Varsinkaan suomalaisena en kertakaikkiaan näe mitään syytä ottaa minkäänlaista vastuuta Euroopan siirtomaavaltojen edesottamissista.
Vähän samasta syystä olen suorastaan ylpeä pohjoisista sukujuuristani, alueelta jossa ei kartano-torpparilaitosta ole missään vaiheessa historiaa tunnettu.
Petri
Mitä nyt porosaamelaisia ootte kurittanut. Näkyy hyvin asenne vieläkin kyseistä elinkeinoa kohtaan. Vain tissinkoitto on hieno yritysmuoto. 
Ottamatta kantaa peräpohjalaiseen yrityselämään, niin tuo porosaamelaisten kuritus on kyllä ollut sellainen kansallinen projekti, kuninkaan sanansaattajana (verottajana) ovat olleet ensin verotalonpojat (birkarlar eli pirkkalaiset), sittemmin Tornion porvaristo ennen tsaarinaikaa. Tietääkseni ei ole suvussa noita...
Se porosaamelaisten lähes geeneihin syöpynyt epäily kaikkea etelästä tulevaa kohtaan on kyllä ymmärrettävää, jos lukee Ruotsin vallan ajan historiaa. Saamelaisille tarjosivat "suojelusta" niin Tanska-Norja, Ruotsi kuin Venäjäkin. Nykykielellä tuon voisi ilmaista kolminkertaisena verotuksena...
Petri
Tämä on osittain jälkikäteen luotua probagandaa, poronhoito siinä muodossa kuin me sen nyt ymmärrämme, on tullut tälle alueelle vasta 1850 luvun jälkeen, vanhat lapinkylät ei eläneet poroja paimentamalla vaan metsäpeuraa ja majavaa pyytämällä, molemmat loppuivat sukupuuton takia 1850 luvulla, oikeastaan syynä oli Kustaa Vaasan päätös vapauttaa lappi savolaiselle uudisasutukselle 1500 luvulla, Lapin kylät alunperin hallitsivat alueidensa metsästystä ja eränkäyntiä ja homma oli toiminut kestävällä pohjalla vuosisatoja, lapinkylä oli verotusyksikkö joka maksoi verot alueella pyydetystä riistasta ja kalasta, kaloista hauki oli yleisin vero-kala, koska se säilyi kuivattuna.
Tuntureilla ihan pohjoisessa on ollut noita poro-lappalaisia jo aiemmin, mutta ei ne voineet tulla metsä-lapin alueilla kun siellä oli ne ns. lapin-kylät, eikä vapaita alueita ollut olemassa
