Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen  (Luettu 28091 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen
eeii. Itseasiassa ajattelin kun vähän raivioita tehdessäni että olisi hyvä kohta  kokeiluun. Joku ha:n lohko jonka keskusta tippuu suohon ja reunat nousee sitten kivennäismaalle. Siihen kun kaivaa piiriojan niin voi tasoittaa vallit pellon puolelle jossa ajelee koneella ja sitten vaan aina suoraan saran yli.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen

Mä olen kanssa ollut  leveiden päisteiden kannattaja mutta olen pikkuhiljaa muuttamassa mielipiteeni hyvin kapeisiin päisteisiin ja työtekniikka  siten että varsinkin hinattavilla koneilla tehtäisi hyvin jyrkkä käännös  ja sitten ajettaisi jonkinmatkaa reunaa ja taas käännyttäisi jyrkästi pellolle. Tavoitteena olisi että pyörän jäljet ei menisi ristiin kasvustossa eli samasta paikkaa ei olisi menty kahta kertaa. Lisäksi varsinkin teli paalaimessa ilmenevä murtava vaikutus käännöksissä poistuisi.

Mä taas kannatan nykyään leveitä päisteitä. Vitutti kesällä kun karhotin kuski aluksi halusi pakosta pilata mun kaatamat leveät päisteet karhottamalla peltoa vain päästä päähän tai tekemällä pienen karhon päähän.
Sekös se vasta peltoa polkee kun siellä päässä pakitellaan ja käännellään pienellä alueella 6tonnin paalainta paali kyydissä...

Minusta on ja parempi että kone kääntyy päisteessä ympyrä ajamalla,jos menee vasemmalle niin kaartaa oikean kautta nokkaa että tulee sievä kiekka ja päinvastoin.
Ei kulu raktorin kytkinkään niin paljon ja ulosotto saa pyöriä koko ajan eikä mene akseli pahaan kulmaan linkkuun peruuttamisilla tahtoo tämä riski olla.
Maa aina painuu paljon enemmän jos yli ajaa samasta kohdasta pari kolme kertaa.
Kuorma-autolla kun olen ajanut maata pelloille niin aina eri jälkeä menen.Muuten kasvustossa on pyöränjälkien kuvat.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen

Maa aina painuu paljon enemmän jos yli ajaa samasta kohdasta pari kolme kertaa.
Kuorma-autolla kun olen ajanut maata pelloille niin aina eri jälkeä menen.Muuten kasvustossa on pyöränjälkien kuvat.

Tätä  ajatusta kun kehität hieman huomaat että  sama ilmiö on yhtälailla lietteen ajossa, paalauksessa, kynnössä, kultivoinnissa,puinnissa, jne. Silloin ainut vaihtoehto on pitää päistetie jos mahdollista ja ajaa aina tyhjä ajo sitä pitkin. Peruttaahan ei pidä vaan ajaa hieman eteenpäin ja lähtee edellisen ajon mukaan samansuuntaisesti pellon poikki.

Kaikissa muissa tapauksissa tulee paikkoja missä sotketaan samaa paikkaa useamman kerran. peltopinta-alan prosentteja miettiessä pienemmissä ja monimutkaisemmissa pelloissa sotketun pinta-alan osuus on suurempi.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen
Jokos vemssin ajatukset on siirtyny päästä paperille ja siitä käytännön toteutukseen?
kahupellen ei yksinkertaisesti tarvitse tajuta sitä että,nurmea korjataan 30-50 tonnia hehtaarilta ja lietettä levitetään hiukka enemmän kesässä.ja kulku ja käännökset tapahtuu päisteissä.tuliko ymmärrettyä?Täysillä kuormilla kärrynpainot 20 ja 27 tonnia.vaikka onkin 800kummia alla.

Viimeksi muokattu: 13.01.13 - klo:12:30 kirjoittanut milkboi

On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen
Jokos vemssin ajatukset on siirtyny päästä paperille ja siitä käytännön toteutukseen?
kahupellen ei yksinkertaisesti tarvitse tajuta sitä että,nurmea korjataan 30-50 tonnia hehtaarilta ja lietettä levitetään hiukka enemmän kesässä.ja kulku ja käännökset tapahtuu päisteissä.tuliko ymmärrettyä?Täysillä kuormilla kärrynpainot 20 ja 27 tonnia.vaikka onkin 800kummia alla.

