Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Navetan rakennus  (Luettu 59591 kertaa)

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Navetan rakennus
^ Kas siinä vinkit:

Jonnumies

Ojala

  Tuo menee jo hoitotakuun puolelle.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Navetan rakennus
^ Kas siinä vinkit:

Jonnumies

Ojala

  Tuo menee jo hoitotakuun puolelle.

 Näköjään saapi niuvan nurmikolle traktorin ajaa...

AgriAllah

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 782
Vs: Navetan rakennus
^ Kas siinä vinkit:

Jonnumies

Ojala

  Tuo menee jo hoitotakuun puolelle.

 Näköjään saapi niuvan nurmikolle traktorin ajaa...

 ;D ;D

Harmi kun kotikunnassa ei ole enää "pölkkylää", olis ollut lyhyt matkaa.  ;)

Itse olen sitä mieltä, että ei se parisuhde kaadu navetan tai omakotitalon rakentamiseen. Tahtomisestahan liitossa on kyse ja tahtomista toden totta tarvitaan.

^ Naulan kantaan !  ;)
Tranceforming the world

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Navetan rakennus
^ Kas siinä vinkit:

Jonnumies

Ojala

  Tuo menee jo hoitotakuun puolelle.

 Näköjään saapi niuvan nurmikolle traktorin ajaa...

 ;D ;D

Harmi kun kotikunnassa ei ole enää "pölkkylää", olis ollut lyhyt matkaa.  ;)

Itse olen sitä mieltä, että ei se parisuhde kaadu navetan tai omakotitalon rakentamiseen. Tahtomisestahan liitossa on kyse ja tahtomista toden totta tarvitaan.

^ Naulan kantaan !  ;)

 Jännitystä elämään, perheen naiselle tuo laittaa s-postiin, että vieläkin pöllömpiä läytyy, kun tarpeeks tarkkaan ehtii... maraanin kanssa samaa mieltä, suhteessa tilaa molempien näkemyksille, haluille ja toiveille, siitä se soppa syntyy ja maustuu...

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Navetan rakennus
Yksi kaveri laajenti navettaa, ei onneksi hirveesti ja muija oli innolla mukana. Meni pari vuotta, niin muija läksi kävelee ja kaveri jäi yksin. No nyt ei ole lehmiä enää.
Voisin melkein sanoa kokemuksesta, että ainakin 15 vuoden päähän ulottuu (avio)eron vaikutus vaikka tilaa ei olisikaan pilkottu osituksen vuoksi. Rakentamisvaihe on varmaan ollut raskas perheelle, kun isäntä on rakentanut ja samalla tuotanto hoidettu vanhassa navetassa. Kun tuli uusi navetta käyttöön niin emäntä lähti vuoden päästä. Sen jälkeen yhtymänä toimineessa yrityksessä ei juuri kehitystä tapahtunut ja uusi navettakin toimi ehkä neljänneksen kapasiteetilla. (Taloudelliset) vaikutukset ulottuvat todella kauas. Ja on näitä esimerkkejä enemmänkin, kun tarkemmin funteeraa.

Vähän samalta pienemmässä mittakaavassa tuntui itsestä kun exä lähti kuukausi sen jälkeen, kun olin saanut hankittua himoitsemani perheauton. Muutaman vuoden sitä siten pyristellen yritin maksella, mutta loppu tuli lopulta. Olis ny perkele senkin sitten vähän aikaisemmin sanonu!  >:(

Itse olen sitä mieltä, että ei se parisuhde kaadu navetan tai omakotitalon rakentamiseen. Tahtomisestahan liitossa on kyse ja tahtomista toden totta tarvitaan.
Parilla tilalla kaatu, kun emännät läksi kirvesmiehen mukaan.  ::)

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Navetan rakennus
Yksi kaveri laajenti navettaa, ei onneksi hirveesti ja muija oli innolla mukana. Meni pari vuotta, niin muija läksi kävelee ja kaveri jäi yksin. No nyt ei ole lehmiä enää.
Voisin melkein sanoa kokemuksesta, että ainakin 15 vuoden päähän ulottuu (avio)eron vaikutus vaikka tilaa ei olisikaan pilkottu osituksen vuoksi. Rakentamisvaihe on varmaan ollut raskas perheelle, kun isäntä on rakentanut ja samalla tuotanto hoidettu vanhassa navetassa. Kun tuli uusi navetta käyttöön niin emäntä lähti vuoden päästä. Sen jälkeen yhtymänä toimineessa yrityksessä ei juuri kehitystä tapahtunut ja uusi navettakin toimi ehkä neljänneksen kapasiteetilla. (Taloudelliset) vaikutukset ulottuvat todella kauas. Ja on näitä esimerkkejä enemmänkin, kun tarkemmin funteeraa.

