Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Noutopaalin oikea hinta?  (Luettu 35076 kertaa)

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
Minkänän verran pitäisi laittaa kotoa noudettaville suurpaaleille lisähintaa?

Hommahan menee usein näin: Asiakas kyselee paalia , lyödään lukkoon kummallekkin käypä noutoaika..

..Ammatinvalinta kysymys sanoo viisaat ,mutta kysymys kuuluu onko  yksittäisten paalien suoramyynti sittenkään kannattavaa talvipakkasella?

Traktori pyöröpaalin kuormaukseen? En minä viitsi sentakia traktoria käynnistää tai lämmittää. Meneehän pyöröpaali ha-peräkärriin ilman traktoriakin.

 Voihan se sullekin tulla hiki kun tuolta pellolta lumikinoksista käyt sen paalin nakkaamassa kyytiin, vaikka ilmeisen vahva mies oletkin. Aika vaikea homma olisi noi kuivaheinäpaalitkin(a'350 kg), joita on neljässä kerroksessa, tiputtaa sieltä nätisti alas, käyttää vaa'alla 100 metrin päässä ja nostaa kyytiin. Kun on tyhmä ja vahva, niin sitähän on hyvä työmies....sanotaan.   ::)

Miksi säilyttää paaleja kinoksessa 100 metrin päässä?
Mihin tarvitset vaakaa kuivaheinäkaupassa? Riittäisikö yhden paalin punnitseminen ja loput ovat samanpainoisia?

Vaakaaminen voisi olla osa tuotteistamista ja markkinointia:

Vaakaamalla saattaisi saada parempaa hintaa; toteaisi heinän olevan 27 c/kg vaakapainon mukaan. Asiakas olisi tyytyväinen saadessaan laatuheinää kerrankin kilolleen maksamansa. Myyjä puolestaan kuittaisi parempaa hintaa, ja toki maksun tarkasti joka kilosta..
..Toinen juttu sitten, miten systeemi pitäisi järjestää jotta työnkäytön saisi tehokkaaksi ja myyntityöstä palkan.

Viimeksi muokattu: 17.07.13 - klo:20:34 kirjoittanut Paalaaja

Slippin 'n sliding

T170

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 604
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
"Vaakaamalla saattaisi saada parempaa hintaa; toteaisi heinän olevan 27 c/kg vaakapainon mukaan. Asiakas olisi tyytyväinen saadessaan laatuheinää kerrankin kilolleen maksamansa. Myyjä puolestaan kuittaisi parempaa hintaa, ja toki maksun tarkasti joka kilosta."

Näinhän se voisi olla. Omalta kohdaltani olen todennut etten viitsi traktoria pakkaskeleillä käynnistää näiden hevonmu**un haistelijoiden takia.

Syyt vallitsevaan tilanteeseen:
a) Maksukyky asiakkaillani huono. Eli minä olen tuottavinani laatuheinää ja he ovat maksavinaan.
b) Heinänmyynnillä ei ole minulle taloudellista merkitystä, käytännössä samaan tulokseen pääsisi jos niittäisi heinät maahan.
c) Heinäntuotanto ei kuulu ydinosaamisalueeseeni.  :D

Ainahan hommaa voisi kehittää mutta sen kehittämisen voisi aloittaa asiakkaiden maksukyvystä.
uliza Tambovskaja, 12
Gebäude C, Office 53
192007 Sankt - Petersburg
Russia

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
Minkänän verran pitäisi laittaa kotoa noudettaville suurpaaleille lisähintaa?

