Toki pitää isäntien olla tiukkoina mutta mitä olen oppinut kun olin siellä toteuttavalla puolella niin käykää jututtamassa näitä henkilöitä kun koneiden ääni rupee tulemaan lähelle rajoja. Yllätyshän se ei pidä olla että koneet tulee teidänkin maille.
Ei ollut yllätys että koneet tulivat. Omankin palstan päästä siivosivat 110 kW linjan reunan. Marraskuussa jo soitin ennakoivasti aiheesta Fingridin puunkaadosta vastaavalle yrittäjälle. Tuolloin hän vakuutti pellon sotkeutumisesta esittämääni huoleen, että aloittavat vasta maiden jäädyttyä. Eivät malttaneet!
Useiten konekuskit ei tiedä rajoista, ja maiden omistajista mitään. Lisäksi kun maasto on tasaisen lumen peitossa niin voi olla aikaa haasstavaa tehdä töitä. Se selkeä isäntä joka tulee ja kertoo kuka on ja mitä aluetta omistaa ja parhaimmillaan antaa puh. nro:n vvoi helpottaa paljon tekemistä. Se joka keväällä valittaa aiheuttaa *****untumista vaikka perus korvaus tietenkin toteutetaan
Fingridillä on kulkuoikeus linja-aukkoa pitkin. Pelto rajautuu alapäässään osin linjaan, ja naapurin puolella linja-aukon poikki kulkee noro. Vältääkseen noron ylittämisen, yrittäjän aliurakoitsija oli päättänyt oikaista Ponssella pellonpoikki tielle. Kun olisi ajanut edes pellon päistettä, mutta oli tullut viistosti pellon halki noin 70 metriä päisteestä! Ja kun pelto petti, ajoi joka kerta uuden uran entisen viereen.

Oikea ja vastuullinen tapa olisi ollut ensinnäkin kysyä lupa maanomistajalta. Ja koska routaa ei ole, olisi pitänyt ajaa jäljet lohkon päisteeseen, ja antaa niiden jäätyä muutama päivä. Jos senkin jälkeen olisi ollut epäilys uran kestävyydestä, kuormakokoa olisi tullut pienentää.
Vahingon havaitsemisen jälkeen yhytin kulkueen naapurikylän puolelta. Kaverilla oli kartta jossa näkyivät rajat, rekisteritilat ja omistajatiedot. Näin kartan, kun kävin ilmoittamassa mielipiteeni hänen touhustaan. Seuraavana päivänä yrittäjä soitti, ja sovimme että vahingot tarkastetaan keväällä.
Minun tulkintani on, että koettivat kepillä jäätä: eihän ne isännät yleensä valita..
..Tämä isäntä valitti.