Onko porukoilla minkälaisia kokemuksia perintätoimistojen käytöstä? Miten kauan odotan saataviani, montako muistutusta laitetaan postissa ym ym? Entä kun asiakkaaseen ei saa yhteyttä puhelimella, kuinka perintätoimisto hoitaa yhteydenotot? Ja velallinen ilmeisesti maksaa kaikki kulut?
Kyseessä olevalla on varmaan oikeita rahavaikeuksia, ettei pelkästään huvita maksaa.. Hoiteli kyllä aikaisemmin useamman laskun, joihin annoin maksuaikaa aika reilusti. Mutta nyt ei enää puhelinkaan toimi, eikä numeropalvelut anna muuta numeroa. Varmaan pitää mennä paikanpäälle katsomaan, että onko koko miestä enää olemassa, tai vaikka olisi kuollut?? Kun se ei ole omalta paikkakunnalta, eikä edes samasta maakunnasta on kuolinilmoitusten tai konkurssiin hakemisien seuraamiset vaikeampia. Ehdotuksia mistä etsiä?? Niin ja se on sitä heinäkauppaa... 
Käsittääkseni perintätoimistoilla ei ole mitään sellaisia valtuuksia tai työkaluja, että ne voisivat enempää tehdä kuin velkoja itse. Ammattitaitoa ja kokemusta sitäkin enemmän. Jonkinlainen heräte/pelotevaikutus ehkä. Virkamiesaikoina opein diplomatian. Ainakin ensimmäinen yhteydenotto kannattaa suorittaa hyvinkin "nätisti", kysellen ja udellen. Itse kierrätin eräätkin heinät maksukykyiselle ostajalle, onneksi oli hyväkysyntäinen talvi. Jos ostaja on maatalousyrittäjä, kannattaa asialla olla juuri tukien maksatusten alla.
http://www.ytj.fiTuolta tietopalvelusta näkee yrittäjien tilanteen, mm. konkurssin vireilläolon. Ostajana hyvä katsoa onko myyjällä aito Y-tunnus, ellei ole, et saa hakea ALV-palautusta.