Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ruokinnan suunnittelijoita?  (Luettu 6397 kertaa)

Vesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66
Vs: Ruokinnan suunnittelijoita?
Minä kuvittelisin että kyse voisi olla siitä että ruokinta haluttaisiin suunnitella viljelysuunnitelmasta alkaen. Eli sellainen palvelu että katsotaan mitä resursseja kaikenkaikkiaan on, ja miten niillä ruokittaisiin mahdollisimman kannattavasti nyt, vuoden päästä, kahden vuoden päästä ja vielä vaikka 5 vuoden päästä. Lajivalinnat, seoskasvustot, korjuu- ja säilöntätapa jne.

Eli tyyliin "Miten ruokin 120 hehtaarilla savimaata 150 robottilehmää mahdollisimman tehokkaasti, nyt löytyy laakasiiloja ja vanha noukinvaunu?" Tässä kuitenkin puhutaan siitä tuloksen kannalta kaikken olennaisimmasta jonka jotkut osaavat ja jotkut joutuvat oppimaan, mutta eivät välttämättä haluaisi tehdä kovin montaa parin kymppitonnin virhettä.

Tuossahan olisi kovasti järkeä... Mahdollisimman isot ja valkuaispitoiset sadot hehtaarilta niin siinähän olisi avaimet onnistumiseen. En usko että Suomessa on olemassa kovinkaan monta "asiantuntijaa" joka osaisi antaa oikeaa arviota noin isoa kokonaisuutta ajatellen. Itellä on  ollut kokeilussa vuosittain jotain uutta ja välillä onnistuu... Toisinaan ei. Jos haluaa varman päälle pelata niin nurmi/palkokasvit on mun mielestä paras vaihtoehto...
[/quote]
Kyllä se on vain niin että jos kokonaisuus pitää hallita, niin kyllä se osa lankiaa ite viljelijälle.
Ja nyky suuntaus tuntuu Pro rahastuksella olevan entistä enempi pirstaloidumpaan tietoon per neuvoja ja toimisto työ. => Kokonaisuus hukassa => Älyttömämpiä neuvoja.
Ikävä kyllä.

antti-x

  • Vieras
Vs: Ruokinnan suunnittelijoita?

Tuossahan olisi kovasti järkeä... Mahdollisimman isot ja valkuaispitoiset sadot hehtaarilta niin siinähän olisi avaimet onnistumiseen. En usko että Suomessa on olemassa kovinkaan monta "asiantuntijaa" joka osaisi antaa oikeaa arviota noin isoa kokonaisuutta ajatellen. Itellä on  ollut kokeilussa vuosittain jotain uutta ja välillä onnistuu... Toisinaan ei. Jos haluaa varman päälle pelata niin nurmi/palkokasvit on mun mielestä paras vaihtoehto...
Kyllä se on vain niin että jos kokonaisuus pitää hallita, niin kyllä se osa lankiaa ite viljelijälle.
Ja nyky suuntaus tuntuu Pro rahastuksella olevan entistä enempi pirstaloidumpaan tietoon per neuvoja ja toimisto työ. => Kokonaisuus hukassa => Älyttömämpiä neuvoja.
Ikävä kyllä.

Noinhan se taitaa olla, mutta en näe syytä miksi sen pitäisi olla. Ainakaan niin että ollaan oman kokemuksen ohella pelkkien foorumien ja keskusliikkeiden mainoslehtien varassa. Eihän navettaakaan enää tarvitse itse piirtää tikkuaskin kanteen. Ja jos joku osaa asiat niin mielestäni sen kannattaisi mieluummin myydä sitä osaamista eteenpäin sen sijaan että kolaa luppoaikansa makuuparsia.

kaenuunkeisari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: Ruokinnan suunnittelijoita?

Tuossahan olisi kovasti järkeä... Mahdollisimman isot ja valkuaispitoiset sadot hehtaarilta niin siinähän olisi avaimet onnistumiseen. En usko että Suomessa on olemassa kovinkaan monta "asiantuntijaa" joka osaisi antaa oikeaa arviota noin isoa kokonaisuutta ajatellen. Itellä on  ollut kokeilussa vuosittain jotain uutta ja välillä onnistuu... Toisinaan ei. Jos haluaa varman päälle pelata niin nurmi/palkokasvit on mun mielestä paras vaihtoehto...
Kyllä se on vain niin että jos kokonaisuus pitää hallita, niin kyllä se osa lankiaa ite viljelijälle.
Ja nyky suuntaus tuntuu Pro rahastuksella olevan entistä enempi pirstaloidumpaan tietoon per neuvoja ja toimisto työ. => Kokonaisuus hukassa => Älyttömämpiä neuvoja.
Ikävä kyllä.

