Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moniko häpeää alkuperäänsä  (Luettu 6896 kertaa)

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
No ei kai siinä mitään häpeämistä ole, jos on niiden jälkeläinen jotka on osanneet ajaa asioitaan muita paremmin  :o
Eikö tämmösestä pitäisi olla ylpeä  ;D ;D ;D ;D ;D

Eiköhän tuolla viitata paremminkin eurooppalaisten siirtomaasuhmurointiin ympäri maapalloa, viimeisten 500 vuoden kuluessa. Ihmiskunnan historiassa samanmoista touhua ovat harjoittaneet kaikilla mantereilla erinäiset korkeakulttuurit alistaessaan naapureitaan.

Varsinkaan suomalaisena en kertakaikkiaan näe mitään syytä ottaa minkäänlaista vastuuta Euroopan siirtomaavaltojen edesottamissista. Päinvastoin, täältä Suomeniemeltä on kannettu vuosisatoja väkivalloin veroja ja orjia aina kulloisenkin riistäjän tarpeisiin. Idän, lännen ja etelän suunnasta tulleet joukot ovat vuorotellen vyöryneet yli maan, vieden kukin vuorollaan kaiken irtoavan ja jättäen geeniperintöään neitseisiin.

Slippin 'n sliding

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
Varsinkaan suomalaisena en kertakaikkiaan näe mitään syytä ottaa minkäänlaista vastuuta Euroopan siirtomaavaltojen edesottamissista.
Vähän samasta syystä olen suorastaan ylpeä pohjoisista sukujuuristani, alueelta jossa ei kartano-torpparilaitosta ole missään vaiheessa historiaa tunnettu.

Petri

Lehtimäki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16901
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
Pohojammaalta jos kotoosin olisin, niin kyllä hävettääs ja rankaasti!

Nokialaisena saa olla ylpeä, Sorvan kylältä varsinkin!  8)

juu  ja   nokian  eedenissä   humppa  piristää   ;D ;D

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
Varsinkaan suomalaisena en kertakaikkiaan näe mitään syytä ottaa minkäänlaista vastuuta Euroopan siirtomaavaltojen edesottamissista.
Vähän samasta syystä olen suorastaan ylpeä pohjoisista sukujuuristani, alueelta jossa ei kartano-torpparilaitosta ole missään vaiheessa historiaa tunnettu.

Petri

  Mitä nyt porosaamelaisia ootte kurittanut. Näkyy hyvin asenne vieläkin kyseistä elinkeinoa kohtaan. Vain tissinkoitto on hieno yritysmuoto.  ;D

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
Varsinkaan suomalaisena en kertakaikkiaan näe mitään syytä ottaa minkäänlaista vastuuta Euroopan siirtomaavaltojen edesottamissista.
Vähän samasta syystä olen suorastaan ylpeä pohjoisista sukujuuristani, alueelta jossa ei kartano-torpparilaitosta ole missään vaiheessa historiaa tunnettu.

Petri

Ja minä olen ylpeä sukujuuristani sieltä kartanopuolelta... Tai kartano ja kartano mutta kuitenkin...

Monttööri

  • Vieras
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
Mulla ei ole yksittäistä taustaa  ,vaan on ehkä enemmänkin kuin kaksi taustaa .Äiti karjalainen ja äidin suvun historia alkaa  1600-luvulta  Ruotsin ? puolelta ? . Virkamies oli kiinnostunut  maataloudesta  kun sitten lopulta  hankki itselleen maatilan Karjalasta .Ruotsalaisuudesta ? muistuttaa monien polvien jälkeen enää vain sukunimi jonka äidin isä muutti suomalaiseksi .
 Isä pohjanmaan reunalta murrealueen rajamailta . En miellä itseäni kovin  pohjalaiseksi koska  tunnen olevani ajattelutavaltani erilainen kuin alueen valtavirta.
Minulla ei ole kuitenkaan mitään syytä väheksyä tai hävetä esi-isiäni tai taustoja ,vaan päinvastoin..

Viimeksi muokattu: 22.01.13 - klo:17:42 kirjoittanut Monttööri

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
Varsinkaan suomalaisena en kertakaikkiaan näe mitään syytä ottaa minkäänlaista vastuuta Euroopan siirtomaavaltojen edesottamissista.
Vähän samasta syystä olen suorastaan ylpeä pohjoisista sukujuuristani, alueelta jossa ei kartano-torpparilaitosta ole missään vaiheessa historiaa tunnettu.

Petri

  Mitä nyt porosaamelaisia ootte kurittanut. Näkyy hyvin asenne vieläkin kyseistä elinkeinoa kohtaan. Vain tissinkoitto on hieno yritysmuoto.  ;D
Ottamatta kantaa peräpohjalaiseen yrityselämään, niin tuo porosaamelaisten kuritus on kyllä ollut sellainen kansallinen projekti, kuninkaan sanansaattajana (verottajana) ovat olleet ensin verotalonpojat (birkarlar eli pirkkalaiset), sittemmin Tornion porvaristo ennen tsaarinaikaa. Tietääkseni ei ole suvussa noita...

Se porosaamelaisten lähes geeneihin syöpynyt epäily kaikkea etelästä tulevaa kohtaan on kyllä ymmärrettävää, jos lukee Ruotsin vallan ajan historiaa. Saamelaisille tarjosivat "suojelusta" niin Tanska-Norja, Ruotsi kuin Venäjäkin. Nykykielellä tuon voisi ilmaista kolminkertaisena verotuksena...