Vähän samalta pienemmässä mittakaavassa tuntui itsestä kun exä lähti kuukausi sen jälkeen, kun olin saanut hankittua himoitsemani perheauton. Muutaman vuoden sitä siten pyristellen yritin maksella, mutta loppu tuli lopulta. Olis ny perkele senkin sitten vähän aikaisemmin sanonu!  >:(

Itse olen sitä mieltä, että ei se parisuhde kaadu navetan tai omakotitalon rakentamiseen. Tahtomisestahan liitossa on kyse ja tahtomista toden totta tarvitaan.
Parilla tilalla kaatu, kun emännät läksi kirvesmiehen mukaan.  ::)

Emännän hankinta ja etenkin pito on taitolaji.  8)

Jos akka lähtee ekan kivesmiehen mukana jonka näkee, niin kyllähän syyt ovat syvemmällä kuin navetan rakentamisessa ja laajentamisessa. Helppo laittaa navetan piikkiin, omat töppäilyt.
Empä tarkoittanutkaan, että se avioliitto kaatu siihen navettaan ja kirvesmieheen. Toisella tilalla oli ainakin vuosikymmenen jutut takana.

AgriAllah

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 782
Vs: Navetan rakennus
^ Kun rakkaus ja rahat loppuu niin ongelmat alkavat kärjistyä ikävällä tavalla ja kyyti on monasti kylmää.
Tranceforming the world

Neke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2798
Vs: Navetan rakennus
Yksi kaveri laajenti navettaa, ei onneksi hirveesti ja muija oli innolla mukana. Meni pari vuotta, niin muija läksi kävelee ja kaveri jäi yksin. No nyt ei ole lehmiä enää.
Voisin melkein sanoa kokemuksesta, että ainakin 15 vuoden päähän ulottuu (avio)eron vaikutus vaikka tilaa ei olisikaan pilkottu osituksen vuoksi. Rakentamisvaihe on varmaan ollut raskas perheelle, kun isäntä on rakentanut ja samalla tuotanto hoidettu vanhassa navetassa. Kun tuli uusi navetta käyttöön niin emäntä lähti vuoden päästä. Sen jälkeen yhtymänä toimineessa yrityksessä ei juuri kehitystä tapahtunut ja uusi navettakin toimi ehkä neljänneksen kapasiteetilla. (Taloudelliset) vaikutukset ulottuvat todella kauas. Ja on näitä esimerkkejä enemmänkin, kun tarkemmin funteeraa.

Vähän samalta pienemmässä mittakaavassa tuntui itsestä kun exä lähti kuukausi sen jälkeen, kun olin saanut hankittua himoitsemani perheauton. Muutaman vuoden sitä siten pyristellen yritin maksella, mutta loppu tuli lopulta. Olis ny perkele senkin sitten vähän aikaisemmin sanonu!  >:(

Itse olen sitä mieltä, että ei se parisuhde kaadu navetan tai omakotitalon rakentamiseen. Tahtomisestahan liitossa on kyse ja tahtomista toden totta tarvitaan.
Parilla tilalla kaatu, kun emännät läksi kirvesmiehen mukaan.  ::)

Emännän hankinta ja etenkin pito on taitolaji.  8)

Jos akka lähtee ekan kivesmiehen mukana jonka näkee, niin kyllähän syyt ovat syvemmällä kuin navetan rakentamisessa ja laajentamisessa. Helppo laittaa navetan piikkiin, omat töppäilyt.

