Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe "Kestämätön toimintapa"  (Luettu 6984 kertaa)

Pionjär

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
"Kestämätön toimintapa"
" Ketjun toimintamallia tullaan tarkentamaan tämän vuoden aikana. Tämän hetkinen toimintamalli ja tapa on kestämätön. Meidän on pystyttävä luomaan toimiva verkostomalli, jossa syntyvällä porsaalla on valmis osoite"

Katkelma A-tuottajat oy.n ensi viikon markkinakatsauksesta. Samalla kun Pohjanmaan liha käytännöllisesti katsoen hukkuu porsaisiin A-Tuottajilla alkoi sopimusvelvoite suuren etelän emakkolan kanssa. 100 000 uutta porsasta vuodessa. Samaan hengenvetoon todetaan itse, että "toimintatapa on kestämätön"

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: "Kestämätön toimintapa"
Tätähän hk on jo täällä etelässä yrittänyt muutaman vuoden touhuta ja kaiketi ihan hyvällä menestyksellä noin ainakin suurinpiirtein. 100% toi verkostoituminen ei onnistu ja sitä on turha yrittää.

Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: "Kestämätön toimintapa"
Tätähän hk on jo täällä etelässä yrittänyt muutaman vuoden touhuta ja kaiketi ihan hyvällä menestyksellä noin ainakin suurinpiirtein. 100% toi verkostoituminen ei onnistu ja sitä on turha yrittää.
   Juu.  Pienet porsitus-sikalat yksinkertaisesti vaan tulee tiensä päähän, kun
ei kerran uusita tuotantosopimusta...     Nerokasta eikö totta?

Porsasruuhka helpottaa ihan itsestään.  ;D
Tuskahiki on köyhän sauna...

antti-x

  • Vieras
Vs: "Kestämätön toimintapa"
" Ketjun toimintamallia tullaan tarkentamaan tämän vuoden aikana. Tämän hetkinen toimintamalli ja tapa on kestämätön. Meidän on pystyttävä luomaan toimiva verkostomalli, jossa syntyvällä porsaalla on valmis osoite"

Katkelma A-tuottajat oy.n ensi viikon markkinakatsauksesta. Samalla kun Pohjanmaan liha käytännöllisesti katsoen hukkuu porsaisiin A-Tuottajilla alkoi sopimusvelvoite suuren etelän emakkolan kanssa. 100 000 uutta porsasta vuodessa. Samaan hengenvetoon todetaan itse, että "toimintatapa on kestämätön"

Jos lanseerattaisiin sellainen 20-30 kiloinen (teuraspaino) varraspossu juhannusmarkkinoille? Tappi läpi ja omppu suuhun Asterixin tyyliin.  :)

Välityspossun hinta taitaa olla jossain 50 euron kieppeillä, teurastettun possun voisi varmaan myydä alle satasella ja savustetun alle 200 eurolla.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: "Kestämätön toimintapa"
" Ketjun toimintamallia tullaan tarkentamaan tämän vuoden aikana. Tämän hetkinen toimintamalli ja tapa on kestämätön. Meidän on pystyttävä luomaan toimiva verkostomalli, jossa syntyvällä porsaalla on valmis osoite"

Katkelma A-tuottajat oy.n ensi viikon markkinakatsauksesta. Samalla kun Pohjanmaan liha käytännöllisesti katsoen hukkuu porsaisiin A-Tuottajilla alkoi sopimusvelvoite suuren etelän emakkolan kanssa. 100 000 uutta porsasta vuodessa. Samaan hengenvetoon todetaan itse, että "toimintatapa on kestämätön"

Jos lanseerattaisiin sellainen 20-30 kiloinen (teuraspaino) varraspossu juhannusmarkkinoille? Tappi läpi ja omppu suuhun Asterixin tyyliin.  :)

Välityspossun hinta taitaa olla jossain 50 euron kieppeillä, teurastettun possun voisi varmaan myydä alle satasella ja savustetun alle 200 eurolla.
Joskus teurastettiin kaksi  possua joiden puolikkaat painoi noin 20 kiloa kappale, eli olikohan ne sitten 40 kiloa teuraspainoltaan,  oli kyllä hyvän makuisia :)    Melkein sama vaiva teurastuksesta kun isommallakin sialla :(

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2766
Vs: "Kestämätön toimintapa"
>Pienet porsitus-sikalat yksinkertaisesti vaan tulee tiensä päähän, kunei kerran uusita tuotantosopimusta...

