tuntia jäljellä. Kaikki jolla alle kahen litran virtaukset vielä toisella lypsykaudella, poistetaan. Nehän nopeutuu ainaki mun kokemuksien mukaan hieman kun lypsykausia tulee enemmän kun yks. Mun keskivirtaus on ny 2,6 tällä hetkellä. aakakkosella lypsäen.

Vempula antaa erikseen keskivirtauksen ja tuotosvirtauksen joka sisältää koko asemassa vietetyn ajan. En nyt heti löydä delprosta koko porukan arvoja, vain eläinkohtaiset, mutta keskivirtaus on varmaan 2,5-2,6 ja tuotosvirtaus ehkä 1,4-1,5. Mutta tässä ei tosiaan ole poistettu käytännössä yhtään hidasta ja huonomaitoistakaan eläintä muuta kuin sairauden takia ja 2/3 on  ensikkoja.

lope

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Lehmieni. Itse olen äärimmäisen tiukka. Lähes kuiva.

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer

Luulin tosiaan että virtsaat tuon 2,6 litraa minuutissa, mutta erehdyin.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

antti-x

• Vieras

Luulin tosiaan että virtsaat tuon 2,6 litraa minuutissa, mutta erehdyin.

Vemssillä tuollainenkin on helppo mitata eikä tarvitse edes tulpata muita neljänneksiä. Hiukan se tykytys voi tietty häiritä suoritusta.

Lelyllä voi periaatteessa onnistua mutta vaatii paljon hankalamman asennon.

mopo

• Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • ei mopolla mahottomhin
meillä oli kerran lehmä, joka haettiin ensimmäisenä lypsyasemalle ja laitettiin kone alle. Sen jälkeen ajettiin muut lehmät kokoomatilaan, putsattiin ja kuivitettiin parret, lypsettiin muut asemalla olevat lehmät ja viimeisenä irroitettiin kone tuolta hitaalta,  josta ei koskaan tullut 100tonnaria. kokonaislypsy aika 1-1,5 tuntia päivässä. maitoa noin 35 litraa :-\

nänninnyplääjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
meillä riveissä yks pirun nopea musta, 18-22litraan aikaa kuluu hiukka reilu 3min.. :D 
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

lope

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Miulla on eräs lehmä, aikainen jo, joka lypsää keskiarvolla 6 litraa minuutissa valuttelematta koskaan parsiin. Ongelma on se, ettei se kerkiä syödä tarpeeks robotissa. Hyvä keskinopeus on sellanen kolme litraa minuutissa. Siis aakakkosella.

antti-x

• Vieras
Miulla on eräs lehmä, aikainen jo, joka lypsää keskiarvolla 6 litraa minuutissa valuttelematta koskaan parsiin. Ongelma on se, ettei se kerkiä syödä tarpeeks robotissa. Hyvä keskinopeus on sellanen kolme litraa minuutissa. Siis aakakkosella.

Molempiin merkkeihin pitäisi kyllä valmistajien kehittää joku itse säädettävä eläinkohtainen vähimmäisaika ruokinnalle jonka aikana karsina pysyy suljettuna. Eikö se haittaa jo hedelmällisyyttäkin jos joku 60kg lypsävä ei ehdi syödä kuin 4-5kg täysrehua jota sille on laskettu 8kg?