Noinhan se taitaa olla, mutta en näe syytä miksi sen pitäisi olla. Ainakaan niin että ollaan oman kokemuksen ohella pelkkien foorumien ja keskusliikkeiden mainoslehtien varassa. Eihän navettaakaan enää tarvitse itse piirtää tikkuaskin kanteen. Ja jos joku osaa asiat niin mielestäni sen kannattaisi mieluummin myydä sitä osaamista eteenpäin sen sijaan että kolaa luppoaikansa makuuparsia.


Antti x just asian ytimessä. Tarkoitus olisi löytää kokonaisuuden hahmottamiseen. Pellot,varastot,koneet,lehmät,resurssit,tuotteet+tulevaisuuden kehittely. 

 Esim. Otan karjanjalostuksen. Vaihdoin vuosi takaperin Fabasta--- Semexsiin. Yhtenä pääsyynä oli ostaa palvelua asiaan mikä yksi kulmakivistä maidontuotantoon. Laadukkaitten sonnien lisäksi. Hyvää nevontaa ja asiantutemusta moniin kiperiin kysymyksiin. Joten siillä osiolla asian huoletta ammattilaisten haltuun. Tästä lähtenyt asia pyörimään et enkö voisi samaa saada ruokintakin puolelle,

 Ojalan mainitsi juuri niitä rehuvirman edustajia. Jotka ei tarjooo karkearehun valmistamiseen,mitoittamiseen,mahdollisuuksiin juurii mitään. Sitten kokenut vaikeaksi sen että eri virmojen tuotteiden yhteen soveltaminen ja kilpailuttaminen hankaalaa ja aikakin vievää. Ja olla ajan hermolla asiasta, Koska sen kenen leipää syöt sen lauluja laulat on fakta mikä aina muistettava (poikkeuksia toki on).

Sikäli mikäli joku alan jamppa näitä luveskelee. Niin varmaa kysyntäää moiseen olisi. Semmoinen ihminen joka halukas tekemään tulosta asian tiimoilta. Eikä niinku että saan 3000 € kävi niin tai näin niin mun liksaan vaikuta.

Kyse ei todellakaan ole siitä että asiaan  ei tarttis jälestä pitäen panostaa. Vain päin vastoin tuoda uusia innotuksia asian ja mahdollisuuksia. Ei sillä et nyt menis millään tapaa huonosti mutta ruokinnassa omallakohtaa paljon parannettavaa ja mahdollisuuksia.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Ruokinnan suunnittelijoita?
Lainaus edellisestä:"Tarkoitus olisi löytää kokonaisuuden hahmottamiseen. Pellot,varastot,koneet,lehmät,resurssit,tuotteet+tulevaisuuden kehittely"

Eli nytkö etsitään neuvojaa joka hoitaisi esim. tonnilla kaiken isäntäväen ajattelu- ja kehitystyön  ??? Ja jos menee pieleen niin sitten haukkupalkalla. Luulen että moni ammattilainen ei tuota työpaikkaa tule hakemaan  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

kaenuunkeisari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: Ruokinnan suunnittelijoita?
Lainaus edellisestä:"Tarkoitus olisi löytää kokonaisuuden hahmottamiseen. Pellot,varastot,koneet,lehmät,resurssit,tuotteet+tulevaisuuden kehittely"

Eli nytkö etsitään neuvojaa joka hoitaisi esim. tonnilla kaiken isäntäväen ajattelu- ja kehitystyön  ??? Ja jos menee pieleen niin sitten haukkupalkalla. Luulen että moni ammattilainen ei tuota työpaikkaa tule hakemaan  ;D


entäs jos sen kertoo vaikka 50 tilalla kuulostaako yhtään paremalle ? Joo melkeen sen arvaa et tämmöisä kommentaja odottaakin. Henkilöitä joilla velat nollilla ja suurin mietinnän asia kuinka naapuurilla menee niin tuskin tarvii moisia asijoita vunteerata ja ryhmä meillä pyyhki hyvin prorahastus+faba osk luottaa niin ok minulta ole mitään pois. Milj litrassa esim kertoimet hiukka toisia monilla niin vaikka 2 tonnia maksas tilaa kohtii niin ei summa eikä mikään. Rajaus ois kuitenkin otsikon mukaan  nyt ruokinnassa. Joo eihän varmana tämöiseen kukaan tavan pirtinlämmitäjä rupeekkaa varmaa on se. Mutta olemassa ihmisiä urakka ja tulosansio palkalla niin heille ehkä tarkoitettu. Perus proagrian eläke tj kalenteria miettivät tuskin vaivautuukaan.