Siinä kun on sellainen aspekti,kun alkaa tuotantotilat olemaan kohtuullisesti maksussa niin alkaa kyykkyporukka
kyseenalaistaamaan ja kyselemäänkin mitä tämä oikein
meinaa. Hidasta on porukka heräilemään.

Isoissa mestoissa taas pysytään rähmällään ja ollaan joo-miehiä teurastamon suuntaan,kun korttitalo kaatuu
ihan just jos teurastamon puhelin lakkaa vastaamasta.
Mitä nyt nyrkkiä puidaan vähän pirtissä.Naapurille
vastailaan viileästi mitä vastaillaan mutta annetaan
ymmärtää,että pärjäilee vaikkei pärjälisikään.


ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: "Kestämätön toimintapa"
Tätähän hk on jo täällä etelässä yrittänyt muutaman vuoden touhuta ja kaiketi ihan hyvällä menestyksellä noin ainakin suurinpiirtein. 100% toi verkostoituminen ei onnistu ja sitä on turha yrittää.
   Juu.  Pienet porsitus-sikalat yksinkertaisesti vaan tulee tiensä päähän, kun
ei kerran uusita tuotantosopimusta...     Nerokasta eikö totta?

Porsasruuhka helpottaa ihan itsestään.  ;D

No en mä nyt ihan tätä tarkoittanut. Mutta käsittääkseni mitä olen kuullut niin ei teurastamo ole jättänyt yhtäkään sopimusta pienten emakkoloiden kanssa tekemättä kyllä ne emakonpitäjät ovat itse lopettaneet. Tietysti voihan olla, että ehdot olisivat olleet niin huonot, että ei ole ollut järkeä uusia sopimusta. Mutta näin siis olen ymmärtänyt, että ihan luonnollisen poistuman kautta homma olisi tapahtunut.

Mun mielestä tossa verkostuitumisessa on se idea, että tiedetään paljon porsaita on milläkin viikolla tulossa ja mihin sikaloihin niitä saadaan kasvamaan. Nyt kun asia on niin, että välityspäässä ei tarkkaan tätä asiaa tiedrtä. Itse en kyllä ymmärrä miten asioita pystyy hoitamaan jos ei tiedä, mutta niin mulle on annettu ymmärtää.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: "Kestämätön toimintapa"
Tätähän hk on jo täällä etelässä yrittänyt muutaman vuoden touhuta ja kaiketi ihan hyvällä menestyksellä noin ainakin suurinpiirtein. 100% toi verkostoituminen ei onnistu ja sitä on turha yrittää.
   Juu.  Pienet porsitus-sikalat yksinkertaisesti vaan tulee tiensä päähän, kun
ei kerran uusita tuotantosopimusta...     Nerokasta eikö totta?

Porsasruuhka helpottaa ihan itsestään.  ;D

No en mä nyt ihan tätä tarkoittanut. Mutta käsittääkseni mitä olen kuullut niin ei teurastamo ole jättänyt yhtäkään sopimusta pienten emakkoloiden kanssa tekemättä kyllä ne emakonpitäjät ovat itse lopettaneet. Tietysti voihan olla, että ehdot olisivat olleet niin huonot, että ei ole ollut järkeä uusia sopimusta. Mutta näin siis olen ymmärtänyt, että ihan luonnollisen poistuman kautta homma olisi tapahtunut.

Mun mielestä tossa verkostuitumisessa on se idea, että tiedetään paljon porsaita on milläkin viikolla tulossa ja mihin sikaloihin niitä saadaan kasvamaan. Nyt kun asia on niin, että välityspäässä ei tarkkaan tätä asiaa tiedrtä. Itse en kyllä ymmärrä miten asioita pystyy hoitamaan jos ei tiedä, mutta niin mulle on annettu ymmärtää.