Oli maatalouden tuotantosuunta mikä tahansa, niin on muistettava että emäntä saa munaa. Tai ... ;D ;D ::)

lope

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 311
Vs: Navetan rakennus
Kannattaa tutkia mahollisimman monta tommosta yhen ropsan systeemiä. Pitää saada selkee käsitys siitä mitä haluaa. Navetan pitää olla semmonen että pärjää hommissa vaikka yksin. Siis yhen ropsan laitos. Jos onnistuu suunnittelussa niin sillon siellä valmiissa voi hyvin sekä karja että sen hoitaja ja ehkä jopa emäntä viihtyy. Itseltä lähti eukko kohta navetan rakentamisen jälkeen, mut kyl mie luulen että siinä ei syy ollu navetassa. Ja onhan tota hoidellu yksinkin, ihan menestyksellä. Tosin on mulla se työntekijä minkä saaminen on helppoo, vieläpä ammattitaitosen. Mutta naista ei navetta välttämättä kaipaa. Opastaisin niin että ite kun itelles teet, suunnittelet tarkkaan ja kauan, ilman hätiköintiä, ja niin vielä ettet ota ihmeemmin huomioon mitään naisii tms. turhuuksia, niin pärjääminen on varmempaa. 

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Navetan rakennus
Eikös yhden robon navetta olekin yhden ihmisen työpaikka?

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Navetan rakennus
Eikös yhden robon navetta olekin yhden ihmisen työpaikka?
Mikäli näin olisi se merkitsisi 7X24 h työtä ja päivystystä.     

Pötsi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Navetan rakennus
Jep, tässä Paukkula on oikeassa, vaikka muuten olenkin ollut hänen kanssa hieman eri mieltä siitä onko robotti hyvä lypsytapa. Mutta totta on että pitää mitoittaa työmäärä sopivaksi, että kukaan ei uuvu. Aika moni emäntä on tainnut lähteä työuupumuksen vuoksi? Isäntä voi kuvitella, että kyllä se emäntä jaksaa saman kuin minäkin (ja tietysti lasten- ja kodinhoidon siinä sivussa...). Kyllä yhden robotin yksikön PYSTYY hoitamaan yksin, mutta jos haluaa että virtaa riittää muuhunkin ja jaksaa hommaa esim. 20 vuotta, kannattaa olla realisti. Kyllä robotti työmäärää vähentää, mutta en voi käsittää miten jotkut voivat kuvitella että se kokonaan poistaa työnteon.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Navetan rakennus
yhden robotin yksikön saa juuri kaksi ihmistä hoidettua jotka eivät ole sukua keskenään. mutta mielenkiintoista on että nämä kaksi henkeä saa myös kahden robon yksikön hoidettua.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

+250

  • Vieras
Vs: Navetan rakennus
Eikös yhden robon navetta olekin yhden ihmisen työpaikka?
Mikäli näin olisi se merkitsisi 7X24 h työtä ja päivystystä.     
Ropotitki on hiukan kehittyny niistä ajoista kun Paukkulan tytär sitä hoiti 8)
Hälyjä ei tule ihan joka kuukausikaan 8)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Navetan rakennus
Muistakaa ja ottakaa huomioon että robottinavetassa ainut helpottunut työvaihe on itse lypsy. Siitä selviää oikeasti puolessa tunnissa vuorokaudessa mutta se muu navetan hoito vaatiikin sitten paljon enemmän resursseja. Lopputulema on että yhden robotin navetta työllistää yhden hengen ihan täysipäiväisesti ja jotta joka päivä tulisi hoidettua niin vaatii se vähintään kaksi henkilöä. Nämä ei sitten saa olla sukua että ei ole yhteisiä menoja vaan niiden meno on täysin toisistaan riippumattomia. Se robotti ei ole mikään mystinen laite joka hoitaa navettaa vaan se osaa ainoastaan tehdä sen raskaan lypsytyön.

Robottia ei kiinnosta ruokinta, kiimantarkkailut, poikimiset, halvauksen hoidot, lääkitsemiset, vasikoiden hoidot, kuivitukset, kolaamiset ja lannanpoiston valvominen ym muut työt mitkä kuuluu navetointiin.

Viimeksi muokattu: 04.01.13 - klo:21:13 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.