Hommahan menee usein näin: Asiakas kyselee paalia , lyödään lukkoon kummallekkin käypä noutoaika.Sen jälkeen viljelijä  laittaa kuormainkoneen lämmitykseen .Parintunnin jälkeen kone saadaan talvipakkasella käymään ja noudetaan paali tai kaksi pihapiiriin.So*****noutoaika lähestyy,alat päivystää pihapiirissä.Kello käy,asiakasta ei näy.  Kusetat rukkasia pihapiirissä, vaikka  pitäs olla taas jo muissa hommissa kaukana pihapiiristä.
Asiakas soittaa että tuleekin vasta parintunnin päästä tai huomenna, kun nyt tuli muuta tekemistä .Yritä siinä nyt sitten hyvän asikaspalvelun nimissä kertoa että huomenna on kenties kokopäivä kuorman ajoja tai jopa  se ainoa vapaapäivä kuukauteen.
Ammatinvalinta kysymys sanoo viisaat ,mutta kysymys kuuluu onko  yksittäisten paalien suoramyynti sittenkään kannattavaa talvipakkasella?

Traktori pyöröpaalin kuormaukseen? En minä viitsi sentakia traktoria käynnistää tai lämmittää. Meneehän pyöröpaali ha-peräkärriin ilman traktoriakin.

 Voihan se sullekin tulla hiki kun tuolta pellolta lumikinoksista käyt sen paalin nakkaamassa kyytiin, vaikka ilmeisen vahva mies oletkin. Aika vaikea homma olisi noi kuivaheinäpaalitkin(a'350 kg), joita on neljässä kerroksessa, tiputtaa sieltä nätisti alas, käyttää vaa'alla 100 metrin päässä ja nostaa kyytiin. Kun on tyhmä ja vahva, niin sitähän on hyvä työmies....sanotaan.   ::)

Miksi säilyttää paaleja kinoksessa 100 metrin päässä?
Mihin tarvitset vaakaa kuivaheinäkaupassa? Riittäisikö yhden paalin punnitseminen ja loput ovat samanpainoisia?

 Aika erikoisia kysymyksiä... Sen vuoksi, että säilöpaalit kääritään lohkoille, metsien/puseikkojen vieriin, jottei linnut niitä turmelisi. Joskus voi olla kolmekin kilometriä matkaa kotiin. Sieltä ne sitten kuljetetaan tarvittaessa joko suoraan asiakkaille tai kotipihaan 10 tai 20 paalin kuormissa, tai jopa yli.
   Miksikö vaakaa tarvitaan? Esim, pöyröpaalien painot voivat olla 380kg tai 320 kg. Ei ne valitettavasti ole ollenkaan samanpainoisia. Pikkupaalejakin tehdään erikokoisia, asiakkaan tarpeen mukaan. Tottakai on reilumpaa, jos jokainen paali, jonka asiakas hakee, punnitaan erikseen. Levyvaaka on aina päällä ja punnitsemiseen menee n. puoli minuuttia. Ostatko sä esim. jauhelihaan kaupasta yhdellä punnituksella, joka on tehty vaikkapa syksyllä? Sitten mennään koko talvi sillä samalla painolla? 60 kg:n heitto tekee euroissa melkein 20 euroa...
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

T170

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 604
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
Minkänän verran pitäisi laittaa kotoa noudettaville suurpaaleille lisähintaa?

Hommahan menee usein näin: Asiakas kyselee paalia , lyödään lukkoon kummallekkin käypä noutoaika.Sen jälkeen viljelijä  laittaa kuormainkoneen lämmitykseen .Parintunnin jälkeen kone saadaan talvipakkasella käymään ja noudetaan paali tai kaksi pihapiiriin.So*****noutoaika lähestyy,alat päivystää pihapiirissä.Kello käy,asiakasta ei näy.  Kusetat rukkasia pihapiirissä, vaikka  pitäs olla taas jo muissa hommissa kaukana pihapiiristä.
Asiakas soittaa että tuleekin vasta parintunnin päästä tai huomenna, kun nyt tuli muuta tekemistä .Yritä siinä nyt sitten hyvän asikaspalvelun nimissä kertoa että huomenna on kenties kokopäivä kuorman ajoja tai jopa  se ainoa vapaapäivä kuukauteen.
Ammatinvalinta kysymys sanoo viisaat ,mutta kysymys kuuluu onko  yksittäisten paalien suoramyynti sittenkään kannattavaa talvipakkasella?