Tää olikin ihan uusi juttu. :o Empäs ole tiennykkä et lietettä ajetaan nurmelle. :o 

Aina oppii uutta. Noo mut meilläpäin tehdäänkin pikkupaaleja ja kerätään ne käsin velsoille. Liete ajetaan 6kuution vepillä.............. :-[
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen
Jokos vemssin ajatukset on siirtyny päästä paperille ja siitä käytännön toteutukseen?
kahupellen ei yksinkertaisesti tarvitse tajuta sitä että,nurmea korjataan 30-50 tonnia hehtaarilta ja lietettä levitetään hiukka enemmän kesässä.ja kulku ja käännökset tapahtuu päisteissä.tuliko ymmärrettyä?Täysillä kuormilla kärrynpainot 20 ja 27 tonnia.vaikka onkin 800kummia alla.

Tää olikin ihan uusi juttu. :o Empäs ole tiennykkä et lietettä ajetaan nurmelle. :o 

Aina oppii uutta. Noo mut meilläpäin tehdäänkin pikkupaaleja ja kerätään ne käsin velsoille. Liete ajetaan 6kuution vepillä.............. :-[

No hyvä että sullekkin aukes. Ei tullut tänäänkään turhaan roikuttua agrossa. Ja hymiö perään, laitetaas vaikka tollanen :-X
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen
Jokos vemssin ajatukset on siirtyny päästä paperille ja siitä käytännön toteutukseen?
kahupellen ei yksinkertaisesti tarvitse tajuta sitä että,nurmea korjataan 30-50 tonnia hehtaarilta ja lietettä levitetään hiukka enemmän kesässä.ja kulku ja käännökset tapahtuu päisteissä.tuliko ymmärrettyä?Täysillä kuormilla kärrynpainot 20 ja 27 tonnia.vaikka onkin 800kummia alla.

Tää olikin ihan uusi juttu. :o Empäs ole tiennykkä et lietettä ajetaan nurmelle. :o 

Aina oppii uutta. Noo mut meilläpäin tehdäänkin pikkupaaleja ja kerätään ne käsin velsoille. Liete ajetaan 6kuution vepillä.............. :-[

No hyvä että sullekkin aukes. Ei tullut tänäänkään turhaan roikuttua agrossa. Ja hymiö perään, laitetaas vaikka tollanen :-X
Rimulikin käy säkkipuimurilla urakoimassa naapurikylässä. Kyllä siinä päisteet säilyy kun ei ole painoa. Koko kulmakunnan maat kääntyy vielä takavetoisilla traktoreilla joissa 2-4 siipiset sarka-aurat perässä.

On noi teidän alueiden liete ja rehurallit ihan ameriikan tyylisiä. Ihan ku rallasissa konsanaan........ :o
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen
Jokos vemssin ajatukset on siirtyny päästä paperille ja siitä käytännön toteutukseen?
kahupellen ei yksinkertaisesti tarvitse tajuta sitä että,nurmea korjataan 30-50 tonnia hehtaarilta ja lietettä levitetään hiukka enemmän kesässä.ja kulku ja käännökset tapahtuu päisteissä.tuliko ymmärrettyä?Täysillä kuormilla kärrynpainot 20 ja 27 tonnia.vaikka onkin 800kummia alla.

Tää olikin ihan uusi juttu. :o Empäs ole tiennykkä et lietettä ajetaan nurmelle. :o 

Aina oppii uutta. Noo mut meilläpäin tehdäänkin pikkupaaleja ja kerätään ne käsin velsoille. Liete ajetaan 6kuution vepillä.............. :-[

No hyvä että sullekkin aukes. Ei tullut tänäänkään turhaan roikuttua agrossa. Ja hymiö perään, laitetaas vaikka tollanen :-X
Rimulikin käy säkkipuimurilla urakoimassa naapurikylässä. Kyllä siinä päisteet säilyy kun ei ole painoa. Koko kulmakunnan maat kääntyy vielä takavetoisilla traktoreilla joissa 2-4 siipiset sarka-aurat perässä.

On noi teidän alueiden liete ja rehurallit ihan ameriikan tyylisiä. Ihan ku rallasissa konsanaan........ :o
  Ja minne ei rimuli kerkee niin mä käyn 2035 puimassa irtona kylän vehaan. pitäs jostain saada noihin vanhoihin nummi-kärryihin 400 milliä alle, mistähän niitä saa.
FIXIT

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen
Aika hurjaa on kalusto seuraavassa mutta löyttyy myös päistetie joka on itseasiassa aika vaatimaton.

http://www.youtube.com/watch?v=Td0DdF2FkLs&feature=endscreen
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Ana