Ainakin se on tullut selväksi että mahollisuuksi tällä hetkellä rajallisesti olemassa. Saas nähä mitä tulevaisuus tuo tullessaan....


ehkä kirjoitus hiukka laajapiirteinen. Kyl tässä tilan pyörityksessä hommaa ja ajateltvaa piissaa vaikka ruokinnan+jalostuksen ulkoistaakkkin.

Sitten vielä oltava muutakin elämää kuin lehmät. Joteten aika startata saunan jälkeen eka  ;)

Viimeksi muokattu: 26.01.13 - klo:18:51 kirjoittanut kaenuunkeisari

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Ruokinnan suunnittelijoita?
Lainaus edellisestä:"Tarkoitus olisi löytää kokonaisuuden hahmottamiseen. Pellot,varastot,koneet,lehmät,resurssit,tuotteet+tulevaisuuden kehittely"

Eli nytkö etsitään neuvojaa joka hoitaisi esim. tonnilla kaiken isäntäväen ajattelu- ja kehitystyön  ??? Ja jos menee pieleen niin sitten haukkupalkalla. Luulen että moni ammattilainen ei tuota työpaikkaa tule hakemaan  ;D


entäs jos sen kertoo vaikka 50 tilalla kuulostaako yhtään paremalle ? Joo melkeen sen arvaa et tämmöisä kommentaja odottaakin. Henkilöitä joilla velat nollilla ja suurin mietinnän asia kuinka naapuurilla menee niin tuskin tarvii moisia asijoita vunteerata ja ryhmä meillä pyyhki hyvin prorahastus+faba osk luottaa niin ok minulta ole mitään pois. Milj litrassa esim kertoimet hiukka toisia monilla niin vaikka 2 tonnia maksas tilaa kohtii niin ei summa eikä mikään. Rajaus ois kuitenkin otsikon mukaan  nyt ruokinnassa. Joo eihän varmana tämöiseen kukaan tavan pirtinlämmitäjä rupeekkaa varmaa on se. Mutta olemassa ihmisiä urakka ja tulosansio palkalla niin heille ehkä tarkoitettu. Perus proagrian eläke tj kalenteria miettivät tuskin vaivautuukaan.


Ainakin se on tullut selväksi että mahollisuuksi tällä hetkellä rajallisesti olemassa. Saas nähä mitä tulevaisuus tuo tullessaan....


ehkä kirjoitus hiukka laajapiirteinen. Kyl tässä tilan pyörityksessä hommaa ja ajateltvaa piissaa vaikka ruokinnan+jalostuksen ulkoistaakkkin.

Sitten vielä oltava muutakin elämää kuin lehmät. Joteten aika startata saunan jälkeen eka  ;)

Ei kuulosta yhtään paremmalta hoitaa 50 tilan ajattelu- ja kehitystyö. Miten joku hoitaisi 50 tilaa jos yhdenkin tilan hoitaminen tuntuu ko. isäntäparista liian vaikealta ??
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

antti-x

  • Vieras
Vs: Ruokinnan suunnittelijoita?


Ei kuulosta yhtään paremmalta hoitaa 50 tilan ajattelu- ja kehitystyö. Miten joku hoitaisi 50 tilaa jos yhdenkin tilan hoitaminen tuntuu ko. isäntäparista liian vaikealta ??

Vehnää 120
Rypsiä 60
Ruista 40
Kauraa 30
Viherlannoitusta 40
Kuivaheinää 40


Joo jos talvella ei tarvitse muuta tehdä kuin mietti että mihin pistää vehnää ja mihin kauraa, niin ei se sitten välttämättä ulkopuolista apua tarvitse. Mutta jos viljan viljelyn sijaan tekeekin hommia joissa tarvitaan aivoja muutenkin kuin viikon verran maaliskuussa, niin sitten ei välttämättä ehdi vertaamaan talven mittaan ihan jokaista sinimailasta ja virnaa keskenään samalla pieteetillä kuin jauholakki voi vertailla uusien vehnälajikkeiden sakolukuja.