Traktori pyöröpaalin kuormaukseen? En minä viitsi sentakia traktoria käynnistää tai lämmittää. Meneehän pyöröpaali ha-peräkärriin ilman traktoriakin.

 Voihan se sullekin tulla hiki kun tuolta pellolta lumikinoksista käyt sen paalin nakkaamassa kyytiin, vaikka ilmeisen vahva mies oletkin. Aika vaikea homma olisi noi kuivaheinäpaalitkin(a'350 kg), joita on neljässä kerroksessa, tiputtaa sieltä nätisti alas, käyttää vaa'alla 100 metrin päässä ja nostaa kyytiin. Kun on tyhmä ja vahva, niin sitähän on hyvä työmies....sanotaan.   ::)

Miksi säilyttää paaleja kinoksessa 100 metrin päässä?
Mihin tarvitset vaakaa kuivaheinäkaupassa? Riittäisikö yhden paalin punnitseminen ja loput ovat samanpainoisia?

 Aika erikoisia kysymyksiä... Sen vuoksi, että säilöpaalit kääritään lohkoille, metsien/puseikkojen vieriin, jottei linnut niitä turmelisi. Joskus voi olla kolmekin kilometriä matkaa kotiin. Sieltä ne sitten kuljetetaan tarvittaessa joko suoraan asiakkaille tai kotipihaan 10 tai 20 paalin kuormissa, tai jopa yli.
   Miksikö vaakaa tarvitaan? Esim, pöyröpaalien painot voivat olla 380kg tai 320 kg. Ei ne valitettavasti ole ollenkaan samanpainoisia. Pikkupaalejakin tehdään erikokoisia, asiakkaan tarpeen mukaan. Tottakai on reilumpaa, jos jokainen paali, jonka asiakas hakee, punnitaan erikseen. Levyvaaka on aina päällä ja punnitsemiseen menee n. puoli minuuttia. Ostatko sä esim. jauhelihaan kaupasta yhdellä punnituksella, joka on tehty vaikkapa syksyllä? Sitten mennään koko talvi sillä samalla painolla? 60 kg:n heitto tekee euroissa melkein 20 euroa...

Aika erikoinen kysymys mutta vastaan nyt kuitenkin. En osta kaupasta syksyllä punnittua jauhelihaa. Varsinkaan enää heinäkuussa. Yleensä pyrin ampumaan syömäni lihat itse eikä niitä tarvitse punnita.

Mutta itse aiheeseen. Nuo mainitsemasi "pöyröpaalit" hinnoittelisin itse 350 kg mukaan ja tulos olisi loppupeleissä aivan sama. Mutta jatka toki heinän punnitsemista.
uliza Tambovskaja, 12
Gebäude C, Office 53
192007 Sankt - Petersburg
Russia

pöyhijä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 148
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
No tämä punnitsemiskysymyshän on suoraan yhteydessä siihen minkätasoista palvelua myyjä pystyy/haluaa asiakkailleen heinäkaupan puitteissa tarjota. Jos toimintakuvioon ei istu systemaattinen punnitus ja asiakas tyytyy paalien lukumäärän ja myyjän sanan perusteella arvioituun hintaan, niin tilannehan on ihan ok. Sitten taas jos heinää myy vähän enempi, ja mahdollisella punnitus/arviointivirheellä alkaa jo olla taloudellistakin merkitystä niin alkaa ihan luonnostaan kiinnostaa niin ostajaa kuin varsinkin myyjää tarkempi tieto siitä kuinka paljon tavaraa oikein liikkuu. Käytäntöjä on monia, ja niin kauan kuin kaupan osapuolet ovat kumpikin metodeihin tyytyväisiä niin homma toimii 8)

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
"Vaakaamalla saattaisi saada parempaa hintaa; toteaisi heinän olevan 27 c/kg vaakapainon mukaan. Asiakas olisi tyytyväinen saadessaan laatuheinää kerrankin kilolleen maksamansa. Myyjä puolestaan kuittaisi parempaa hintaa, ja toki maksun tarkasti joka kilosta."