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen
Nyt löyty mielenkiintoinen aihe kuten aloittajalla aina 8) Siinä on toki ajatusta jos menee jo ennestään tie päistees jotta tekee siihen mahdollisimman monta liittymä tai tilanteen sallies putkittaa koko ojan.
Mutta miten käännyt sujuvasti kaikilla koneilla 5m leveällä tiellä jos koko käännös on tarkootus tapahtua siinä, varsinki kun se tie on mettänreunas, hienohan siinä on huitaista 20m leveällä ruiskulla tai perhosniittokoneella ympäri, no tuleepa pidettyä mettäkin aukkona siitä seuraavan 10m leveydeltä niin ei varjosta ;D Se tie pitäis olla 20m leviä ja eräänlainen haaste on ainakin omasta mielestä saada se viljellyn ja tien/päistealueen sauma pidettyä niin tasaasena jotta siitä on mielekästä ajella ylitti, tuollaanen takapyöräkylvinkone pakkerin kans kyllä kattelee pienimmänki huonosti tasatun poikittaisen uran, esim junaradan ylityskin tuntuu aivan riittävästi.
Sen verta ittekin tulee kikkailtua noiden päsiteiden kans mikäli mahdollista/järkevää niin kylvää 2 ruiskun leveyttä päistettä ja kääntyilee kylvinkoneella sielä sisemmälle kierroksella vähän eri vuosina.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen
Mää en vieläkän tajua mitä ***** etua on tehdä teitä mettänpoukamiin tai nyysiä pellosta niitä tiealueita? Mitä siinä niinku säästetään? Tukikelpoinen pinta-ala vähenee jos peltoa muutetaan tieksi ja mettään ei kovin helposti tai halvalla tehdä mitään, kuten vemssi on väittäny. Sehän haaveli vaan puiden kaadosta ja vähän lanalla tasottaa mettänpohjaa... joopa joo, vieläkään näiden pakkasten jälkeen ei pohja kestä metsässä sen paremmin kun pellollakaan, saati sitten kasvukauden aikaan. Melkoset määrät saa ajaa maata pois ja sorastuttaa sen pohjan et kestää niitä goodzillan kokosia kusitiinuja ja rehurattaita.

Mites noi ojituskustannukset? Uudet ojat joutuu kuitenkin kaivamaan ja salaojia siirtämään, nää salaiset piilossa olevat ojat on kyllä moommalaisille ihan vieras käsite. Siellä kun tehdään Saimaan kavavia sarkojen väliin, voi vaikka liittää osaksi maatilamatkailua sisävesiajelut, voi tutustuttaa etelän-veteliä 57hehtaarin raivioihin paatista käsin... :P
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen
Nyt löyty mielenkiintoinen aihe kuten aloittajalla aina 8) Siinä on toki ajatusta jos menee jo ennestään tie päistees jotta tekee siihen mahdollisimman monta liittymä tai tilanteen sallies putkittaa koko ojan.
Mutta miten käännyt sujuvasti kaikilla koneilla 5m leveällä tiellä jos koko käännös on tarkootus tapahtua siinä, varsinki kun se tie on mettänreunas, hienohan siinä on huitaista 20m leveällä ruiskulla tai perhosniittokoneella ympäri, no tuleepa pidettyä mettäkin aukkona siitä seuraavan 10m leveydeltä niin ei varjosta ;D Se tie pitäis olla 20m leviä ja eräänlainen haaste on ainakin omasta mielestä saada se viljellyn ja tien/päistealueen sauma pidettyä niin tasaasena jotta siitä on mielekästä ajella ylitti, tuollaanen takapyöräkylvinkone pakkerin kans kyllä kattelee pienimmänki huonosti tasatun poikittaisen uran, esim junaradan ylityskin tuntuu aivan riittävästi.
Sen verta ittekin tulee kikkailtua noiden päsiteiden kans mikäli mahdollista/järkevää niin kylvää 2 ruiskun leveyttä päistettä ja kääntyilee kylvinkoneella sielä sisemmälle kierroksella vähän eri vuosina.

Tohon tien tekniseen ratkaisuun niin jos pellosta katsoen on ensiksi tie ja sitten piirioja niin melkein kaikilla normi työkoneilla (alle 6 metriä) mahtuu kulkemaan tiellä niin että se työlaite kiertää sieltä ojan päältä. Ruiskutus on tietenkin paha ja siinä kannattaa ehkä luopua koko ajatuksesta. Kuitenkin yksi asia mitä ruiskunostotopikeissa käsitellään todella vähän on puomin sisään vetonopeus. Tämä nousee arvoon esimerkiksi sähkötolpissa ja miksi ei tällaisessa päisteessä.

Siihen päistetiehen viellä niin ei ole välttämättä tarkoituksenmukaista saada kone mahdollisimman terävästi tielle vaan käytännössä käännytään niin että raktori  kääntyy tielle ja se kärry tai työkone mikä tulee perässä oikaisee sen verran mitä oikaisee. Sitten vasta kun yhdistelmä on suoraan tiellä ruvetaan miettimään kohtaa mistä käännytään takaisin pellolle. kuitenkin pelto tulee tallattua vaan kertaaltaan pääsääntöisesti.