Petri

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
Varsinkaan suomalaisena en kertakaikkiaan näe mitään syytä ottaa minkäänlaista vastuuta Euroopan siirtomaavaltojen edesottamissista.
Vähän samasta syystä olen suorastaan ylpeä pohjoisista sukujuuristani, alueelta jossa ei kartano-torpparilaitosta ole missään vaiheessa historiaa tunnettu.

Petri

  Mitä nyt porosaamelaisia ootte kurittanut. Näkyy hyvin asenne vieläkin kyseistä elinkeinoa kohtaan. Vain tissinkoitto on hieno yritysmuoto.  ;D
Ottamatta kantaa peräpohjalaiseen yrityselämään, niin tuo porosaamelaisten kuritus on kyllä ollut sellainen kansallinen projekti, kuninkaan sanansaattajana (verottajana) ovat olleet ensin verotalonpojat (birkarlar eli pirkkalaiset), sittemmin Tornion porvaristo ennen tsaarinaikaa. Tietääkseni ei ole suvussa noita...

Se porosaamelaisten lähes geeneihin syöpynyt epäily kaikkea etelästä tulevaa kohtaan on kyllä ymmärrettävää, jos lukee Ruotsin vallan ajan historiaa. Saamelaisille tarjosivat "suojelusta" niin Tanska-Norja, Ruotsi kuin Venäjäkin. Nykykielellä tuon voisi ilmaista kolminkertaisena verotuksena...

Petri

Tämä on osittain jälkikäteen luotua probagandaa, poronhoito siinä muodossa kuin me sen nyt ymmärrämme, on tullut tälle alueelle vasta 1850 luvun jälkeen, vanhat lapinkylät ei eläneet poroja paimentamalla vaan metsäpeuraa ja majavaa pyytämällä, molemmat loppuivat sukupuuton takia 1850 luvulla, oikeastaan syynä oli Kustaa Vaasan päätös vapauttaa lappi savolaiselle uudisasutukselle 1500 luvulla, Lapin kylät alunperin hallitsivat alueidensa metsästystä ja eränkäyntiä ja homma oli toiminut kestävällä pohjalla vuosisatoja, lapinkylä oli verotusyksikkö joka maksoi verot alueella pyydetystä riistasta ja kalasta, kaloista hauki oli yleisin vero-kala, koska se säilyi kuivattuna.
Tuntureilla ihan pohjoisessa on ollut noita poro-lappalaisia jo aiemmin, mutta ei ne voineet tulla metsä-lapin alueilla kun siellä oli ne ns. lapin-kylät, eikä vapaita alueita ollut olemassa  8)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
"Lyhyt niska, pullea poski, kotipaikka on Koski."

 ;D ;D ;D
Kui mää ain olen paras?

Monttööri

  • Vieras
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
Mulla ei ole yksittäistä taustaa  ,vaan on ehkä enemmänkin kuin kaksi taustaa .Äiti karjalainen ja äidin suvun historia alkaa  1600-luvulta  Ruotsin ? puolelta ? . Virkamies oli kiinnostunut  maataloudesta  kun sitten lopulta  hankki itselleen maatilan Karjalasta .Ruotsalaisuudesta ? muistuttaa monien polvien jälkeen enää vain sukunimi jonka äidin isä muutti suomalaiseksi .
 Isä pohjanmaan reunalta murrealueen rajamailta . En miellä itseäni kovin  pohjalaiseksi koska  tunnen olevani ajattelutavaltani erilainen kuin alueen valtavirta.
Minulla ei ole kuitenkaan mitään syytä väheksyä tai hävetä esi-isiäni tai taustoja ,vaan päinvastoin..

Tarkistin joitain seikkoja koska monet äidin suvun vaiheet ovat olleet perimätiedon varassa. Sukututkimus ulottuu 1700-ja 1800 luvun vaiheisiin, mutta asuinpaikan sukupuu ulottuu 1600 luvun loppupuolelle. Kantaisä on ollut arrendaattori ,eli vuokrannut kruunun maita viljelijöille .Muita tietoja ei pysty varmistamaan ilman tarkempaa selvitystä  . Suku on viljellyt maata sotiin asti .

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
  Jos tässä nyt pitää ruveta sukua selvittämään, niin muuta hävettävää ei oo, kuin että Kekkosen sukua. Näin valitettavasti kertoo tuo sukuselvitys.  ;D

Monttööri

  • Vieras
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
  Jos tässä nyt pitää ruveta sukua selvittämään, niin muuta hävettävää ei oo, kuin että Kekkosen sukua. Näin valitettavasti kertoo tuo sukuselvitys.  ;D

Sepen tuntien . se on sinulle ihan oikein ;D

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
  Jos tässä nyt pitää ruveta sukua selvittämään, niin muuta hävettävää ei oo, kuin että Kekkosen sukua. Näin valitettavasti kertoo tuo sukuselvitys.  ;D

Sepen tuntien . se on sinulle ihan oikein ;D

  Viikinkien sukua, kuten  eräs Koskenkorvalta on mainostanut ;)

millamagia

  • Vieras
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
Ei sinunkaa Apilas tartte alkuperääsi hävetä, vaan sitä mikä sinusta on tullut..  :o ;D
-------------- :)

LuMon

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
  • Ole sinä se muutos, jonka toivot näkeväsi maailmas
Vs: Moniko häpeää alkuperäänsä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013012116586189_uu.shtml  Kyllä vähän voisin hävetä jos munan tervaajiin kuuluisin  :D
Emme voi ratkaista ongelmia ajattelemalla samalla tavalla kuin silloin, kun loimme ne.
  Alpert Einstein