Siis oikeasti, millä logiikalla toukotonttu voi sanoa että millaista konsultaatiota karjatilan kannattaa hankkia? En tiedä paljonko Backspacen viljelysuunnitelmaan on käytetty aikaa, mutta joku asiansa osaava saisi varmasti yhtä hyvän suunnitelman aikaan kun käyttäisi päivän käymällä lohkoja yms. juttuja paikan päällä läpi ja vielä toisen päivän koneella jolloin saisi samalla tehtyä vielä tukihakemuksenkin.

Saman voi toistaa vuoden aikana sata kertaa isoilla viljatiloilla, iso karjatila on puolet vaikeampi kun pitää hoitaa se ruokintasuunnitelma ja ostorehujen puoli kanssa niin pitää hoitaa vain 50 vuodessa.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Ruokinnan suunnittelijoita?
Vetää apemyllystä aiv 1, aiv 2, aiv3 ja kokoviljasäiliksen läpi. Ottaa soosista näytteen ja pläjäyttää sen rehuagentien pöydälle. Se joka lupaa eniten maitoa parhailla pitoisuuksilla halvimmalla saa toimittaa väkirehut! :o
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Ruokinnan suunnittelijoita?
Meillä käytetään ulkopuolista neuvontaa myös jalostuksessa ja verotuksen ym. raha-asioiden hoito on ulkoistettu, koska mulla ei ainakaan ole mitään kiinnostusta pyöritellä niitä asioita. Muuten kyllä teenkin sitten kaikki paperihommat... Mun mielestä maajussilla pitää olla paras näkemys siitä miten pelloillaan tuottaa parhaan tuloksen. Liian paljon muuttujia peltoviljelyssä että voisi ulkopuolinen kertoa miten hoidat pelloista mahdollisimman "paljon" satoa eläimille. Omat tavoitteet peltoviljelyssä on niin kovin tärkeässä osassa miten saa parhaan tuloksen. Moni pistää maksimi panostuksen lannoitukseen, siemeniin ym. ja korjaa keskinkertaisia tuloksia pelloista ::)

Ruokinnan suunnitteluhan on ihan samanlaista kuin muukin suunnittelu... Pitää olla hyvät lähtötiedot ennen kuin voi lähteä kokonaisuutta suunnittelemaan. Mulla on tällä hetkellä siinä mielessä huono tilanne kun lähes kaikki paalit on pelloilla ja analyysejä ei ole tehty. Raaka-ainenäytteitä on kyllä otettu. Reseptiä joutuu sitten säätää maitomäärän ja pitoisuuksien mukaan. Onneksi se ei ole kuitenkaan kovin vaikeaa ??? Kai... Yleensäkin ruokintaa koskevat suunnitelmat on mun nähdäkseni suosituksia joita sitten viilataan tarpeen mukaan isännän/emännän toimesta haluttuun suuntaan.

antti-x

  • Vieras
Vs: Ruokinnan suunnittelijoita?
Mun mielestä maajussilla pitää olla paras näkemys siitä miten pelloillaan tuottaa parhaan tuloksen. Liian paljon muuttujia peltoviljelyssä että voisi ulkopuolinen kertoa miten hoidat pelloista mahdollisimman "paljon" satoa eläimille. Omat tavoitteet peltoviljelyssä on niin kovin tärkeässä osassa miten saa parhaan tuloksen. Moni pistää maksimi panostuksen lannoitukseen, siemeniin ym. ja korjaa keskinkertaisia tuloksia pelloista ::)



Eikö tuo viimeinen lause kumoa koko alussa selostetun. Vai onko tosiaan niin että jos vaikka ymmärtää jalostuksen ja lehmän muutenkin vimpan päälle, siementää itse jne. ja vaikka tekisi sen kirjanpidonkin, mutta peltotulokset ovat toistaiseksi keskinkertaiset, niin pitäisi ulkopuolisen konsultoinnin sijaan etsiä muita hommia ja pistää tila myyntiin? Tai niin että keskittää vain kaiken aikansa peltopuolen kehittämiseen vaikka olisi parempi jossain muussa   ???