Tukioptimoijat voi sitten keksiä tälle tielle jonkun nurmikasvin joka sitoo ja kuivattaa tätä päistettä ja samalla tarjoo tuet sille. Pääasiahan on että "tie" on korkeammalla kuin ympäristä jotta se on kuiva. Senhän pitää kestää vasta kun muukin pelto kestä liikennettä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen
http://www.youtube.com/watch?v=pvfwS1cjZKA

Olikohan toi nurmi vaan kuivuuttaan valkoinen, vai olikohan kuitenkin lunta?
Suomessa vois ymppikeskuksen tarkastajat seota, ku tommosta levitystä näkis..

Huippu työkeli, ei tuu tallausvaurioita ;D

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen
Nyt löyty mielenkiintoinen aihe kuten aloittajalla aina 8) Siinä on toki ajatusta jos menee jo ennestään tie päistees jotta tekee siihen mahdollisimman monta liittymä tai tilanteen sallies putkittaa koko ojan.
Mutta miten käännyt sujuvasti kaikilla koneilla 5m leveällä tiellä jos koko käännös on tarkootus tapahtua siinä, varsinki kun se tie on mettänreunas, hienohan siinä on huitaista 20m leveällä ruiskulla tai perhosniittokoneella ympäri, no tuleepa pidettyä mettäkin aukkona siitä seuraavan 10m leveydeltä niin ei varjosta ;D Se tie pitäis olla 20m leviä ja eräänlainen haaste on ainakin omasta mielestä saada se viljellyn ja tien/päistealueen sauma pidettyä niin tasaasena jotta siitä on mielekästä ajella ylitti, tuollaanen takapyöräkylvinkone pakkerin kans kyllä kattelee pienimmänki huonosti tasatun poikittaisen uran, esim junaradan ylityskin tuntuu aivan riittävästi.
Sen verta ittekin tulee kikkailtua noiden päsiteiden kans mikäli mahdollista/järkevää niin kylvää 2 ruiskun leveyttä päistettä ja kääntyilee kylvinkoneella sielä sisemmälle kierroksella vähän eri vuosina.

Tohon tien tekniseen ratkaisuun niin jos pellosta katsoen on ensiksi tie ja sitten piirioja niin melkein kaikilla normi työkoneilla (alle 6 metriä) mahtuu kulkemaan tiellä niin että se työlaite kiertää sieltä ojan päältä. Ruiskutus on tietenkin paha ja siinä kannattaa ehkä luopua koko ajatuksesta. Kuitenkin yksi asia mitä ruiskunostotopikeissa käsitellään todella vähän on puomin sisään vetonopeus. Tämä nousee arvoon esimerkiksi sähkötolpissa ja miksi ei tällaisessa päisteessä.

Siihen päistetiehen viellä niin ei ole välttämättä tarkoituksenmukaista saada kone mahdollisimman terävästi tielle vaan käytännössä käännytään niin että raktori  kääntyy tielle ja se kärry tai työkone mikä tulee perässä oikaisee sen verran mitä oikaisee. Sitten vasta kun yhdistelmä on suoraan tiellä ruvetaan miettimään kohtaa mistä käännytään takaisin pellolle. kuitenkin pelto tulee tallattua vaan kertaaltaan pääsääntöisesti.

Tukioptimoijat voi sitten keksiä tälle tielle jonkun nurmikasvin joka sitoo ja kuivattaa tätä päistettä ja samalla tarjoo tuet sille. Pääasiahan on että "tie" on korkeammalla kuin ympäristä jotta se on kuiva. Senhän pitää kestää vasta kun muukin pelto kestä liikennettä.
¨
Meilläpäin koiteetaan saada ne "päistetiet" alaspäin peltoon nähden jotta vesi valuis paremmin piiriojaan eikä kappaleesta tule vesiallasta. Vuosikymmenet sarka-auroilla päin *****a kynnetyt päisteiden reunat joutuu yleensä kaivurilla kaapimaan ojaa myöten luiskaksi.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

agricult

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 464
Vs: Päisteiden kasvukunnon ylläpitäminen
Alapäässä tuollaisesta vallitiestä tulee pato.
Piikkiössä on eräs isäntä laittanut 110-tien ojat salaojaan ja umpeen.

Tästä tapauksesta pitikin sanomani, kun keskustelu meni valtateiden varsille, mutta olitkin ehtinyt ensin!

Eli mistäs pirusta tässä on kyse ja miten tuollaiselle saa luvan? Todella fiksun näköinen ratkaisu sinänsä. Taidettiin samalla lohkolla toteuttaa melkoisesti muitakin perusparannustoimenpiteitä samalla, jos oikein muistan.