Syyt vallitsevaan tilanteeseen:
a) Maksukyky asiakkaillani huono. Eli minä olen tuottavinani laatuheinää ja he ovat maksavinaan.
b) Heinänmyynnillä ei ole minulle taloudellista merkitystä, käytännössä samaan tulokseen pääsisi jos niittäisi heinät maahan.
c) Heinäntuotanto ei kuulu ydinosaamisalueeseeni.  :D

Ainahan hommaa voisi kehittää mutta sen kehittämisen voisi aloittaa asiakkaiden maksukyvystä.

Asiakkaitaan ei monen mielestä voi valita. Olen eri mieltä:

Tilan tullessa nimiini, tein seuraavat liikkeet:

- ryhdyin tekemään kaikki mahdolliset toimenpiteet laadun eteen
- nostin heinän hintaa
- lopetin kuitittomille myynnin täysin
- ryhdyin hakemaan pidempiaikaisia "parempia" asiakkaita
- Erilaistin tuotteeni "tuuritekijän" pikkupaalista
- Myyn hevosille vain I- luokan tavaraa takuulla
(mahdollinen II-luokan tavara menee sopuhintaan lammas ja mullitiloille, tai suosiolla kompostin pohjaksi)

Jos yllä oleva ei olisi onnistunut, olisin lopettanut heinän kanssa puljaamisen.

b) Heinänmyynnillä ei ole minulle taloudellista merkitystä, käytännössä samaan tulokseen pääsisi jos niittäisi heinät maahan.

Tuon b) kohdan perusteella "EXIT-strategia" saattaisi olla yksi tapa kehittää tuontantoa...  8)

Viimeksi muokattu: 31.07.13 - klo:07:32 kirjoittanut Paalaaja

Slippin 'n sliding

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
Olisko siinä mitään järkee, jos ajattelet homman toisinpäin, että myyt sen paalin kotiin kuljetettuna ja perit pikkasen enempi  8)
Saat pikkasen paremman hinnan ja asiakas on se joka odottelee  ::)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

jag heter

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
Olisko siinä mitään järkee, jos ajattelet homman toisinpäin, että myyt sen paalin kotiin kuljetettuna ja perit pikkasen enempi  8)
Saat pikkasen paremman hinnan ja asiakas on se joka odottelee  ::)

Ei toimi. Kokeiltu on. Heppahörhölle paali pitää olla just ja nyt.
Eikä ne sitä maksa ajallaan tekee miten vain.  >:(

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
Olisko siinä mitään järkee, jos ajattelet homman toisinpäin, että myyt sen paalin kotiin kuljetettuna ja perit pikkasen enempi  8)
Saat pikkasen paremman hinnan ja asiakas on se joka odottelee  ::)

Ei toimi. Kokeiltu on. Heppahörhölle paali pitää olla just ja nyt.
Eikä ne sitä maksa ajallaan tekee miten vain.  >:(

Kyllä näitä samoja tapoja on muissakin kuin heppa hörhöissä! Itsekkin tiedän tapauksia tavan viljeliöissä että "Minä maksan sitten ohi kulkiessani!" Ja siihen seuraavaan ohi meno reissuun saattaa mennä useampi vuosikin.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
Sellaisen indeksin kun löytäis mihin heppaheinän hinnan voisi kiinnittää. ;D Eikös kaikki muut panokset nouse alati mut heinän hinta on ja pysyy samana. Aina joku myy "sillä entisellä hintaa". :(
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
Sellaisen indeksin kun löytäis mihin heppaheinän hinnan voisi kiinnittää. ;D Eikös kaikki muut panokset nouse alati mut heinän hinta on ja pysyy samana. Aina joku myy "sillä entisellä hintaa". :(