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Ruokinnan suunnittelijoita?
Niinpä... Paljon tapauksia joissa on "peritty" viljelytaidot edelliseltä sukupolvelta. Mun mielestäkin pitäisi käyttää apua sellaisiin asioihin mitkä ei itseä kiinnosta. En minä sitä sano että tila pitäis laittaa myyntiin jos ei käytä peltojaan kunnolla hyväksi, vaan kehittää asioita (ojitukset, kalkitukset ym.) siten että olisi mahdollista. Lompsaa tuollainen kehittäminen monesti kysyy, mutta joskus asiat vaan on näin. Eipä ne munkaan (tai siis pankin) pellot ole kaikilta osin parhaimmassa mahdollisessa kunnossa, mutta yritystä kuitenkin löytyy. Kaikile pelloille ei vaan voi panostaa parasta mahdollista satoa ajatellen siinä tapauksessa.

Ps. Ruokinnasta ollaankin jo menty kovasti kauas ;)

antti-x

  • Vieras
Vs: Ruokinnan suunnittelijoita?
Niinpä... Paljon tapauksia joissa on "peritty" viljelytaidot edelliseltä sukupolvelta. Mun mielestäkin pitäisi käyttää apua sellaisiin asioihin mitkä ei itseä kiinnosta. En minä sitä sano että tila pitäis laittaa myyntiin jos ei käytä peltojaan kunnolla hyväksi, vaan kehittää asioita (ojitukset, kalkitukset ym.) siten että olisi mahdollista. Lompsaa tuollainen kehittäminen monesti kysyy, mutta joskus asiat vaan on näin. Eipä ne munkaan (tai siis pankin) pellot ole kaikilta osin parhaimmassa mahdollisessa kunnossa, mutta yritystä kuitenkin löytyy. Kaikile pelloille ei vaan voi panostaa parasta mahdollista satoa ajatellen siinä tapauksessa.

Ps. Ruokinnasta ollaankin jo menty kovasti kauas ;)

Eli olet tosiaan sitä mieltä että vaikka kaiken muun voi ulkoistaa mutta peltoviljely pitää suunnitella itse? Käsittämätön asenne. Tottakai ulkopuolinen konsultointi on vain suosituksia joka asiassa, sitä se  olisi myös viljelyn suunnittelussa.

Ja tottakai se mitä viljellään on osa ruokinnan suunnittelua. Jos vaikka suunnittelee nyt ruokkivansa 2014 talvella lehmia apilasäilikseen perustuvalla appeella jossa on murskesäilötty mahdollisimman valkuaispitoinen väkirehukomponentti, niin sitä varten pitää viljellä ihan tiettyjä kasveja, pelkkä vehnä, ohra ja viherlannoitus ei toimi :) Ja minun mielestäni joku muu joka paljon hyviä tuloksia on saanut voi tehdä lohkojen sijaintiin, maanäytteisiin, lannoitusresursseihin, menneisiin tuloksiin, kalustoon yms. perustuen sen suosituksen että missä jä mitä viljelee että 2014 olisi hyvä ape tarjota elukoille. Se on vain suositus ja tottakai siihen liittyy paljon keskustelua.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Ruokinnan suunnittelijoita?
En tietenkään ole sitä mieltä että peltoviljely pitäisi suunnitella itse. Juurihan kirjoitin että käyttää apua sellaisiin asioihin mitkä ei itseä kiinnosta. Mun mielestä ulkopuolisella ei kuitenkaan voi/ei pitäisi olla yhtä hyvä käsitys tilan pelloista kuin viljelijällä itsellä. Jos suunnittelussa käyttää ulkopuolista apua viljelyssä niin viljelijällä pitäisi antaa neuvojalle myös muuta tietoa kuin viljavuusanalyysit ja viljelykierto. Itse en missään nimessä käytä ulkopuolista apua peltoihin liittyvissä asioissa koska ne asiat kiinnostaa kovasti ja yritän kehittää sitä(kin) puolta kovasti. Ulkopuolisen apu voisi olla ihan hyvä kokonaisuuden suunnittelemisessa tulevaisuutta ajatellen. Tosin tätä sparrausta voi harrastaa kollegoiden kanssa ja poimia itselle sopivimpia juttuja kokeilun kautta. Ihan suin päin en lähtisi kokeilemaan radikaaleja juttuja isossa mittakaavassa. Yleensä näissä kaikenlaisissa uusissa asioissa parhaiten pärjää ne jotka tulee "kärkijoukon" perässä. Antaa ensin muiden tehdä virheet...