  Toiminta pitää olla kannattavaa silloin nämä ongelmat ovat historiaa.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: "Kestämätön toimintapa"
Toiminta pitää olla kannattavaa silloin nämä ongelmat ovat historiaa.

Tietysti. En vain ymmärrä miten kannattavuus liittyy verkostoitumiseen. Vai tarkoitatko sitä, että ketjusta poistuu ne, jotka joka erän jälkeen miettivät pari kolme viikkoa ainakin, että viitsisikö niitä porsaita ottaa?

Itse olen ainakin verkostoitumisen kannalla. Olisi tiedossa millaisia porsaita tulisi jne. Periaatteessa homman on meillä pelannutkin näin jo muutaman vuoden.

 
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

horsetail

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 362
Vs: "Kestämätön toimintapa"
Nykyinen tapa toimia on todella kestämätön - porsaat ei liiku - teuraat ei liiku - koko ketju tuottaa tappiota. Mistä kaikki johtuu, sitä moni arvailee, mutta ei tunnu tietävän. Ketjuuntuminen = yritys turvata eläinten liikkuminen, menekin varmistaminen. Sitä vartenhan teurastamot aloittivat porsasvälityksen 50 vuotta sitten. Nyt homma ei vaan pelitä. Tilatasolla paras tapa "ketjuuntua" on yhdistelmasikala. Jos joku on toista mieltä ja pystyy perustelemaan kantansa, olen valmis muuttamaan mielipidettäni.

Karju

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 501
Vs: "Kestämätön toimintapa"
Nykyinen tapa toimia on todella kestämätön - porsaat ei liiku - teuraat ei liiku - koko ketju tuottaa tappiota. Mistä kaikki johtuu, sitä moni arvailee, mutta ei tunnu tietävän. Ketjuuntuminen = yritys turvata eläinten liikkuminen, menekin varmistaminen. Sitä vartenhan teurastamot aloittivat porsasvälityksen 50 vuotta sitten. Nyt homma ei vaan pelitä. Tilatasolla paras tapa "ketjuuntua" on yhdistelmasikala. Jos joku on toista mieltä ja pystyy perustelemaan kantansa, olen valmis muuttamaan mielipidettäni.

Kaikki johtuu siitä että ok aate on alkutuotannossa mukana omana osana sotkua,
väliportaat häärää,toimittaa kaikkien pienten ja suurtan naudat ja possut eteenpäin
isolle kolmen kirjaimen yrityksille jotka ovat valmiita tekemään paljon "asioita" että
sijoittajat ovat tyytyväisiä.Tilanne ei yhtään parane siittä että rehu ja energia yleensä
ovat karanneet käsistä.Yrityksien omaksuma strategia että antaa tilojen toimia niin varastona kuin pankkinakin
on aikana jota elämme nurinkurinen.Viikon siirto teuraissa on on hankala lihasiankasvattajalle mutta
helppo teurastamolle jotka päätöksen jälkeenkin nukkuvat yönsä rauhallisesti.Monet ovat ajaneet tuotantoaan alas
vallitsevan tilanteen johdosta ja porsastuottajat kärsivät alkupäässä tempoilevasta ketjusta.
Eniten kärsivät pienemmät yksiköt jotka jäävät porsaineen "yksin"ei vastaa elänvälitys eikä kenttäedustajat.
On ilmeisesti sellainen ajatus että kyllä ne jotain "keksii" valloillaan välityksissä.
5vk kun porsaita siirretään aina vain ahtaammalle alkaa huumori olla lopussa ja ja painot huipussaan,45-55kg.
Ketjuuntuminen on ennsimmäinen tärkeä askel sikapuolen ongelmien ratkaisuun.
Teurastamoiden tulee sanoa mitä he haluavat,onko tilojen koko tärkeä tulevaisuudessa,pystytäänkö tarttumaan sonnia sarvista
jä nähtäväksi.