 Mä vertaan öljyyn, sähköön ja lannoitteisiin + koneen hintoihin. Joskun (2009 muistaakseni) olen laskenutkin heinän hintaa, kun lannoitteiden hinta tippui. Tietysti eksakti hintojen seuraaminen on hieman hankalaa.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
Sellaisen indeksin kun löytäis mihin heppaheinän hinnan voisi kiinnittää. ;D Eikös kaikki muut panokset nouse alati mut heinän hinta on ja pysyy samana. Aina joku myy "sillä entisellä hintaa". :(

 Mä vertaan öljyyn, sähköön ja lannoitteisiin + koneen hintoihin. Joskun (2009 muistaakseni) olen laskenutkin heinän hintaa, kun lannoitteiden hinta tippui. Tietysti eksakti hintojen seuraaminen on hieman hankalaa.
Erellisee ostoo  ko lisäät 3%, ninko Hankkija nin et kaukana oo...!

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
Sellaisen indeksin kun löytäis mihin heppaheinän hinnan voisi kiinnittää. ;D Eikös kaikki muut panokset nouse alati mut heinän hinta on ja pysyy samana. Aina joku myy "sillä entisellä hintaa". :(

 Mä vertaan öljyyn, sähköön ja lannoitteisiin + koneen hintoihin. Joskun (2009 muistaakseni) olen laskenutkin heinän hintaa, kun lannoitteiden hinta tippui. Tietysti eksakti hintojen seuraaminen on hieman hankalaa.
Erellisee ostoo  ko lisäät 3%, ninko Hankkija nin et kaukana oo...!
  ja yliaikakoron voi jo kans valmiiks sisällyttää paalin hintaan. ;)
FIXIT

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
Sellaisen indeksin kun löytäis mihin heppaheinän hinnan voisi kiinnittää. ;D Eikös kaikki muut panokset nouse alati mut heinän hinta on ja pysyy samana. Aina joku myy "sillä entisellä hintaa". :(

 Mä vertaan öljyyn, sähköön ja lannoitteisiin + koneen hintoihin. Joskun (2009 muistaakseni) olen laskenutkin heinän hintaa, kun lannoitteiden hinta tippui. Tietysti eksakti hintojen seuraaminen on hieman hankalaa.
Erellisee ostoo  ko lisäät 3%, ninko Hankkija nin et kaukana oo...!
  ja yliaikakoron voi jo kans valmiiks sisällyttää paalin hintaan. ;)
Hele****i meinaakkona torella myira luatoolla????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

impi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Noutopaalin oikea hinta?
Hevosihmiset on oma lajinsa. Niin ratsu- kuin ravipuolellakin.
Miulla on ihana heinänmyyjä, aina on kaikki sujunut ja kiitosta olen saanut nimenomaan siitä että tulen silloin kun on so*****.
Toisaalta taas viime keväänä jouduin ostamaan toisesta paikasta pari esikuivattua paalia, tsiisus että olivat huonoa heinää... Toisen paalin avaamisen jälkeen soitin että hei, nyt tää on ihan homeessa jo, ei voi keuhkovammaiselle syöttää. Kaikenmaailman selitystä tuli ison maatalon isännältä, kuinka se harmaamustapölähtäväjahaiseva on vaan maitohappoa :D
Luulikohan se että olen ihan niin tyhmä...
Toki 75e/vko lisähintaa jos lääkekuuria joutuisi heinän takia jatkuvasti syöttämään. Siihen on ihan syynsä miksi hevosihmiset ovat tarkkoja heinästä, nämä maatalon juntti-isännät kun syöttävät lehmille kaiken, niillä se tuskin niin sitten haittaakaan.
Paalin hinta oli 50e tuosta 50m metrin päästä tuotuna... Melko kallista sanoisin.
Oli koittanut kaupata vaikka mihin paalejaan mutta tuossa vähän matkan päässä näkyi isäntä niitä elokuun alussa polttavan kymmenittäin... Kyselti minultakin että tiedänkö hevosihmisiä kelle niitä kauppaisi, en kehdannut sanoa ettei niitä kukaan osta, joten olin hiljaa vaikka maakunnasta melkein kaikki hevosihmiset tunnenkin ja tiesin pari heinän ostajaa.